• portelisia

SOL-placering rättigheter?

Hej,

Det är så att mitt barn är placerat i ett familjehem enligt en SOL-placering. Tänkte fråga om jag har rättigheter att hämta tillbaka mitt barn? Soc kan ju begära ett akut lvu-omhändertagande, men kan jag hämta mitt barn hem typ under en helg då soc är stängt?

• Svar på tråden SOL-placering rättigheter?
  • portelisia

Även om ni kanske är s.k familjehemsföräldrar, soc-handläggare, behandlingsassisten eller vad ni nu är. Så vet vi alla den bistra sanningen, att många barn utnyttjas för att tjäna pengar. För att det ska finnas jobb. Osv. Visst, det gäller inte alla barn. Majoriteten av dom omhändertagna barnen behöver förmodligen vård, men det är massvis med barn som är omhändertagna just för att det går att tjäna pengar på dom. Sorgligt nog så är det den bistra sanningen, tyvärr är mitt barn ett av dom. Aldrig vart problem hos mig under tiden min dotter funnits. När jag vart gravid eller lång tid innan det.

• Linaek
    portelisia skrev 2010-08-27 13:25:07 följande:

Två månader har barnet bott i familjehem. Jag tror inte jag lider av en impulsiv-störning idag, det är pågång med ett nytt besök för en utredning ännu en gång hos en psykiatriker. Jag träffar mitt barn varannan vecka.

Innan du gör något så är det bäst att din utredning är klar. Du skriver att du tror att du inte lider av impulsiv-störning. Då måste jag fråga Är det inte impulsivt  att på en fredag   fundera på att plocka hem sitt barn under helgen?
  • Anonym (insatt)
    portelisia skrev 2010-08-27 13:17:35 följande:
    För och vara tydlig; Mitt barn är omhändertaget för att jag tidigare varit aggressiv när jag själv varit familjehems-placerad, denna placering varade i 8 månader. Det gjordes en psykiatrisk-undersökning av mig och en psykiatriker kom fram till att jag har en lätt impulsiv-störning men annars är fullt frisk. Allt detta är så långt tillbaka som 5-6 år sedan.
    Men barnet är ju sol-placerat? Det innebär ju att du själv bett om/accepterat att barnet bor i familjehem. Prata med  soc om hur du tänker så att du avslutar detta på ett schysst sätt - för barnets skull!
  • portelisia

Okej, då vet jag. Men tror jag ska försöka få utredningen på "rätt" spår, att dom istället utreder om jag är en bra föräldrer än att jag är en dålig förälder. Jag fick kontakt med soc igen för att jag sökte om hjälp att hitta en lägenhet. Barnet är aldrig hemma med mig, jag träffar bara barnet tillsammans med familjehems-mamman och vår soc-handläggare. Men men, som sagt. Jag ska inte fly landet än, jag ville bara veta om det går. Jag ska nu istället jobba på att soc ser att jag är en bra förälder. En ny handläggare har tillkommit, den innan var aldrig intresserad att hjälpa mig.

Men jag tycker ändå det är fel beslut att omhänderta mitt barn, jag må ha handlat i nödvärn mot familjehems-pappan när jag själv var placerad. En lätt impulsiv-störning ska inte vara nåt hinder för att vara förälder, det finns hur många föräldrar som helst där ute som har sina barn hemma men har grövre impulsiv-störningar. Och det viktigaste av allt, jag har aldrig skadat mitt barn?

• Anonym

Ts, du bör förstå att soc oro kan vara befogad. De vet ju inte om du kanske råkar skada arnet med din impulsivitet. Men varför tog soc kontakt med dig efter dina år utomlands och varför blev det en placering? Något måste ha lett till att det beslutet fattades.

• portelisia

Jag har aldrig konkret gått med på att mitt barn ska omhändertas, jag bara acceptera det för att jag lättare ska få hem mitt barn. Jag tänkte samarbeta för att visa att jag är en bra förälder, men tyvärr så var ju vår soc-handläggare en ond människa som bara ville mig och mitt barn illa. Men nu ska dom ju byta, hon var tydligen bara sommarvikariat.

• helnöt
    Nej det kan du inte göra...... men du kan säga att du vill ha hem ditt barn så gör soc en utredning på ditt fall.

Gör inget dumt för allt slår tillbaka på dig som vårdnadshavare i slut änden.....jag vet vad jag tala om har själv fått 3 barn familjehems placerade i sol......vill du vet mera om hur du ska göra så är du välkommen att hör av dig  men om du orkr kämpa för ditt barn och se det som att du en dag har ditt barn hos dig....

kramar
  • portelisia

"Ts, du bör förstå att soc oro kan vara befogad."  - Om jag ska vara helt ärlig, den handläggare som tog beslutet att omhänderta min dotter bryr sig inte ett dugg om barn. Hon har själv sett blåmärkena men bortförklarar det att alla lyckliga barn har blåmärken. Det var inga små blåmärken! Ett var jättestort Sedan när min dotter blir ledsen och gråter så står hon och hånflinar. Tror ni alla på soc är bra människor som verkligen bryr sig om barn? Alltid är det nån "skitstövel" som lyckas komma in där och få arbete. Likaså som i andra myndigheter, till exempel hos polisen så finns det poliser som begår brott. En skitstövel som lyckats lura allt och alla. Jag kan ta ett bra exempel, fd polischefen som dömts till 6.5 års fängelse? 

• portelisia

helnöt: Tack för ditt stöd, det värmer mitt hjärta. =) Okej, då vet jag! Tur att du berätta det för mig innan jag gör nåt dumt. =)

• portelisia

Jag ska istället ta kontakt med soc och säga att jag vill ha hem mitt barn, så får dom göra en ny utredning. Men om dom inte vill släppa hem mitt barn igen, då vill jag ha ett LVU och inte ett SOL.

Svar på tråden SOL-placering rättigheter?