• Nicke

Kan man 'ta bort' sig från internet?

SoStylish skrev 2010-08-26 23:05:06 följande:

På t.ex Hitta och Eniro går det ju att ta bort sina uppgifter om man inte vill finnas med. Men det måste du göra rätt ofta för varje gång dom tar in uppgifter från alla teleoperatörer t.ex så kommer du ju med igen.

För att försvinna från t.ex Ratsit så behöver du nog ha skyddad identitet.

Man slår en liten pling till sin operatör och ber dem att inte lämna adressuppgifter till upplysningstjänster.
    Då dröjer det några dagar så är ditt nummer borta hos de stora upplysningsbolagen och det kommer inte tillbaka. Mycket smidigt. Så gör jag varje gång jag byter nummer. Det är ungefär som hemligt nummer men det syns när man ringer folk.. vilket är bra då folk har en tendens till att inte svara om man har helt skyddat nummer.

Ratsit och andra upplysningstjänter hämtar ju uppgifter ur offentliga register då personnummer m.m. är offenligt så det är svårt att inte bli sökbar i sådana register och då krävs det som du säger, skyddad identitet.
  • Nicke

Ingen idé att hålla på att ta bort sig från Eniro eller Hitta. Uppgifterna kommer tillbaka.
    Ring operatören och be om spärr mot sånt som sagt. :)

• Nicke
    SoStylish skrev 2010-08-26 23:15:34 följande:
    Haha, så trodde jag att det var när jag ringde min operatör för ett par år sedan och ville göra exakt så. Men nej det gick ju inte tydligen! Måste varit någon jäkla semestervikarie! :)

Nu finns jag med ändå, tycker det kan vara bra om folk kan hitta mig. Men då var det någon creepy person som terroriserade mig så då var det inte lika roligt!
    Det går idag i alla fall.

Att slippa försäljare är också ett plus.
  • Nicke
    Oreos skrev 2010-08-26 23:21:55 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara de man varit/är kunder hos som får ringa mobilen?
    (Tack och lov!!)
    Det gäller när man har anmält sig till NIX. Företag du har haft att göra med får då ringa dig men inte andra. Många skumma skitföretag försöker gardera sig genom att påstå att man är tidigare kund eller att de har ringt förr och gjort en undersökning. Du kan inte anmäla ditt mobilnummer till NIX.
  • Nicke

Eller tja, där har du kanske rätt. De får kanske inte ringa mobilen utan att man aktivt har valt det eller om man är kund...

• Nicke
    Oreos skrev 2010-08-26 23:27:57 följande:
    Okej, men då är det någ därifrån jag fått det, jag är anmäld där..
    Det funkar verkligen!
    Det verkar vara så att de etiska reglerna säger att de inte får ringa mobilen. Sökte lite och det verkar stämma. :)
Svar på tråden Kan man 'ta bort' sig från internet?