• Caziopeia

Undvika överjäst bröd?

Hej

Jag har just bakat bröd, det blev 8 runda limpor. Jag hade två limpor vardera på 4 stycken plåtar för annars jäser de ihop. Jag har ingen varmluftsugn så jag får grädda en plåt i taget.

De första 2 plåtarna blev kanonbra, tredje plåten blev väl ok även om bröden blev lite platta medan fjärde plåten blev totalt misslyckad eftersom då var brödet helt överjäst och sjönk ihop till pannkakor i ugnen. Rynkar på näsan

Har ni nåt bra tips på hur man undviker att få överjäst bröd när man gör flera plåtar bröd?

Jag lät första plåten jäsa lite kortare stund för att de sista plåtarna inte skulle behöva vänta alltför länge, men det hjälpte alltså inte för det blev ändå överjäst tills sista plåten skulle in i ugnen.

Jag har hört att om man misstänker att degen är överjäst ska man knåda degen och låta den jäsa om igen... stämmer detta, är det någon som provat?
    Har ni andra tips? 

• Svar på tråden Undvika överjäst bröd?
  • MBert

Ja, man kan "stöta" degen, dvs platta ihop den och låta den jäsa upp igen. Man kan också låta den jäsa kallare, t.ex. sätta in plåten i kylen. Ju kallare deg desto långsammare jäsning. Vid en viss temp. avstannar jäsningen helt.

Vad du kan göra till nästa gång är att du delar degen och bakar ut halva på plåtar och sätter in den andra halvan i en bunke i kylen tills det blir dags att baka ut den till bröd.

Svar på tråden Undvika överjäst bröd?