• ebben

Vätska i handbagaget?? Hjälp mig

vet ju att man inte får ha så mycket flytande i handbagaget vid flyg i utlandet.men HUR mycket? Hittar inte det på fritidsresors sida??
    Ska ha med ett nässpray i handbagaget-i plastpåse som man måste.... men dessutom har jag ju alltid en liten handspritflaska med i handväskan-hur gör jag med den?? Är det för mycket för den innehåller 150 ml.
    Får man ta en sån??

• Svar på tråden Vätska i handbagaget?? Hjälp mig
  • Jezamine

1 dl får den innehålla.

Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Jezamine skrev 2010-08-27 11:15:36 följande:
    1 dl får den innehålla.
    Den skall ligga i samma påse som nässprayen.
    Avstängd tills vidare
  • ebben

men får flaskan va att den rymmer 150 då,men att jag tagit ur lite ur den-så den bara rymmer i dl då??
    jasså? i samma?? trodde de skulle ha varsin påse!

• sweetpea

Du får bara ha en påse med vätskor, och förpackningen får rymma max 1 dl. Att du har tagit lite ur flaskan hjälper alltså inte.

• ebben

Men hallå?
    Blir inte klok på detta??
    Får man ha tex en dl handsprit + 1 dl av nåt annat+1dl av nåt annat? Eller är det max 1 dl?? Man måste väl få ha flera saker?

• sweetpea

Ja, visst. Så här:

* Förpackningen får rymma max 1 dl
    * Du får ha flera förpackningar
    * Förpackningarna läggs alla i samma påse, som du tar upp ur väskan i säkerhetskontrollen. 

Inte så krångligt, egentligen.

• BuoBä
    sweetpea skrev 2010-08-27 11:29:35 följande:
    Ja, visst. Så här:

* Förpackningen får rymma max 1 dl
    * Du får ha flera förpackningar
    * Förpackningarna läggs alla i samma påse, som du tar upp ur väskan i säkerhetskontrollen. 

Inte så krångligt, egentligen.

Tillägg:

* Du får ha max 1 påse och påsen får rymma max 1 liter

Här står allt:

www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Resenar/Infor-flygresan/Bagage-och-incheckning/Vatskeregler/

• ebben

tackar! fast jag tycker det är dökrångligt!

• Jezamine
    Behållarna (flaskor, burkar, tuber och så vidare) ska placeras i en genomskinlig 1-liters plastpåse. De ska utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd.
    Plastpåsen ska vara återförslutningsbar.
    Varje passagerare som har biljett/boardingkort får medföra en enda 1-liters plastpåse.
    Vätskor omfattar geléer, krämer, blandningar av vätska och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare. Exempel: vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, sprayer och annat med liknande konsistens.
    Läs fler exempel på vätskor.
    www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Resenarsinformation/Vatskor-i-handbagage/ Plastpåsen som du lägger 1 dl flaskorna i skall vara en 1 L plastpåse.
    Avstängd tills vidare
  • ebben

ja,jag tackar o jag har förstått. ,men jag gillar det inte-för jag tycker det är bökigt att packa ner saker på det viset ... fan-litet nässpray i plastpåse...tycker det är överdrivet försiktigt...hehe

• Jezamine
    ebben skrev 2010-08-27 11:39:29 följande:
    ja,jag tackar o jag har förstått. ,men jag gillar det inte-för jag tycker det är bökigt att packa ner saker på det viset ... fan-litet nässpray i plastpåse...tycker det är överdrivet försiktigt...hehe
    Regler är regler....för alla
    Avstängd tills vidare
  • Ulf Harrys Farsa

Måste du ha med dig flaskan i handbagaget?
    i dina incheckade väskor får du ha med dig vätskor, dock lär dom ju öppna och kolla ifall dom röntgar den.

• ebben

jezamine-visst-jag VET! men det betyder inte att jag måste gilla det?!

Ulf Harrys-japp,far INGENSTANS utan nässpray o handsprit!!

• kokulan

På apoteket kan man köpa tomma reseflaskor i plast i rätt storlek. Jag har några såna som jag fyller med handsprit, shampoo, balsam och annat man kanske kan behöva. Flyger med bara handbagage.

• ebben

jo,jag har såna...o ska fylla handspriten i en...

• kokulan

Jamen då är det ju inga problems alls ju.

Svar på tråden Vätska i handbagaget?? Hjälp mig