• frökenpiggy

Hur lär man sin sambo svenska?

Min engelska sambo planerade att ta lektioner nu i höst, men på grund av tidsbrist och ekonomi kommer det inte bli av. Så nu har jag fått i uppdrag att vara hans svensklärare. Men jag har absolut ingen erfarenhet av att lära ut språk!

Undrar om någon av er har tips på vad som kan funka att använda som läromedel? Vill gärna ordna så att det blir en rolig sak för oss att göra tillsammans, snarare än att sitta i skolbänken.

Vi lånade en kurs på CD, men det funkade inte alls. Han kände inte att han lärde sig något genom att bara lyssna och repetera.

Har funderat på att sätta upp lappar runt omkring i lägenhet med namn på olika saker, så att han ser det varje dag.

Vi försöker se svensk film regelbundet, och det verkar som att han snappar upp en del från det.

Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur lär man sin sambo svenska?
  • NizzY

lappar är bra se film och lyssna på svensk musik ...det finns säkert något roligt data program för vuxna som hjälpmedel med... be era bekanta att prata svenska med honom och du sk anog göra det med,förklara med rörelse och allt än just gå över till engelskan, jag vet att det bli lättast och förklara just då men det skani undvika...blanda svanska ord i eran engelska... funderar på hur jag lättast lärde mig men just det har att jag int ehade något val än försöka förstå eller förklara gjorde nog sussen, jag hade jo ingen engelska att stutsa tillbaks till...

• frökenpiggy
    Swedish down under skrev 2010-08-27 16:44:41 följande:
    vi tankte borja med att jag BARA pratar svenska (forutom i telefon for det skulle inte ga nagot vidare bra) en viss dag i veckan och inte en enda gang saga nagot pa engelska. vi har inte provat detta annu. vi sager hela tiden: jo men vi gor det pa mandagar. sen blir det tisdag och vi inser att vi glomt... haha
    var kommer din man ifran (var bor ni)? 
    Vi bor i London. Det är i alla fall så nära Sverige att vi kan åka "hem" då och då. Märker att min sambo förstår mer och mer när vi varit där några dagar. Han kan tyda vad som står på reklamskyltar, tidningsrubriker och så. Hur länge har du bott i Australien? Det måste vara svårare när man är så långt bort?!
  • alskdldskjf

Vet inte om någon redan sagt det, men det finns massor av pedagogiska barnspel där man arbetar med bokstäver och siffror. Finns för olik åldrar och olika nivåer. Att skaffa något sådant spel som handlar om att lära sig läsa kan ju inte vara helt fel.
    Samma sak med läromedel för barn i trean-fyran som skall lära sig engelska. Måste gå bra och köpa en sådan bok och bara använda den tvärtom?

• Fenna

När det blev klart att min syster och henns sambo skulle stanna i Sverige bytte de språk och talade bara svenska. Det kanske var lite lättare eftersom han hade varit utbytesstudent i Sverige ett år så han behövde inte börja från noll. Det gick fort för honom att lära sig tala flytande svenska.

Jag har lärt mig tyska genom att läsa tyska böcker och umgås med min sambos familj. Jag tror att man måste vara beredd på att det är mycket jobb och lite halvtråkigt innan det släpper. 

• Tajan

Jag skrev små kärleksbrev på svenska till min kille som han sedan med hjälp av ordbok fick läsa, sedan läste vi dessa brev högt för varandra Skrattande Efter några månader fick jag en dag ett brev som han själv knåpat ihop med hjälp av ordbok och det som jag skrivit tidigare, Hjärta Inte helt lätt men han lyckades ganska bra. Tyvärr rann det ut i sanden så småningom...

• Snustroll

När min man och jag träffades pratade vi bara engelska med varandra eftersom det var det enda språk vi hade gemensamt. Nu 5 år senare pratar vi till 90% våra modersmål med varandra, alltså han pratar franska medan jag pratar svenska. För utomstående kanske det låter lite roligt att vi faktiskt pratar två olika språk men det fungerar bra för oss!  MEN det var jobbigt att komma dit vi är idag men samtidigt har vi också haft väldigt roligt på vägen med felsägningar osv.

En dag slutade vi helt enkelt att prata engelska och övergick till resp modersmål. I början blandade vi förstås in en hel del engelska  om vi skulle ha en längre konversation eller så men överraskande nog tog det inte speciellt lång tid innan man kunde förstå "vardagsspråket" Sedan fasade vi ut engelskan allteftersom.

Fördelen med det här är att man egentligen inte behöver anstränga sig så mycket utan bara prata. Däremot måste man ha väldigt mycket TÅLAMOD när den andre inte förstår men även det är en vanesak.

Nackdelen är att man egentligen inte lär sig prata det andra språket flytande utan mest förstå men då kanske man kan kombinera med andra övningar eller så får man helt enkelt byta språk igen en dag :)

Lycka till!

• Luar

Här är en bra sida som min man har haft nytta av.. visserligen har jag fått sitta o översätta ibland men tycker denna är bra..

digitalasparet.se/safir/startsida.htm

men även om han kan lite svenska nu så tycker jag att det e alldeles för lätt att ta till engelskan,
    det går ju fortare :P

Vi kommer med så mycket ideer, som börjar bra, att bara prata svenska eller portugisiska en hel dag, men det rinner lixom ut i sanden..

• pensé

min man gick först en SFI-kurs, han tyckte inte att den var särskillt givande men den gav honom en del grunder iaf.
    Bäst lärde han sig av att lyssna på P3! Så nu pratar han med lite engelsk, lite stockholmsk (bodde där då) och lite "radio"-accent :)

Tror det viktiga är att höra språket en massa. Radio, TV, att du pratar mkt. Sen tror jag på att sätta upp lappar lite överallt i huset, tex kylskåp, lampa, spis etc etc

och så måste han ju VILJA! 

Svar på tråden Hur lär man sin sambo svenska?