• takida

Undrar om det är fler än jag som känner att man som ensam förälder inte alltid passar in i det sociala livet.

Jag är en singelmamma med barn hemmaboende varannan vecka. Trivs oftast bra med detta. Känner dock att man inte alltid passar in, kan dels bero att jag inte känner nån i samma situation. Blir sällan bjuden hem till folk på middag sen jag blev själv, är man iväg på tex midsommarfest med barn så får jag ilskna blickar från alla tjejer så fort man pratar med deras kille. Känns som att allt socialt är förknippat med två. Ingen som vill åka på semester med bara mig o barnet för åker man med nån så vill de oftast nån dag kunna lämna maken hemma o gå ut lr att ena paret tar alla barn medans de andra går ut.
    Ska man åka själv med barn får man ändå betala för två vuxna så dyrt som attans blir de.
    Även då jag inte har barnet blir det skevt för då är det parmiddagar som gäller o ingen bjuder en om man e själv.
    Älskar friheten med att vara själv men det har även en stark baksida då det inte riktigt känns som att man platsar. De få unga singelvänner jag har utan barn funkar inte den vecka jag har barnet hemma då de inte är där än.

Blev kanske mest bara svammel men är det någon som känner igen sig???
    Ensam på gott o på ont.

• Svar på tråden Undrar om det är fler än jag som känner att man som ensam förälder inte alltid passar in i det sociala livet.
  • nycsthlm

Jag förstår vad du menar. Man kan nog ofta känna sig "off" som singelförälder. Trots att denna familjeform är allt vanligare. Eftersom jag har varit singel så länge, parkatiskt taget från graviditeten så kände jag att jag behövde ett socialt nätverk där jag och sonen kunde ingå i så jag nätverkade ganska härt i songelförälderkretsar.  De av mina vänner som är i samboförhållanden har helt förvunnit och de bjuder aldrig in mig/oss till middagar etc. Därför känner jag mig otroligt lyckligt lottad att jag har ett rätt tight singelmamme-gäng att umgås med. När sonen var nyfödd lärde jag känna några i detta forum, och vi gjorde en massa saker tillsammans. Middagar där ungarna lekte men då även vi mammor kunde passa på att ta ett glas vin, skansenbesök, midsommarfirande etc. För 2 år sedan flyttade vi till söder om söder och här i området har jag lärt känna 2 andra singelmammor som har barn på samma dagis. Livet har blivit så mycket enklare och jag är så otroligt lycklig över denna vänskap! Det känns som att ha hittat en extra-familj. Vi hjälps åt med barnvakteri och hämtning från dagis. Mycket skratt och mycket dela med oss av tankar om allt mellan himmel och jord. En dag i veckan har vi gemensam middag och vid planeringsdagar då dagis är stängt turas vi om att ha kidsen. Så plötsligt har den där diffusa känslan av att inte ingå i ett socialt nätverk försvunnit .

Ja nu kanske jag inte riktigt svarade på ditt inlägg riktigt. Blev mest en bara svammel här med.

• takida
    nycsthlm skrev 2010-08-27 11:43:10 följande:
    Jag förstår vad du menar. Man kan nog ofta känna sig "off" som singelförälder. Trots att denna familjeform är allt vanligare. Eftersom jag har varit singel så länge, parkatiskt taget från graviditeten så kände jag att jag behövde ett socialt nätverk där jag och sonen kunde ingå i så jag nätverkade ganska härt i songelförälderkretsar.  De av mina vänner som är i samboförhållanden har helt förvunnit och de bjuder aldrig in mig/oss till middagar etc. Därför känner jag mig otroligt lyckligt lottad att jag har ett rätt tight singelmamme-gäng att umgås med. När sonen var nyfödd lärde jag känna några i detta forum, och vi gjorde en massa saker tillsammans. Middagar där ungarna lekte men då även vi mammor kunde passa på att ta ett glas vin, skansenbesök, midsommarfirande etc. För 2 år sedan flyttade vi till söder om söder och här i området har jag lärt känna 2 andra singelmammor som har barn på samma dagis. Livet har blivit så mycket enklare och jag är så otroligt lycklig över denna vänskap! Det känns som att ha hittat en extra-familj. Vi hjälps åt med barnvakteri och hämtning från dagis. Mycket skratt och mycket dela med oss av tankar om allt mellan himmel och jord. En dag i veckan har vi gemensam middag och vid planeringsdagar då dagis är stängt turas vi om att ha kidsen. Så plötsligt har den där diffusa känslan av att inte ingå i ett socialt nätverk försvunnit .

Ja nu kanske jag inte riktigt svarade på ditt inlägg riktigt. Blev mest en bara svammel här med.
    Åhh va avundsjuk jag blir... Så vill jag oxå ha det, men skam den som ger sig.
    Kanske jag hittar några här som vill hänga med mig:) Livet hade blivit så mycke roligare då:)
  • Bagarn
    takida skrev 2010-08-27 16:34:30 följande:
    Åhh va avundsjuk jag blir... Så vill jag oxå ha det, men skam den som ger sig.
    Kanske jag hittar några här som vill hänga med mig:) Livet hade blivit så mycke roligare då:)
    Jag blir faktiskt också lite sotis på vad hon skriver. Min bästa kompis är singel,  har inga barn och till och med hon umgås jag inte längre med. Undrar änna vad som hände, visst jag fick barn men jag är ju JAG för det. Jag saknar det där att någon kommer över på en film och lite smågodis . Eller varför inte bara sitta och tjöta lite skit i soffan.
    Takida var bor du någonstans och hur gammalt är barnet?

Må gott!!
  • Finafötter

Känner också igen mig... har varit singelmamma i 2 år nu och har många vänner runt mig som är mammor - men inte singlar. Sen har jag många singelvänner, som inte är mammor. Inte någon som har samma sits som jag - så jag känner mig lite...utanför var jag än är. Hänger jag med "familjerna" är det mysigt och roligt men man blir påmind av vad man inte har - och med singelvännerna så får man ju det sociala - men de kan ju inte riktigt förstå "barnsitsen" helt. ...

Allra helst hade jag ju fortfarande levt som familj - så jag klänger lite fast vid det livet och identifierar mig helst som mamma - inte singel. Ja, jag vet inte...

Svammel här med

• takida

Skönt att höra att man inte är ensam om att känna så här!
    Jag bor i underbara gbg o har en pojk på 5 år:)
    Vart bor ni andra?

• Renate78

mmm känner igen det där med att känna sig lite off. Även fast jag har fina vänner känner jag absolut behovet av att lära känna någon/några i samma situation.

Har också funderat på det där med att resa. Visst skulle jag kunna resa själv med sonen men det hade ju varit så himla mycket roligare att åka tillsammans med andra. Och plus tänk om man skulle bli sjuk el liknande (inte helt ovanligt utomlands ju) så har man ju lite backup.

• takida

Ja vardagen hade kännts lite lättare om man kände fler i samma situation, så man kunde stötta o hjälpa varandra med alla små vardagsproblem.
    Reser gärna själv med min grabb oxå men kvällarna blir lite ensamma.
    Och tänk va mycke roligare han haft med en lekkompis med sig....
    Inte lätt alla gånger att hitta nya vänner längre.....
    *svammel svammel*

• Gift oktober

Jag bor i linköping och har en dotter på 2 år har henne jämnt pappan träffar henne bara ihop med mej

• Tojan

Känner också igen mig! Har nästan inga vänner som är singlar längre så helgkvällarna blir ganska ensamma. Träffar mammakompisar nån em ibland men när kvällen kommer vill de vara hemma hos sina män förstås. Jag blir sällan hembjuden till någon en lördagkväll.

Svar på tråden Undrar om det är fler än jag som känner att man som ensam förälder inte alltid passar in i det sociala livet.