Artep28 skrev 2010-08-27 22:11:55 följande:
Jag är nästan säker på att det är hos dig som bevisbördan ligger:
www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-kons.../
De får säkert ta in din väska och reparera den, och behöver inte ge dig en ny.
Men det visar ju på lite goodwill om de ersätter dig med det du vill ha, så du ska absolut gå tillbaka med varan!
Jag har gått tillbaka flera gånger med stävlar/stövletter som har släppt i sömmarna/fått nedsliten klack och har alltid fått det fixat på deras bekostnad. Jag köper inte skor på Din Sko direkt, men när man betalar 1500-2000 för ett par skor vill man ju gärna att de håller mer än några månader med vardagligt slitage!
Uppdatera gärna med vad de svarade!

Jag vill helst ha väskan och den finns ju inte kvar. Så kan de/vill de laga den så är jag helt nöjd med det.
Just den där sidan du hänvisade till hittade jag inte själv när jag läste på konsumentverkets hemsida, och visst går det att läsa att bevisbördan ligger på mig, och att de inte behöver ta ansvar om jag misskött varan på något sätt. Men de har å andra sidan inte gett mig föreskrifter kring hur jag ska sköta den. Jag har ju bara använt den, haft sådant man har i väskor i den.
I vilket fall, jag provar och vi får se. Antingen säger de nej, lagar den, ger mig pengarna tillbaka, eller så får jag en ny annan likvärdig eller ett tillgodokvitto.