• Annaïck

Vad har era män för syn på barnaga?

Min sambo är fransk och sedan vi flyttade hit har jag fått kämpa emot den sk "fessée" = dask i rumpan som man ger i tid och otid i det här landet. Han och även barnens farfar (!) daskar till barnen när de går för långt. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att stoppa detta utan att det blir bråk varje gång. Hur tycker era utländska män?

• Svar på tråden Vad har era män för syn på barnaga?
  • Helene OSV

Nu har jag ingen utländsk man men... det spelar väl ingen roll vad de TYCKER!!
    DE ska inte slå DITT barn, punkt slut!
    Blir det bråk, skitsamma, skydda ditt barn! Säg att i sverige är det olagligt.

• canmamma

Min man och jag är helt överens om att vi inte ska slå våra barn. I Kanada är det lagligt med aga, men jag kan inte säga att det är sett på med blida ögon i de bekantskapskretsar vi rör oss i. Min man fick smäll som liten och vi har fårr markera väldigt tydligt för svärisarna att det inte går för sig för deras barnbarn (då vi inte litar på dem till 100% så får de heller inte vara själv med barnen). 

• Ammi84

Att det är fel...oavsett hur lite du slår eller daskar till. Man slår inte barn. PUNKT!

• MalinEddie

Min man är holländare och vi är helt överens om att man inte slår barn. Nu är det väl inte så stor skillnad på synen på aga i Sverige och Holland heller iofs.
    I Sverige är det olagligt att slå barn vilket du borde påpeka för honom. Skydda ditt barn i första hand!

• Annaïck

Ja men hur ska jag göra? Ska jag säga ifrån varje gång med den konsekvensen att jag underminerar pappan som i hans ögon försöker lära barnen vad man inte får göra? Eller ska man ta det efteråt på kvällen när barnen sover? Han är verkligen ingen våldsam person men har själv växt upp med att det är normalt att daska i rumpan...

• Annaïck

Det hela blir ju inte lättare av att mina barn är extremt aktiva och rätt så bråkiga. Såna som syns och hörs heeela tiden och helst gör som de själva vill innan man ens hinner reagera..

• Girlinthecity
    Annaïck skrev 2010-08-27 14:45:54 följande:
    Ja men hur ska jag göra? Ska jag säga ifrån varje gång med den konsekvensen att jag underminerar pappan som i hans ögon försöker lära barnen vad man inte får göra? Eller ska man ta det efteråt på kvällen när barnen sover? Han är verkligen ingen våldsam person men har själv växt upp med att det är normalt att daska i rumpan...
    Prata om det INNAN, hur du ser på det och vad du anser ska göras istället. Du kan ju också visa på forskningar och raporter om vilka nackdelar barnaga har. Svårt med kulturkrockar. Lycka till!
  • Girlinthecity

Förresten, vad händer den dag då det inte räcker med en dask i rumpan? KOmmer han att vilja gå vidare och ge mer smisk när de blir äldre? Har ni pratat om det? Är det vanligt i Frankrike eller? Det är ju i så fall ännu svårare, då du kanske inte har så många på din sida. Hitta en familj som löser sina problem på ett annat, bättre sätt, och ha dem som förebilder kanske?

• Annaïck

Vi har pratat om det sååå många gånger...ändå reagerar han på samma sätt när barnen är som värst..

• HonSomHarDetLångaStörigaNicket
    Annaïck skrev 2010-08-27 14:55:36 följande:
    Vi har pratat om det sååå många gånger...ändå reagerar han på samma sätt när barnen är som värst..
    Hur reagerar barnen på din mans behandling?
Svar på tråden Vad har era män för syn på barnaga?