Inlägg från: MassiiMotoo |Visa alla inlägg
  • MassiiMotoo

Islam

Om jag får säga vad jag tycker så låter detta helt sjukt att man talar som om att Gud lever . Alltså Han ger dig order om vad du ska göra, Han säger si och så. Om han hade sagt att ni skulle ha en fruktokorg i huvudet ist för sjal hade ni gjort de då med?

Förstår mig inte på människor som inte kan vara sina egna ledare. Alltså måste lyssna på en "människa" som inte lever längre , och göra som denna säger för att denne är tydligen Gud?

Vem vet egentligen vem denna "gud" egenltigen var för massor av år sen.

Men men det var bara vad jag tycker.

• MassiiMotoo
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 18:37:45 följande:
    Se det som en jämförelse med att vi har regler och förordningar och rekommendationer i samhället. Att kalla det sjukt skulle då inte jag sträcka mig till, utan vi har det för att det ska vara till det bästa för individen självt och även samhället i stort. Skulle alla göra som de tycker skulle nog däremot samhället se bra sjukt ut, risken finns att kriminaliteten skulle ligga på topp.

Sen att skriva som du gör ha en fruktkorg på huvudet, tja det är ju inte speciellt intressant diskussion att ge sig in i, för inte verkar det som du vill ha en sådan, jag för min del uppfattar det bara som en dumt provokativt uttalande. Och såna behöver inte alltid läggas tid och vikt vid. Enligt min uppfattning.
    Fast det kan du inte tycka är samma sak. Jag menar lagar finns och de har hela tiden förnyats osv. Lagar är för att ett samhälle ska funka.  Att följa en skrift som "någon" har skrivit är i mina ögon löjligt!.

Den s.k guden kan ha varit vem som helst! Han kan ha lika väl skrivit att man ska ha enn fruktkorg på huvudet ist för en sjal. vem vet, om det hade stått så i koranen.
    det kunde ju ha varit heligt för er eller hur? så nä jag tycker itne det är ett provokativt uttalande mer logisk för mig. för i koranen eller i biblen kunde de ha ståt vilken gojja som helst och folk går efter dessa böcker.
  • MassiiMotoo
    1337 skrev 2010-08-29 22:14:00 följande:
    Vi som står med fötterna i båda läger? Du får fortfarande utveckla vilka vi är...

App app försök inte byta samtalsämne nu och ta på dig nån offerroll. Det enda jag undrar över är hur islam ser på att muslimer som aktivt väljer att arbeta som upprätthållare av lagar i icke-muslimska länder. Du ägnar ju vanligtvis inlägg efter inlägg åt att förklara för oss hur islam ser på saker och ting, så det kan väl inte vara något problem nu?

Ett exempel på ett problem jag ser för en muslim yrkesaktiv i svenskt rättsväsende: Det bråkas högljutt i en lägenhet. Polis kommer till platsen. Bråket gäller att familjens sextonåriga dotter har en relation och även är sexuellt aktiv med pojkvännen. Enligt svensk lag är deras relation helt laglig, föräldrarna har dessutom inget att säga till om vad gäller dotterns sexliv. Polisens uppgift blir då att förklara detta för föräldrarna. Hur ser islam på att en muslim aktivt har valt att arbeta med att upprätthålla ett system som ibland uppfattas som omoraliskt?
    intressant... väntar på svar jag med :)
  • MassiiMotoo
    ViceGuy skrev 2010-08-30 13:02:08 följande:
    Ingen har väl tvingat dig att bo här?

Om landets lagar inte passar, så finns det gott om andra länder som har lagar mer passande din smak.

Sveriges lagar står över Allahs, liksom alla andra religioners lagar. Du kanske har missat det, men Sverige är ett sekulariserat land och vi har valt att religion är något som hör hemma i privatlivet. Vi har också kommit fram till att lagar skapade av människan är mycket bättre än lagar ihopskrivna av några snubbar i öknen för 1400 år sen.
    det är precis de jag har försökt säga!
Svar på tråden Islam