• Oreos

Kan man 'ta bort' sig från internet?

Tycker det vimlar av sidor hit och dit med information om mig som vilken människa som helst kan läsa.
    Jag känner att starkt obehag att om nån bara vet vad jag heter kan fixa fram adress, ålder, födelsedag mm.

Kan man på nått sätt ta bort all info som finns om sig själv på internet?

• Svar på tråden Kan man 'ta bort' sig från internet?
  • La Lola

Men alltså...är du bara orolig för det på internet?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Oreos
    La Lola skrev 2010-08-26 22:52:39 följande:
    Men alltså...är du bara orolig för det på internet?
    Ja, mest internet faktiskt..  (Nog för att jag skulle vilja 'ta bort' mig helt och hållet. Men det går förmodligen inte.) Tycker mycket om min anonymitet, och kan berätta det jag vill att folk ska veta.
  • La Lola
    Oreos skrev 2010-08-26 22:56:19 följande:
    Ja, mest internet faktiskt..  (Nog för att jag skulle vilja 'ta bort' mig helt och hållet. Men det går förmodligen inte.) Tycker mycket om min anonymitet, och kan berätta det jag vill att folk ska veta.
    Börja med att radera din blogg då tex.....
  • Oreos
    La Lola skrev 2010-08-26 22:57:47 följande:
    Börja med att radera din blogg då tex.....
    Haha, visste att nån skulle säga det. Men som sagt; Jag vill kunna bestämma själv hur mycket info som lämnas ut om mig. På min blogg står det ingenstans vart jag bor tex. (Adress dvs.)
  • La Lola
    Oreos skrev 2010-08-26 23:01:48 följande:
    Haha, visste att nån skulle säga det. Men som sagt; Jag vill kunna bestämma själv hur mycket info som lämnas ut om mig. På min blogg står det ingenstans vart jag bor tex. (Adress dvs.)
    Nä, men på ca 10 rader i din blogg fick jag reda på en hel del om dig....vore jag en hacker skulle jag säkert kunna få fram mer info än så.....
  • Oreos
    La Lola skrev 2010-08-26 23:02:45 följande:
    Nä, men på ca 10 rader i din blogg fick jag reda på en hel del om dig....vore jag en hacker skulle jag säkert kunna få fram mer info än så.....
    Förmodligen. Men det är saker JAG själv valt att skriva öppet. Förstår du skillnaden?
  • SoStylish

På t.ex Hitta och Eniro går det ju att ta bort sina uppgifter om man inte vill finnas med. Men det måste du göra rätt ofta för varje gång dom tar in uppgifter från alla teleoperatörer t.ex så kommer du ju med igen.

För att försvinna från t.ex Ratsit så behöver du nog ha skyddad identitet.

• Nicke
    SoStylish skrev 2010-08-26 23:05:06 följande:

På t.ex Hitta och Eniro går det ju att ta bort sina uppgifter om man inte vill finnas med. Men det måste du göra rätt ofta för varje gång dom tar in uppgifter från alla teleoperatörer t.ex så kommer du ju med igen.

För att försvinna från t.ex Ratsit så behöver du nog ha skyddad identitet.

Man slår en liten pling till sin operatör och ber dem att inte lämna adressuppgifter till upplysningstjänster.
    Då dröjer det några dagar så är ditt nummer borta hos de stora upplysningsbolagen och det kommer inte tillbaka. Mycket smidigt. Så gör jag varje gång jag byter nummer. Det är ungefär som hemligt nummer men det syns när man ringer folk.. vilket är bra då folk har en tendens till att inte svara om man har helt skyddat nummer.

Ratsit och andra upplysningstjänter hämtar ju uppgifter ur offentliga register då personnummer m.m. är offenligt så det är svårt att inte bli sökbar i sådana register och då krävs det som du säger, skyddad identitet.
  • Ellaria

Skaffar du dig hemlig identitet försvinner du nog från sidor som birthday.se och ratsit. Från Eniro och liknande kan man ta bort sig själv, men jag vet inte riktigt hur, lär finnas information på respektive hemsida.

Om du inte vill finnas på internet råder jag dig att ta bort din blogg, radera alla dina foton här på FL och ta bort din Facebook (om du har någon).

Enkelt svar; nej, det går inte utan en massa trubbel.

Svar på tråden Kan man 'ta bort' sig från internet?