DI och IVF-D i de olika landstingen
Var i kontakt med de olika klinikerna angående möjlighet till syskonförsök, så jag kan fylla på med den info jag har fått. (Alla svarade dock inte på vad som gällde för par i deras område utan bara huruvida de kunde ta emot oss som hör till ett annat landsting.)
Stockholm:
- 6 ins eller 4 ins + 1 IVF (sjukvårdstaxa)
- 1 år och 3 månaders kö
Göteborg:
- 6 ins eller 4 ins + 2 IVF (sjukvårdstaxa)
- alltid hormonbehandling
- BMI under 32
- upp till 24 mån kö
- 6 månaders väntetid om man har korsdonator
- syskonförsök möjligt om det finns spermier från samma donator som till barn nr 1
Uppsala:
- 6 ins alt 4 ins + 1 IVF, eller 2 ins + 2 IVF (eller 1+2 eller 0+2 - jag har hört olika bud nu! Hjälp mig gärna med att reda ut vilket bud som är det senaste) om man är remitterad från Sörmland (sjukvårdstaxa)
- ingen hormonbehandling vid ins
- 2-4 mån kö
- möjlighet att köpa till ett IVF till för runt 30 000 om man förbrukat sina försök.
Malmö:
- 5 ins till sjukvårdstaxa, om man behöver donerade spermier (om man INTE behöver donerade spermier får man 3 ins + 3 IVF till landstingstaxa). Uppfyller man medicinska krav (så som blockerade äggstockar) så kan man få IVF till landstingstaxa även om man samtidigt behöver donerade spermier.
- Möjlighet att köpa privata försök finns, ca 5 600 kr/insemination och ca 27 000 kr/IVF. Tar även emot patienter från andra landsting. Ca 1 års kötid.
- hormonbehandling
- BMI 30
- varierat ständigt pga spermabrist, man kan t ex få vänta i 6 månader, få gjort 1-2 inseminationer och sedan så får man vänta i 6 månader till.
Umeå:
- 3 ins (8000kr/st om man är ett homopar som gjort fertilitetsutredningen utan att ha några synbara fel) + 1 IVF (gratis)
- Tar emot privatbetalande patienter från andra landsting. Ca 1 års kötid.
Linköping:
- 2 ins (3100 kr om kvinna-kvinna från Östergötland, annars sjukvårdstaxa) eller IVF (om medicinskt hinder för insemination) (sjukvårdstaxa om under 38 år annars 30600 kr per IVF) Om inseminationerna inte resulterar i en graviditet erbjuds 2 IVF.
- ca 15 månaders kö
- Kan erbjuda syskonförsök till par i RMCs upptagningsområde
Örebro:
- 6 inseminationer eller 3 IVF (men kan delas upp på ex 2 inseminationer och 2 IVF eller 4 inseminationer och 1 IVF)
- Kötid 3 månader, enligt vårdgarantin.
- Jag vet inget om de har krav på BMI, tror ej det.
- Och ja, det finns möjlighet till hormonbehandlingar, men har inte koll på exakt vilka de brukar erbjuda.
- Har paret tidigare fått barn genom behandling på fertilitetsenheten är det möjligt att betala för syskonförsök