• Annnaa

Hjälp?

Hejsan Har fått en dotter som nu är 2 månader gammal född den 13 juni och hon har fått ersättning sen hon var 2 månader gammal , men nu till min fråga hon äter ungefär 200ml åt gången och i bland kan det gå 4-5 timmar i mellan och dom säger ju att barn ska äta 5-6 gånger om dagen men hon äter bara 4 gånger om dagen i bland 5 gånger , får oftast sista målet mellan 7-8 på kvällen och i bland kan hon sova tills 8-10 på morgonen är detta normalt något jag borde vara orolig för?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-02 11:50
    hon har fått ersättning sen hon var 2 veckor*
  • Svar på tråden Hjälp?
  • Annnaa
    Cinderella87 skrev 2010-08-27 19:35:18 följande:
    går hon upp i vikt som vanligt så är det inget att oroa sig för...
    jaa hon har till och med gått upp mer än vad du räknade ut att hon skulle göra
  • mysmamma84

Men gaah vilken snäll liten flicka.. Som förgående talare går hon up som hon ska så släpp oron och va glad att ni fått sån snäll flicka =)

• Annnaa
    mysmamma84 skrev 2010-08-29 09:25:59 följande:
    Men gaah vilken snäll liten flicka.. Som förgående talare går hon up som hon ska så släpp oron och va glad att ni fått sån snäll flicka =)
    ja tack , men man blir ju orolig för man hör så mycket om att blodsockret sjunker snabbare på små och att dom kan bli uttorkade
  • mysmamma84
    mysmamma84 skrev 2010-08-29 09:25:59 följande:
    De är nog inge fara... Hon lär kissa bra när hon äter sån stor mängd på en gång.. Blodsockret är nog ingen fara heller men har ingen koll på de med maten.. Jag har en son som är 5 månader och väger över 8000 kg och han äter enbart 150 åt gången.. Då kan du kanske förstå hur bra din dotter äter åt gången=) Så att bli uttorkad är ingen fara =)
  • Annnaa
    mysmamma84 skrev 2010-08-31 08:38:52 följande:
    De är nog inge fara... Hon lär kissa bra när hon äter sån stor mängd på en gång.. Blodsockret är nog ingen fara heller men har ingen koll på de med maten.. Jag har en son som är 5 månader och väger över 8000 kg och han äter enbart 150 åt gången.. Då kan du kanske förstå hur bra din dotter äter åt gången=) Så att bli uttorkad är ingen fara =)
    Okej tack så mycket då ska jag inte oroa mig mer , jaa kissar gör hon haha :O bytar blöjor stup i kvarten känns det som dom fylls ganska snabbt :P , och bajsar gör hon också fast i bland kan det gå 1 dag i mellan men inte ofta, min bvc sa att hon äter upp sig på dagen för och sova en hel natts sömn hon vilar ju inte jätte längre stunder på dagen , så jag får göra som ni säger och njuta till max:D
  • mysmamma84
    Annnaa skrev 2010-08-31 22:48:05 följande:
    Okej tack så mycket då ska jag inte oroa mig mer , jaa kissar gör hon haha :O bytar blöjor stup i kvarten känns det som dom fylls ganska snabbt :P , och bajsar gör hon också fast i bland kan det gå 1 dag i mellan men inte ofta, min bvc sa att hon äter upp sig på dagen för och sova en hel natts sömn hon vilar ju inte jätte längre stunder på dagen , så jag får göra som ni säger och njuta till max:D
    Good girl =)
  • Theos Mama

Jag tycker inte heller att du ska oroa dej om hon verkar må bra och så.
    Sen skaman inte stirra sej blind på hur många gånger hon äter så länge hon kommer upp i dygnsmängden. Kommer inte ihåg hur mycket det va runt 2 mån, men vår pojke äter också 200ml fyra gånger om dagen(enligt dygnmängen) och han är snart 5mån.

• Annnaa
    Theos Mama skrev 2010-09-01 22:25:26 följande:

Jag tycker inte heller att du ska oroa dej om hon verkar må bra och så.
    Sen skaman inte stirra sej blind på hur många gånger hon äter så länge hon kommer upp i dygnsmängden. Kommer inte ihåg hur mycket det va runt 2 mån, men vår pojke äter också 200ml fyra gånger om dagen(enligt dygnmängen) och han är snart 5mån.

var ser man den dygnmätaren?
  • Theos Mama

Räkna på minst antal ml/minst antal mål.
    Tex. om det står 4-5 mål á 180-200ml 180x4=720ml minimum och 200x5=1000ml max.

Men i slutändan är det ju ändå ditt barn som bestämmer, det här är bara tänkt som en fingervisning. Så stirra dej inte blind på mängden.

Sen fick jag även den här på BVC, men tror att det är generellt för ersättning så den är inte exakt som det som står på just din förpackning.

Barnets ålder

Mängd/måltid

Antal måltider

Cirkamängd/dygn

7-14 dagar

70-120 ml

5-6

350-500 ml

2-4 veckor

80-150 ml

5-6

400-700 ml

1-2 månader

100-160 ml

5

500-800 ml

2-4 månader

120-200 ml

5

600-1000 ml

4-5 månader

140-200 ml

4-5

600-1000 ml

• Theos Mama

Oj, vad konstigt det blev. Hoppas du kan läsa den ändå. :)

Svar på tråden Hjälp?