• Anonym (BMI)

Överviktig och IVF...

Är det någon som vet om man kan bli nekad att göra IVF om man är överviktig?

• Svar på tråden Överviktig och IVF...
  • Milly79

Ja, de kollade längd och vikt på alla som är aktuella för IVF inom Landstinget. Detta för att det är skattefinaniserat och överviktiga har sämre chanser att lyckas. De flesta brukar ha BMI-gräns på 30 för att kunna påbörja behandling  och i det landstinget jag tillhör var de benhårda på det. Lycka till!

• Anonym (BMI)
    Milly79 skrev 2010-08-27 14:34:47 följande:
    Ja, de kollade längd och vikt på alla som är aktuella för IVF inom Landstinget. Detta för att det är skattefinaniserat och överviktiga har sämre chanser att lyckas. De flesta brukar ha BMI-gräns på 30 för att kunna påbörja behandling  och i det landstinget jag tillhör var de benhårda på det. Lycka till!
    Okej, vet du var BMI gränsen går om man går privat? När jag gick igenom min första IVF så hade jag ett BMI på ca 31-32 och jag fick göra det då... Lyckades på första FET! Men har ett BMI på ca 35 idag...
  • Minomin

Varför inte ta tillfället i akt och gå ner lite i vikt?

Svaret på frågan har du redan fått i tråden. Man kan nekas IVF pga övervikt.

• Milly79

Många privata har samma gräns. Men det bästa är nog att verkligen kämpa för att gå ner i vikt ( och därmed öka chansen att lyckas) än att hitta något ställe som gör det ändå. I slutänden blir det förhoppningsvis enklare att bli gravid och du mår bättre. Ofta går man ju upp lite under IVF-behandlingen också.

• Anonym (BMI)
    Minomin skrev 2010-08-27 18:08:19 följande:
    Varför inte ta tillfället i akt och gå ner lite i vikt?

Svaret på frågan har du redan fått i tråden. Man kan nekas IVF pga övervikt.
    Jag kämpar som sjutton för att gå ner i vikt, men har väääldigt svårt för det tyvärr!!!
    Jag äter kött, fisk, fågel och sallad... Men går ändå inte ner som jag ska! Jag rör på mig ca 6 timmar på jobbet och går sedan ca 30 min rask promenad varje dag...
    Några fler tips på hur jag ska göra för att gå ner?
  • Anonym (BMI 35)
    Anonym (BMI) skrev 2010-08-30 15:15:22 följande:
    Jag kämpar som sjutton för att gå ner i vikt, men har väääldigt svårt för det tyvärr!!!
    Jag äter kött, fisk, fågel och sallad... Men går ändå inte ner som jag ska! Jag rör på mig ca 6 timmar på jobbet och går sedan ca 30 min rask promenad varje dag...
    Hej!

Det beror på var man bor, vilken BMI gräns de har. Jag och min man ska påbörja IVF om ett par månader, vi har manlig faktor. När vi var på första utredningen hade jag ett BMI på 43,5 och vi blev naturligtvis nekade pga det, men fick även mkt stöttning och jag en remiss till dietist.
     Här i GBG är BMI gränsen max 35. Även om det vore ultimat att ha ett lägre BMI än så kommer jag att få påbörja behandling pga att jag gått ner 39 kilo och är fysiskt frisk i övrigt. Man tar i mitt fall hänsyn till att jag aktivt gått ner i vikt och till min ålder.
     Jag gick ner mina kilon genom att räkna kcal 6 dagar i veckan och genom snabba promenader. Jag åt undefär 5-6 små mål om dagen istället får 2 stora mål och sötsaker. Lycka till, du kan om du vill!!!
  • Minomin
    Anonym (BMI) skrev 2010-08-30 15:15:22 följande:
    Det låter som du äter nyttigt, men hur mycket äter du av det du räknar upp?

Har du provat att räkna kalorier? Isåfall, hur mycket kommer du upp i per dag i snitt (helg inräknat ;) )?

Vad menar du mer 'rör på  mig 6 timmar på jobbet'? Och blir du anfådd/svettig när du promenerar? Annars behöver du öka tempot!

Enkelt sett, och i början av en viktnedgång, kan man säga att den enda rörelse du kan räkna på pluskontot är då du blir svettig och höjer pulsen.

Ett normalt kaloriintag för en kvinna är 2000-2200 kcal per dag. Man brukar säga att man ska dra ner kaloriintagen ca 20 % för att börja gå ner i vikt. Dvs du behöver komma ner i dryga 1600 kcal per dag för att komma igång.

Äter du på detta sätt och fortfarande inte går ner i vikt behöver du kontakta en läkare och få mäta lite värden.
  • Anonym (BMI)
    Minomin skrev 2010-08-30 20:12:38 följande:
    Det låter som du äter nyttigt, men hur mycket äter du av det du räknar upp?

Har du provat att räkna kalorier? Isåfall, hur mycket kommer du upp i per dag i snitt (helg inräknat ;) )?

Vad menar du mer 'rör på  mig 6 timmar på jobbet'? Och blir du anfådd/svettig när du promenerar? Annars behöver du öka tempot!

Enkelt sett, och i början av en viktnedgång, kan man säga att den enda rörelse du kan räkna på pluskontot är då du blir svettig och höjer pulsen.

Ett normalt kaloriintag för en kvinna är 2000-2200 kcal per dag. Man brukar säga att man ska dra ner kaloriintagen ca 20 % för att börja gå ner i vikt. Dvs du behöver komma ner i dryga 1600 kcal per dag för att komma igång.

Äter du på detta sätt och fortfarande inte går ner i vikt behöver du kontakta en läkare och få mäta lite värden.
    Jag brukar äta t.e.x. en köttbit på ca 150g. och sen sallad, som brukar innehålla typ ruccola, gurka, tomat, lök, bönor, majs...
    Nää, jag har inte provat räkna kalorier!
    Jag blir inte andfådd/svettig på jobbet iofs, men det blir jag när jag går min raska promenad...
    Jag ska försöka kämpa själv ett par veckor till, (har hållt på ca 1månad) om det ännu inte hänt något då så får jag kontakta en läkare!
    Jag vet att min sköldkörtel inte är 100%-ig så det kan ju kanske påverka...
    Tack för era tips och åsikter!
  • Anonym (BMI)

P.s. Jag jobbar som konduktör och går där med hela dagarna på jobbet...

• Minomin
    Anonym (BMI) skrev 2010-08-31 13:23:26 följande:
    Jag brukar äta t.e.x. en köttbit på ca 150g. och sen sallad, som brukar innehålla typ ruccola, gurka, tomat, lök, bönor, majs...
    Nää, jag har inte provat räkna kalorier!
    Jag blir inte andfådd/svettig på jobbet iofs, men det blir jag när jag går min raska promenad...
    Jag ska försöka kämpa själv ett par veckor till, (har hållt på ca 1månad) om det ännu inte hänt något då så får jag kontakta en läkare!
    Jag vet att min sköldkörtel inte är 100%-ig så det kan ju kanske påverka...
    Tack för era tips och åsikter!
    Någonstans under dagen får du i dig för mycket kalorier. Annars skulle du gå ner i vikt...

Självklart kan obalans i sköldkörteln påverka! Lycka till!
  • IForm

Hejsan!

Mitt namn är Magda och jag jobbar för produktionsbolaget Jarowskij. Jag skulle behöva komma i kontakt med någon som har behövt gå ner i vikt i samband med sin IVF-behandling och efter detta fått sitt efterlängtade barn.

Har du, eller känner du någon som har behövt göra det, maila mig då isf på iform@jarowskij.se!

Vänliga hälsningar,
    Magda

Svar på tråden Överviktig och IVF...