Inlägg från: Kronärtskocka |Visa alla inlägg
  • Kronärtskocka

DI och IVF-D i de olika landstingen

Var i kontakt med de olika klinikerna angående möjlighet till syskonförsök, så jag kan fylla på med den info jag har fått. (Alla svarade dock inte på vad som gällde för par i deras område utan bara huruvida de kunde ta emot oss som hör till ett annat landsting.)

Stockholm:

- 6 ins eller 4 ins + 1 IVF (sjukvårdstaxa)
    - 1 år och 3 månaders kö

Göteborg:
    - 6 ins eller 4 ins + 2 IVF (sjukvårdstaxa)
    - alltid hormonbehandling
    - BMI under 32
    - upp till 24 mån kö
    - 6 månaders väntetid om man har korsdonator
    - syskonförsök möjligt om det finns spermier från samma donator som till barn nr 1

Uppsala:
    - 6 ins alt 4 ins + 1 IVF, eller 2 ins + 2 IVF  (eller 1+2 eller 0+2 - jag har hört olika bud nu! Hjälp mig gärna med att reda ut vilket bud som är det senaste) om man är remitterad från Sörmland (sjukvårdstaxa)
    - ingen hormonbehandling vid ins
    - 2-4 mån kö
    - möjlighet att köpa till ett IVF till för runt 30 000 om man förbrukat sina försök.

Malmö:
    - 5 ins till sjukvårdstaxa, om man behöver donerade spermier (om man INTE behöver donerade spermier får man 3 ins + 3 IVF till landstingstaxa). Uppfyller man medicinska krav (så som blockerade äggstockar) så kan man få IVF till landstingstaxa även om man samtidigt behöver donerade spermier.
    - Möjlighet att köpa privata försök finns, ca 5 600 kr/insemination och ca 27 000 kr/IVF. Tar även emot patienter från andra landsting. Ca 1 års kötid.
    - hormonbehandling
    - BMI 30
    - varierat ständigt pga spermabrist, man kan t ex få vänta i 6 månader, få gjort 1-2 inseminationer och sedan så får man vänta i 6 månader till.

Umeå:
    - 3 ins (8000kr/st om man är ett homopar som gjort fertilitetsutredningen utan att ha några synbara fel) + 1 IVF (gratis)
    - Tar emot privatbetalande patienter från andra landsting. Ca 1 års kötid.

Linköping:
    - 2 ins (3100 kr om kvinna-kvinna från Östergötland, annars sjukvårdstaxa) eller IVF (om medicinskt hinder för insemination) (sjukvårdstaxa om under 38 år annars 30600 kr per IVF) Om inseminationerna inte resulterar i en graviditet erbjuds 2 IVF.
    - ca 15 månaders kö
    - Kan erbjuda syskonförsök till par i RMCs upptagningsområde

Örebro:
    - 6 inseminationer eller 3 IVF (men kan delas upp på ex 2 inseminationer och 2 IVF eller 4 inseminationer och 1 IVF)
    - Kötid 3 månader, enligt vårdgarantin.
    - Jag vet inget om de har krav på BMI, tror ej det.
    - Och ja, det finns möjlighet till hormonbehandlingar, men har inte koll på exakt vilka de brukar erbjuda.
    - Har paret tidigare fått barn genom behandling på fertilitetsenheten är det möjligt att betala för syskonförsök

• Kronärtskocka

Vår danska klinik tog ca 2300sv. kr för sperma från öppen donator ( ca 1300 sv.kr för anonym), men en enorm skillnad mot de svenska avgifterna ändå. Antar dock att hanteringskostnaderna för donerad sperma är mycket större i Sverige eftersom det är så få donatorer det handlar om, mycket jobb för få kunder s.a.s. Men det måste finnas sätt att få det att fungera smidigare, billigare, enklare samt generera fler donatorer... 

Jondin: Suck, förstår att du ville slå henne...

Svar på tråden DI och IVF-D i de olika landstingen