• Anna Paulita

Om du hade köpt en skinnväska för 1300 eller 1400...

...och märkte att skinnet på axelremmen började spricka, hade du gått tillbaka med väskan då eller accepterat det som normalt slitage? Väsken är inköpt i januari/februari och jag har väl använt den i snitt 4 dagar i veckan.

För mig är 1300 mycket pengar för en väska och jag köpte ju skinn för att den skulle hålla. I den här takten känns det som om den inte kommer vara snygg alls rätt snart. :(

Jag skulle vilja ha pengarna tillbaka, alternativt ett presentkort/tillgodokvitto, en likadan ny väska känns ju inte helt meningsfullt då jag misstänker att det bli samma sak igen.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Svar på tråden Om du hade köpt en skinnväska för 1300 eller 1400...
  • M C

Jag hade gått tillbaka. Skinn ska hålla i många år innan de blir slitna.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Anna Paulita
    M C skrev 2010-08-27 17:17:59 följande:
    Jag hade gått tillbaka. Skinn ska hålla i många år innan de blir slitna.
    Ja, så känner jag också. Nu har jag inget kvitto kvar men väskan är av "märket" WERA och det är ju Åhlens eget märke och väskorna byts ju ut med jämna mellanrum så den har ju inte funnits i flera år direkt.
  • SoStylish

Jag tror att det kan bli svårt att komma tillbaka efter 8 månader och säga att väskan är trasig. Tyvärr.

• Anna Paulita
    SoStylish skrev 2010-08-27 18:42:06 följande:
    Jag tror att det kan bli svårt att komma tillbaka efter 8 månader och säga att väskan är trasig. Tyvärr.
    Fast jag tycker en skinnväska ska hålla längre än 8 månader. Och jag tänker  försöka, det är ingen billig plastväska från HM direkt och jar har andra WERA väskor med betydligt längre tid på nacken än denna, som hållt mycket bättre. Man har också reklamationsrätt i 3 år efter man köpt en vara. Nu kan jag ju inte ge kvitto men med tanke på att den väsken enbart säljs av Åhlens då det är deras eget märke och att de enbart har sina väskor i begränsade tidsperioder så vet d emycket väl att den inte är mer än 3 år gammal. Jag kan även skriva ut kontoutdrag som iallafall visar att jag spenderat den summan som väskan kostade.
  • SoStylish
    Anna Paulita skrev 2010-08-27 18:53:33 följande:
    Fast jag tycker en skinnväska ska hålla längre än 8 månader. Och jag tänker  försöka, det är ingen billig plastväska från HM direkt och jar har andra WERA väskor med betydligt längre tid på nacken än denna, som hållt mycket bättre. Man har också reklamationsrätt i 3 år efter man köpt en vara. Nu kan jag ju inte ge kvitto men med tanke på att den väsken enbart säljs av Åhlens då det är deras eget märke och att de enbart har sina väskor i begränsade tidsperioder så vet d emycket väl att den inte är mer än 3 år gammal. Jag kan även skriva ut kontoutdrag som iallafall visar att jag spenderat den summan som väskan kostade.
    Ja, men det är du som måste bevisa att det var fel på väskan från början. Kika in på konsumentverkets sida så hittar du alla lagar som gäller när du köper saker i butik! Självklart kan du försöka, men jag tror att chansen att du får något tillbaka är väldigt liten.
  • Anna Paulita
    SoStylish skrev 2010-08-27 18:56:20 följande:
    Ja, men det är du som måste bevisa att det var fel på väskan från början. Kika in på konsumentverkets sida så hittar du alla lagar som gäller när du köper saker i butik! Självklart kan du försöka, men jag tror att chansen att du får något tillbaka är väldigt liten.
    Jag har varit inne på konsumentverkets sida och det står inget om att jag måste bevisa att det varit fel på den från början.

Skitsamma, det kostar mig inget att prova. I våras gick jag tillbaka med en tunika jag hade köpt på MQ för den föll mer eller mindre sönder. Jag hade haft den i 5 eller 6 månader och hade inget kvitto. Jag fick pengarna tillbaka utan problem pga de hade haft problem just med den tunikan. Det kan ju vara samma sak med den här väskan, att just den inte hållt som den ska och de tar tillbaka alla som kommer in och klagar. Då är det synd, kan jag känna, att inte försöka för jag vill gärna ha en väska där lädret inte spricker efter 8 månader, iallafall när den kostar 1300 eller 1400.
  • Atamon

Jag skulle gå tillbaka och försöka få kompensation helt klart. Som du säger, väskan kostade en del och man förväntar sig att skinn håller ett tag.  Jag ska tillbaka till skoaffären med ett par skinnskor inköpta förra sommaren, skorna har spruckit och är knappt använda. Dock så vet jag att jag har kvittot någonstans eftersom jag brukar spara just skokvitton.

• Artep28

Jag är nästan säker på att det är hos dig som bevisbördan ligger:

www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

De får säkert ta in din väska och reparera den, och behöver inte ge dig en ny.
    Men det visar ju på lite goodwill om de ersätter dig med det du vill ha, så du ska absolut gå tillbaka med varan!

Jag har gått tillbaka flera gånger med stävlar/stövletter som har släppt i sömmarna/fått nedsliten klack och har alltid fått det fixat på deras bekostnad. Jag köper inte skor på Din Sko direkt, men när man betalar 1500-2000 för ett par skor vill man ju gärna att de håller mer än några månader med vardagligt slitage!

Uppdatera gärna med vad de svarade! Glad

• bambigirl

Absolut ska du prova! Om du betalade med kort kan du ta med dig kontoutskrift eller liknande där ju summan och butiken syns.

• Anna Paulita
    Artep28 skrev 2010-08-27 22:11:55 följande:
    Jag är nästan säker på att det är hos dig som bevisbördan ligger:

www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-kons.../

De får säkert ta in din väska och reparera den, och behöver inte ge dig en ny.
    Men det visar ju på lite goodwill om de ersätter dig med det du vill ha, så du ska absolut gå tillbaka med varan!

Jag har gått tillbaka flera gånger med stävlar/stövletter som har släppt i sömmarna/fått nedsliten klack och har alltid fått det fixat på deras bekostnad. Jag köper inte skor på Din Sko direkt, men när man betalar 1500-2000 för ett par skor vill man ju gärna att de håller mer än några månader med vardagligt slitage!

Uppdatera gärna med vad de svarade! Glad
    Jag vill helst ha väskan och den finns ju inte kvar. Så kan de/vill de laga den så är jag helt nöjd med det.

Just den där sidan du hänvisade till hittade jag inte själv när jag läste på konsumentverkets hemsida, och visst går det att läsa att bevisbördan ligger på mig, och att de inte behöver ta ansvar om jag misskött varan på något sätt. Men de har å andra sidan inte gett mig föreskrifter kring hur jag ska sköta den. Jag har ju bara använt den, haft sådant man har i väskor i den.

I vilket fall, jag provar och vi får se. Antingen säger de nej, lagar den, ger mig pengarna tillbaka, eller så får jag en ny annan likvärdig eller ett tillgodokvitto.
  • plings

Jag var ute för samma problem, med en skinnväska (inte samma märke). De i butiken ansåg att efter så lång tid är det slitage på väskan och kan inte bytas. De sa att om skinnet spricker beror det på att jag inte skött väskan rätt med att smörja in och återfukta etc.

Nu mer köper jag bara väskor i skinnimitation, det är billigare och det är ändå bra kvalitet.
    Var och kollade på nuknuk.se nu senast dem brukar ha snygga väskor och snabb leverans.

Har du varit och reklamerat väskan på Åhlens än? Vad sa de?

Svar på tråden Om du hade köpt en skinnväska för 1300 eller 1400...