• Anonym

krångligt... familjehem, barnpension och jag som mamma-ensam vårdnadshavare

Hejsan!
    Hoppas någon kan hjälpa mig...

Min dotter är sedan 4år tillbaka placerad i familjehem.
    Hon är idag 12år och det var en frivillig placering från min sida. Jag blev sjuk och klarade inte av att ta hand om henne. Tanken är att hon ska flytta tillbaka till mig.
    Hon blev placerad hos min pappa (morfar) och hans fru.
    Min dotters pappa dog när hon var liten.
    Jag är vårdnadshavare och har alltid varit, det har aldrig varit diskussion om annat då det inte har förekommit missbruk, misshandel etc (frivilligplacering)                                                                                                                                                                              Sen min dotters pappa dog har hon haft barnpension. Den har alltid gått in på mitt konto och gör fortfarande(jag är ju vårdnadshavare)
    Min pappa och hans fru har ett arvode och en omkostnadsersättning utbetald av socialen varje månad för att dom tar hand om henne.

Jag har sen hon placerades fört över barnpensionen (automatiskt) från mitt konto till ett annat konto som min pappa hjälpte mig öppna upp, ett sparande till henne tänkte jag.
    Idag har det visat sig att det kontot står i hans namn och inte i min dotters!!
    Så varje månad under 4års tid har det gått in nästan 3300kr på hans konto.
    Jag ringde vår handläggare och hon visste inte heller vart pengarna tagit vägen, hon hade frågat min pappa om han öppnat ett sparande till henne och han ljög och sa ja.
    Jag har varit på banken och fått bevis på att pengarna förs över till ett konto i hans namn, han har inte öppnat något sparande i hennes namn alls.

Får det gå till såhär?? Är det rätt? är jag helt ute och cyklar?

Jag vill ta reda på vad som gäller INNAN jag pratar med honom. Jag kommer starta ett tredje världskrig....

Kan tillägga att jag ringde överförmyndaren och han sa att han inte hade med barnpensionen att göra.
    Jag har pratat med pensionsmyndigheten och dom har bara ansvar för att pengarna betalas ut till vårdnadshavaren (mig då) och det har den ju gjort.
    Och socialen vet inget..... *suck* (hon skulle återkomma om ca två veckor om vad som var brukligt)
    Jag har ringt och försökt få rådgivning av tre olika jurister men ingen kan ge något rakt svar på vad som gäller. 
    Jag har spärrat överföringen tills jag vet vad som gäller.
    Vad har han gjort med pengarna?
    Kan han bli återbetalningsskyldig till min dotter?
    Säg att han och hans fru skulle gå bort. Då tillfaller ju pengarna dödsboet och min dotter går miste om sina pengar.

Kan någon hjälpa mig? vad är rätt och vad är fel?

• Svar på tråden krångligt... familjehem, barnpension och jag som mamma-ensam vårdnadshavare
  • Mrs Ella

Jag har inte en aning om vad som gäller men visst låter det som att din pappa har lurat dig och  "stulit" pengarna. Jag hoppas verkligen att du får ordning på det här - Lycka till!!

• Claris

gah! du skulle öppnat kontot i hennes namn,tror bara det är du som får göra det!

• Anonym
    Claris skrev 2010-08-27 18:53:43 följande:
    gah! du skulle öppnat kontot i hennes namn,tror bara det är du som får göra det!
    Nej, mor/farföräldrar får göra det med och andra släktingar. Och kontoredovisningar skickas till barnets bokföringsadress.

Så om Ts pappa säger att han öppnat ett konto i barnets namn så ska han även ha dessa årsredovisningar mm att visa upp. Och hittar han inte dom så kan han begära ut nya på banken.
  • Anonym (trådstartaren)

Ja, det känns faktiskt för jävligt!!
    Är ju min dotter han stulit från isf.

Jag mådde verkligen jättedåligt när jag lämnade henne.
    Och i gott förtroende bad jag pappa hjälpa mig med hennes pengar. Hade inte en aning om att han kunde tänka sig göra såhär.

Vem som helst kan öppna ett konto i min dotters namn men det är inte alla som kan ta ut från kontot.

Tex om jag eller vem som helst öppnar ett konto till henne så kan den personen som öppnar kontot bestämma vem som kan plocka ut från det. och bestämma vilken ålder kontoinnehavaren får ta ut pengarna, tex när hon fyller 21.
    Om kontot är överförmyndarspärrat måste man skicka in en ansökan till överförmyndarnämnden om att få plocka ut pengar. Och det är bara jag som vårdnadshavare som kan ansöka. 
    Överförmyndarspärren upphävs när hon blir 18år.

Frågan är om jag egentligen kan göra nåt överhuvudtaget??
    Pengarna har ju gått in på mitt konto och det är ju jag som är ansvarig för dom.
    Så det är kanske mitt fel att det blivit såhär?  att jag litade på pappa.
    Ska man inte kunna lita på sin egen familj....?

• Anonym

hmmm.... men även om övriga släktingar kan ansöka så borde väl jag som vårdnadshavare bli underrättad?

Iaf... barnpensionen är inte överförmyndarspärrad.
    Men jag kan kontakta överförmyndarnämnden och se till att det blir så.
    Som jag skrev innan så har jag spärrat överföringen från mitt konto till pappas.

Frågan är bara vad som händer nu?
    Kan min dotter få tillbaka pengarna eller dom är "borta"?

• Anonym (Hmm)

Har du frågat om de nästan 160000kr finns kvar?
    I sånt fall, hoppas verkligen det, så får du öppna ett konto i hennes namn som bara du kan ta ut ifrån och ingen annan och be honom föra över pengarna dit.
    Har du frågat varför det inte finns något konto i ditt barns namn på banken som han sagt? 

• Anonym

Jag har varit på banken och det finns inget sparande till henne, inte en krona :( Han lovade mig för fyra år sen att han skulle hjälpa mig och jag har inte haft tanken på att inte kunna lita på honom.
    Har inte pratat med pappa ännu, han kommer explodera!!!!!!!!
    Jag skulle vilja "ha lite mer kött på benen" först.

Sen är det ju inte säkert att han vill föra över dom till ett konto som jag öppnar till henne.
    Hur ska jag kunna bevisa nåt?

Att det är samma summa som förts över som jag fått från f-kassan e väl egentligen inte bevis?

Att han och hans fru står som familjehem till min dotter gör det bara mer komplicerat... socialen o allt...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-27 19:27:10 följande:
    Jag har varit på banken och det finns inget sparande till henne, inte en krona :( Han lovade mig för fyra år sen att han skulle hjälpa mig och jag har inte haft tanken på att inte kunna lita på honom.
    Har inte pratat med pappa ännu, han kommer explodera!!!!!!!!
    Jag skulle vilja "ha lite mer kött på benen" först.

Sen är det ju inte säkert att han vill föra över dom till ett konto som jag öppnar till henne.
    Hur ska jag kunna bevisa nåt?

Att det är samma summa som förts över som jag fått från f-kassan e väl egentligen inte bevis?

Att han och hans fru står som familjehem till min dotter gör det bara mer komplicerat... socialen o allt...
    Den summan som förts över motsvarar den summan din flicka har efter sin pappa? Och eran överenskommelse var att han skulle öppna en konto till flickan? Då får han redovisa för vart de pengarna har tagit vägen. Och om jag vore du så skulle jag ringa en advokat eller prata med polisen om detta. De kan nog vägleda dig bättre. Men i mina ögon är det stöld eller förskingring.
  • Claris
    Anonym skrev 2010-08-27 18:57:39 följande:
    Nej, mor/farföräldrar får göra det med och andra släktingar. Och kontoredovisningar skickas till barnets bokföringsadress.

Så om Ts pappa säger att han öppnat ett konto i barnets namn så ska han även ha dessa årsredovisningar mm att visa upp. Och hittar han inte dom så kan han begära ut nya på banken.
    är du säker? Mitt barn farföräldrar fick inte göra det..
  • Claris

det ända man kan säga nu,tur du fick reda på det nu..så du själv kan spara resten tills hon blir 18år.
    Men fy fan,skulle din pappa göra så här? Har han inte satt pengarna på ett konto i hans namn då?

Svar på tråden krångligt... familjehem, barnpension och jag som mamma-ensam vårdnadshavare