• frökenpiggy

Hur lär man sin sambo svenska?

Min engelska sambo planerade att ta lektioner nu i höst, men på grund av tidsbrist och ekonomi kommer det inte bli av. Så nu har jag fått i uppdrag att vara hans svensklärare. Men jag har absolut ingen erfarenhet av att lära ut språk!

Undrar om någon av er har tips på vad som kan funka att använda som läromedel? Vill gärna ordna så att det blir en rolig sak för oss att göra tillsammans, snarare än att sitta i skolbänken.

Vi lånade en kurs på CD, men det funkade inte alls. Han kände inte att han lärde sig något genom att bara lyssna och repetera.

Har funderat på att sätta upp lappar runt omkring i lägenhet med namn på olika saker, så att han ser det varje dag.

Vi försöker se svensk film regelbundet, och det verkar som att han snappar upp en del från det.

Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur lär man sin sambo svenska?
  • Annaïck

Egentligen är de flesta psykologer och pedagoger i Frankrike emot aga men sedan finns det en tradition med aga som fortsätter.

• Swedish down under
    Annaïck skrev 2010-08-27 15:18:08 följande:
    Egentligen är de flesta psykologer och pedagoger i Frankrike emot aga men sedan finns det en tradition med aga som fortsätter.
    va???
  • Swedish down under

Jag har coksa satt upp lappar overallt. men de rmlade av och jag orkar inte skriva nya. jag pratar svenska med var dotter och min man snappar upp en hel del fran det. sen hade vi fout att han skulle lara sig 10 ord i veckan. men det gick at helvete efter 3 veckor. med andra ord: har samma problem som du (och min man ar ganska omotiverad da han pluggar anda pa heltid)

• Annaïck

Det finns läromedel som är gjorda för vuxna. Vet att jag har sett det på stora Akademiska bokhandeln i Stockholm.

• frökenpiggy
    Swedish down under skrev 2010-08-27 15:21:27 följande:
    Jag har coksa satt upp lappar overallt. men de rmlade av och jag orkar inte skriva nya. jag pratar svenska med var dotter och min man snappar upp en hel del fran det. sen hade vi fout att han skulle lara sig 10 ord i veckan. men det gick at helvete efter 3 veckor. med andra ord: har samma problem som du (och min man ar ganska omotiverad da han pluggar anda pa heltid)
    Vi har inga barn, så jag har ingen att prata svenska med hemma. Jag har tänkt att jag borde prata svenska med min kille och låtsas som att det är helt naturligt, men det känns så dumt när jag vet att han inte fattar, och han ser ut som ett frågetecken. Kanske måste tvinga mig själv till det i alla fall...
  • Annaïck

Kan ni inte utgå från vardagliga situationer. Att han lär sig vad frukostmaten heter, hur man presenterar sig själv, namn på kläder osv. Ni måste båda vara motiverade annars kommer det aldrig att funka. Han måste vilja själv. men det gäller ju förstås allt lärande.

• frökenpiggy
    Annaïck skrev 2010-08-27 15:36:39 följande:
    Kan ni inte utgå från vardagliga situationer. Att han lär sig vad frukostmaten heter, hur man presenterar sig själv, namn på kläder osv. Ni måste båda vara motiverade annars kommer det aldrig att funka. Han måste vilja själv. men det gäller ju förstås allt lärande.
    Ja, jag tror det är en bra idé! Det gäller bara att försöka få in det i vardagen på ett bra sätt så att det inte känns krystat. Pratar din franska sambo svenska?
  • Swedish down under

vi tankte borja med att jag BARA pratar svenska (forutom i telefon for det skulle inte ga nagot vidare bra) en viss dag i veckan och inte en enda gang saga nagot pa engelska. vi har inte provat detta annu. vi sager hela tiden: jo men vi gor det pa mandagar. sen blir det tisdag och vi inser att vi glomt... haha
    var kommer din man ifran (var bor ni)? 

• Annaïck
    frökenpiggy skrev 2010-08-27 15:42:44 följande:
    Ja, jag tror det är en bra idé! Det gäller bara att försöka få in det i vardagen på ett bra sätt så att det inte känns krystat. Pratar din franska sambo svenska?
    Min sambo bodde två år i Sverige innan vi flyttade till Frankrike, och gick svenskakurs på kvällarna. Han lärde sig grunderna och sedan lär han sig när han lyssnar när jag pratar med barnen. Han pratar även bra tyska och det har han mycket hjälp av för svenskan. När vi är i Sverige eller någon svensk kommer på besök brukar vi prata mycket svenska och tar hjälp av engelskan när kommunikationen inte fungerar.
Svar på tråden Hur lär man sin sambo svenska?