Anonym (en som vet) skrev 2010-08-27 09:00:07 följande:
har du erfarenhet av detta eller....
du påstår att man inte får livet förstört när man blir anmäld till soc.det kan jag tala om att det får man visst...
jag har erfarenhet av detta så jag vet vad jag snackar om.
hur kul tror du att det är när soc ringer upp och påtalar detta....det tar väldigt lång tid att komma över det kan jag säga.det är inget som man bara kastar över axeln.
och det jag menar med att man ska ha mera fakta om situationen är att det är bättre att först kontakta fam.då har dem ju en chans att förklara sig ist för att man bara slänger in en anmälan.
tycker att man ska vara försiktig spec om man själv inte har sett ngt....
men självklart så är jag inte för att barn far illa tro inte det utan jag tycker bara att man ska tänka sig för både en och två ggr innan...
Nej, en normalfungerande människa får inte sitt liv förstört av en anmälan. Jobbigt, känslig,t läskigt om man inte vet vad det handlar om javisst. Men de flesta inser att det är ett system för att skydda barnen och ställer ändå upp på att vi har det systemet, och ser längre än till just sig själv. Om man blir så knäckt av en utredning, är man nog så pass instabil att man ändå är i behov av nån slags stöd till sig själv. Jag ser det utifrån det värnlösa barnets perspektiv och utgår ifrån att normala föräldrar klarar av detta. I vilket fall är föräldrarnas eventuella känsla av kränkthet, av mindre betydelse än barnets eventuella skyddsbehov. En enskild privatperson ska inte behöva hitta FAKTA. Det är upp till socialtjänsten. Är man uppriktigt orolig ska man givetvis anmäla. Problemet med felaktiga anmälningar är MINIMALT i jämförelse med problemet att så många avvaktar, inte vill lägga sig i, inte tycker sig ha bevis och inte anmäler alls eller när det gått alldeles för långt. Så många barn far illa under så många år just för att folk inte anmäler för att inte anser sig ha fakta. Därför blir jag upprörd när människor som inte vet hur det ser ut, ger rådet att vara försiktig, att avvakta, att skaffa mer på fötterna....Det är INTE ett problem med drivor av anmälningar utan grund utan problemet är det totalt motsatta. ANMÄL MERA FOLK!!