-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Vad betyder bortskämd för DIG?
-
Att man får för mycket saker. Tacksam eller inte, så blir man van vid att få det man pekar på, och den dagen man inte får det längre, då blir det jäkligt svårt ...
-
Man får en massa saker, blir aldrig nöjd. Som en stor majoritet av dagens ungdomar
-
Annat. Att man får som man vill och ingen säger ifrån och visar att man inte alltid får bestämma.
Även fattiga ungar kan vara bortskämda. Typ de får bestämma vad familjen ska äta till middag, att det är dags att åka hem från affären för att barnet vill det osv. Det handlar inte bara om saker. -
Jag svarade alt 2 men tycker väl att det egentligen inte gäller enbart saker som i prylar utan att man kan styra och ställa som man vill utan att känna nån tacksamhet.
Det är fruktansvärt tråkigt att ge bort nåt till såna personer då man känner att det ändå aldrig är tillräckligt eller bra nog. -
Mycket svårt. Jag har varit bortskämd på sätt och vis. Jag har haft möjlighet att få vad jag velat ha och oftast har jag fått det. Däremot definierar inte alla det som bortskämdhet då jag alltid fått motprestera. Men jag anser att man är bortskämd bara man har möjlighet att faktiskt få det man vill ha...Om någon fattar mitt inlägg är jag nöjd. Jag har en yr dag.
-
Beror på situation. Ibland att alltid få som man vill.
Mellan dessa alternativ anser jag dock det räcker med att överösas med saker hela tiden (även om man är tacksam för alla).
Tror många barn får förmycket idag och vänjer sig vid detta. Tror också att det är därför det är så många fler som hamnar i lyxfällan när de flyttar hemifrån och måste låna för att få ihop till alla saker de vill ha.
Själv fick man ju nöja sig med att få saker vid födelsedagar och julafton. Och inte alls i den omfattning som de får idag. Min syster kastar och skänker bort massvis med leksaker varje år för att deras hem svämmar över. Varje gång deras dotter är uttråkad, sjuk, ska på kalas eller bara för att så åker de och köper något till henne. Och hon blir glad för allt, fast ledsnar rätt fort på grejorna dock.
-
Det är sant! Mina kusiner är och hälsar på mamma ca 3 dagar i veckan. Sist kom de när jag var på besök och ställde kravet "faster idag vill vi inte ha vanliga presenter idag får det bli godis också"....Suzy QX skrev 2010-08-26 14:18:04 följande:
Beror på situation. Ibland att alltid få som man vill.
Mellan dessa alternativ anser jag dock det räcker med att överösas med saker hela tiden (även om man är tacksam för alla).
Tror många barn får förmycket idag och vänjer sig vid detta. Tror också att det är därför det är så många fler som hamnar i lyxfällan när de flyttar hemifrån och måste låna för att få ihop till alla saker de vill ha.
Själv fick man ju nöja sig med att få saker vid födelsedagar och julafton. Och inte alls i den omfattning som de får idag. Min syster kastar och skänker bort massvis med leksaker varje år för att deras hem svämmar över. Varje gång deras dotter är uttråkad, sjuk, ska på kalas eller bara för att så åker de och köper något till henne. Och hon blir glad för allt, fast ledsnar rätt fort på grejorna dock.
-
Jag är inte hundra på att jag fattar.. men om jag nu gör det så är det ju stor skillnad på att få det man vill ha om man samtidigt har gjort en motprestation för att få det, då är man ju tacksam för det man har.Mariohn skrev 2010-08-26 14:14:35 följande:Mycket svårt. Jag har varit bortskämd på sätt och vis. Jag har haft möjlighet att få vad jag velat ha och oftast har jag fått det. Däremot definierar inte alla det som bortskämdhet då jag alltid fått motprestera. Men jag anser att man är bortskämd bara man har möjlighet att faktiskt få det man vill ha...Om någon fattar mitt inlägg är jag nöjd. Jag har en yr dag.
Att få allt serverat utan att nånsin behöva göra annat än att peka eller säga att si och så vill jag ha det, det är nåt helt annat tycker jag.
Jag har också oftast fått det jag velat ha men har ju behövt göra nåt för att få det, oavsett om det varit prylar eller utbildning, jobb osv. Jag är även väldigt glad och tacksam över alla de möjligheter jag fått i livet och det jag har i livet idag, både materiella saker och sånt som familj, vänner och jobb. Jag anser mig inte vara bortskämd då jag inte förväntar mig att få allt jag vill ha utan utgår ifrån att jag måste göra nåt för att komma dit/få det jag vill ha.
-
Fast jag tror att de barnen egentligen inte är riktigt tacksamma för det de får då de vet hur lätt det är att få nästa sak. Självklart är de glada för prylarna men är de verkligen tacksamma?Suzy QX skrev 2010-08-26 14:18:04 följande:
-
Ja det är rätt skrämmande med tanke på att man gör dem en otjänst. Bättre ge månadspeng och lära dem spara ihop till det de vill ha. Då är det mer speciellt när de får köpa saken för "egna" pengar sen.Mariohn skrev 2010-08-26 14:19:31 följande:Det är sant! Mina kusiner är och hälsar på mamma ca 3 dagar i veckan. Sist kom de när jag var på besök och ställde kravet "faster idag vill vi inte ha vanliga presenter idag får det bli godis också"....