• Nostalgity

Vad anser ni om denna doppresent?

Jag, min son och min karl ska på dop snart. Lite om dopet... vanligt dop i kyrka, fika etc.. en pojke som ska döpas, 3 månader gammal... föräldrarna är mina kompisar, vi har varit vänner i ca 5 år. Nu har jag köpt doppresent.. men duger det eller kan det anses som fattigt? ... en Lundemyr´s body (röd- star) och svarta Lundemyr´s byxor till... detta gick på 430:- . Men känner själv att man kanske ska köpa en liten liten sådan där silvrig sak till?..typ fotoram eller sparbössa? ... vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad anser ni om denna doppresent?
  • Silverkatten06

Nej, det tycker jag inte att du behöver göra.De där fotoramarna och allt vad det är i silver är det väl aldrig nån som använder? Blir bara stående i nån garderob och tar upp plats.

• Cia o krabaten

Låter som en fin present!

Tycker det är mycket bättre med något användbart som kläder isf en silversak som man helst inte vill ha

• arkeologitjejen

Fina grejer, men till skillnad från Silverkatten06 så tycker jag att man kanske ska ha något som barnet har kvar när det blir större. Nu har du ju köpt denna present och den kommer säkerligen att uppskattas, men samtidigt blir det mer en present till föräldrarna än till barnet. Vi har massor av sådana sedan Linnea döptes och nu när nästa barn är på väg så funderar vi på hur vi ska göra? Hoppgungan hon fick är ju hennes doppresent och visst kan vi använda den nu, men kommer hon vilja ha den när hon får barn? Ska den sparas? Samma sak med kläder, matskålar, mjukdjur etc. Sedan fick hon även en fin ljusstake, en tavla, och lite andra mer traditionella saker i present som hon har användning av när hon blir större, tex smycken. Vissa av dessa används nu, medan andra ligger undanlagda åt henne och de känns ju mer som hennes än en numera noppig urtvättad och urvuxen body där vi vet att resåren inte kommer hålla i de ca 20 år tills hon har ett eget barn som skulle kunna ha den.

Linnea 080310 & BF 100930
  • 071001

Jättefina kläder är det. Men jag köper alltid doppresenter som "finns kvar". Kläder växes ur och läggs undan.
    Tycker dock inte att du ska lägga mer pengar på presenten.

• Silverkatten06
    arkeologitjejen skrev 2010-08-26 13:42:23 följande:
    Fina grejer, men till skillnad från Silverkatten06 så tycker jag att man kanske ska ha något som barnet har kvar när det blir större. Nu har du ju köpt denna present och den kommer säkerligen att uppskattas, men samtidigt blir det mer en present till föräldrarna än till barnet. Vi har massor av sådana sedan Linnea döptes och nu när nästa barn är på väg så funderar vi på hur vi ska göra? Hoppgungan hon fick är ju hennes doppresent och visst kan vi använda den nu, men kommer hon vilja ha den när hon får barn? Ska den sparas? Samma sak med kläder, matskålar, mjukdjur etc. Sedan fick hon även en fin ljusstake, en tavla, och lite andra mer traditionella saker i present som hon har användning av när hon blir större, tex smycken. Vissa av dessa används nu, medan andra ligger undanlagda åt henne och de känns ju mer som hennes än en numera noppig urtvättad och urvuxen body där vi vet att resåren inte kommer hålla i de ca 20 år tills hon har ett eget barn som skulle kunna ha den.
    Inte alls till skillnad från mig. Jag håller med dig om att en dop-present bör vara nåt som "finns kvar". Men nu har TS redan köpt en present och det finns väl ingen anledning att klanka ner på den?

Däremot är jag smått allergisk mot de där silverramarna och bebisskorna i silver.

Ett smycke är ett trevligare alternativ kan jag tycka!
  • arkeologitjejen
    Silverkatten06 skrev 2010-08-26 13:47:48 följande:
    Inte alls till skillnad från mig. Jag håller med dig om att en dop-present bör vara nåt som "finns kvar". Men nu har TS redan köpt en present och det finns väl ingen anledning att klanka ner på den?

Däremot är jag smått allergisk mot de där silverramarna och bebisskorna i silver.

Ett smycke är ett trevligare alternativ kan jag tycka!
    Var inte meningen att peka ut just dig och nej, man ska inte klanka ner på TS present. Det var inte min poäng, men hon frågar ju samtidigt vad folk tycker och Lundmyrs grejer är fina och som jag skrev så tror jag att mottagarna säkert blir glada, men precis som du tycker jag att doppresenten bör vara något varaktigt till barnet och inte till föräldrarna. Däremot är det inte fel att ge bort en gåva, oavsett anledning, det är vänligt och generöst.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • muminmamman1978

finns ju lite modernare varianter av de där silvarramarna som doppresent på www.barntavlor.se, ett minne och fin att ha framme.

• Nostalgity

jo ... de där ramarna och det i silver vet jag flera av mina bekanta och även jag själv har står uppe på en hylla som prydnad i väntan på att sonen ska själv få ha dom i sitt rum. Tror jag ska kombinera med något halsband eller något te, inte så dyrt eftersom det redan har kostat en del.

• sheena08

Jag tycker att det är en väldigt fin present och tycker inte att TS ska lägga ut mer pengar på present. Föräldrarna kommer nog att bli glada för gåvan. Håller dock med några av föregående att dopgåvor kanske "ska vara" något barnet har kvar som minne av dopet, kläder tenderar ju att ges bort eller kastas. Men hur som tror jag inget kan bli värre än strandleksakerna en kompis barn fick på sitt dop...Flört

• Trotsa

Tycker det låter som en jättebra present! Och JAG tycker absolut inte att du ska köpa något mer, men känner du att du vill så är det helt upp till dig!

Själv är jag allergisk mog alla de här silver/tennsakerna som man "ska" få. När vi fick frågan vad vi/sonen önskade så var det enda jag visste att jag inte ville ha några sådana. Sen slutade det med att sonen fick EN sparbössa i tenn, jättefin. Och EN sak tycker jag är  helt okej, men hade vi fått flera hade det inte varit lika roligt!

Vi har själv inte varit på så många dop. Men till det vi har varit på så köpte vi en gunga som man kan hänga i trädgården, en helt vanlig i röd plast. Blev vad jag vet mycket uppskattad!

Det roligaste, mest annorlunda, som vi fick till sonen var en plastpool och två paket med 100st bollar i varje. Oerhört uppskattat av både sonen och besökande kompisar!

• Annanym

Själv ger jag alltid Pekbibel i dopgåva. Ska man upptas i den kristna gemenskapen bör man veta vad det handlar om.

• Tazzme

Hmmmm... när jag funderar på saken så tror jag inte att jag, som presentmottagare, skulle ha nån skillnad på vilken slags gåva det är eller vad den kostat. Sålänge jag vet att den ges med omtanke. Dvs. att även om jag skulle få en present som var lite "oortodox" och kanske inte sånt jag själv valt att ge bort i en likadan situation, så skulle ag ändå uppskatta den om jag visste att de som gav gåvan valt ut den med tanke på mig och att de själva tyckte att det var en bra present.

Annat är det ju om någon köpt nåt "konstigt" bara för att de inte orkat bry sig, är villiga att lägga ut pengar eller annars bara inte orkar anstränga sig.

Men eftersom det i ditt fall, TS, rör sig om det första exemplet så tycker jag att det är en OK present (tycker inte heller att den är för billig). Tror också att föräldrarna uppskattar den även om vissa (och kanske även dom?) tycker att dopgåvor bör vara något som är mer en minnessak man kan spara livet ut, än användningsprylar.

Och är jag tänker efter, så inte har nu jag haft vare sig nytta eller glädje av de flesta (någon?) av de dopgåvor jag själv fått som liten... Så jag tror inte typen av gåva har så stor skillnad, bara det kommer från hjärtat Glad

Svar på tråden Vad anser ni om denna doppresent?