Inlägg från: marskattan |Visa alla inlägg
  • marskattan

Islam

Hej!

Har följt den här tråden av rent intresse eftersom jag är mycket intresserad av religion överhuvud taget.
     Jag har inte tillräckligt med kunskap om islam för att tillföra något i denna debatt förutom det jag fått veta av mina muslimska vänner och kollegor, så jag vill bara ställa en fråga angående att täcka sitt ansikte med t.ex Niqab eller Burka.
     Vad jag har fått veta, står det någonstans i Koranen att en kvinnas ansikte skall vara synligt och igenkännbart, att man väljer att täcka sitt hår är en sak men att täcka sitt ansikte är verkligen inget krav enligt mina vänner, så hur bryter du då mot den religiösa lagen genom att inte bära Niqab utan bara täcka ditt hår? Kan någon vänlig muslim förklara detta för mig.
     Jag arbetar innom vården och på min arbetsplats finns många muslimer,enligt dem är det helt tillåtet att vårda en man inom arbetet. Flera av dem har frågat sina Imamer och tydligen fått svaret att så länge det tillhör aretsuppgifterna är detta Halal. Men att täcka ansiktet skulle inte fungera där jag arbetar då många av våra gamla skulle bli rädda, pluss att det inte skulle vara hygieniskt. Håret är en annan sak då man kan täcka hår och hals på så sätt att slöjan inte hänger ner löst över den man vårdar.
     Förlåt om det blev lite OT men jag är bara nyfiken ..

• marskattan
    amatullah skrev 2010-09-03 15:10:24 följande:
    Hej !

Du är jätte välkommen att ställa dina frågor  till mig .

Muslimer delar sig i fråga när det gäller vilken sorts  slöja ska den muslimska  kvinnan ha . Räcker det med vanlig slöja / hijab  eller är det niqab som gäller ?

Jag valde att ha niqab som täcker även ögonen  eftersom jag tror att det är den rätta och jag har bevis både från Kor´anen  och sunnah .

De bästa generationer av Muslimer som bäst förstog heliga Koranen var GUDs sista sändebud , Muhammed , frid och välsingelse över honom , hans vänner , följeslagare  och deras fruar .

Så de bästa muslimska kvinnor hade niqab som täcker även ögonen och de är förebild för mig .  

Det är  inte  tillåtet att muslimska kvinnor  vårdar icke troendes män . De syndar och jag ger råd till de att byta jobb så fort som möjligt . De kan gå och leta tex efter städjobb .

Jag kan inte jobba inom vård  och jag förstår att folk är rädda för oss niqab bärande kvinnor.

När det gäller  hygien det skulle inte vara några problem eftersom vi är väldigt rena . Vi tvättar oss minst 5 gånger dagligen inför våra böner ,  plus minst en dusch per dag ,  plus att borsta tänder inför varje bön . Vi måste nästan alltid ha rena kläder  osv .

Det är värt att nämna att  Resulullah ( GUDs sändebud ) frid och välsingelse över honom ,  sa till oss att vi får inte spilla för mycket  vatten och att vi ska vara sparsamma även om vi hade en flod nära oss .

Jag försöker göra mitt bästa i denna fråga .
    Tack för ditt svar, även om jag har svårt att förstå var i synden ligger att vårda en sjuk människa troende eller ej.
     Med att det inte skulle vara hygieniskt menar jag naturligtvis inte att ni inte tvättar er, det vet jag att ni gör, utan att det faktiskt är så att man blir utsatt för diverse kroppsvätskor etc i ett vårdarbete och det inte är tillatet att ha något som hänger löst över de man vårdar. Ingen inom vården bör ha utsläppt hår (om det är långt), ringar och galsband mm. pga hygienen.
    Nami08 skrev 2010-09-03 19:08:41 följande:
    Det beror nog på vem du frågar, Ts skrev ju att man inte får jobba inom vården om man vårdar icketroendes män, där tycker vi olika igen, jag jobbar inte inom vården men en del av mina närmaste vänner gör det och det är inget fel med det, de är ju antingen sjuka eller i behov av vård pga åldern, Det finns inget fel med det.
    Det verkar som om många ser väldigt olika på vad som är halal-arbete och inte, att arbeta med att sälja alkohol, griskött, ränta tex är inte  direkt lämpligt för en muslim, men i ett icke-muslimskt samhälle kan det vara svårt att hitta ett jobb isåfall som är halal, och mannen har ju försörjningsplikt i islam så det är säkert en svår vågskål för många.
    Personligen tycker jag att många överdriver, när de har gått igenom alla yrken finns det inte många kvar då som är halal till slut. Vissa tycker inte att man får blanda män med kvinnor på en arbetsplats, och sådär håller det på.
    Jag tycker att man ska sluta sitta hemma och gnälla och hitta fel, ut och jobba istället. :)
    Din uppfattning stämmer mer överens om det jag hört från mina vänner. De muslimer jag har stött på har varit mkt vänliga och kärleksfulla. De kallar mig ibland syster (även om jag är agnostiker fd kristen), de säger att alla har vi samma Gud oavsett tro och att likheterna är större än skillnaderna.
     Läser man bibeln t.ex och ser på de kristnas historia så är likheterna slående. Kvinnorna täckte sina huvuden (efter giftermål förvisso), det finns mer likheter men det hör inte hemma i denna tråd.
     Vi är alla människor i slutändan .
  • marskattan

*halsband inte galsband som jag skrev naturligtvisDrömmer

• marskattan
    amatullah skrev 2010-09-06 18:28:30 följande:

En dag hittade Omar r.a. en sida av Tewrat  och visade den för Resulullah sallAllahu ´alejhi we sellem .

Resulullah blev inte glad när han såg detta och sa :

Jag svär vid Allah ! Om Moses levde idag , skulle han vara tvungen att följa mig och tro på vad jag har postat ( Kor`anen )

Även när Jesus , frid och välsingelse över honom , kommer ner på Jorden kommer han att följa denna shariia .

Alla de människor som påstår  att Muslimer ska följa icke troendes  lagar skall komma med bevis antigen från den heliga Kor´anen eller från sunnah.

(Jag har hört många galenskaper men att en Muslim ska följa och acceptera icke troendes lagar tar verkligen priset )  

Jag är som sagt agnostiker idag. Men varit Kristen och jag blir faktiskt upprörd över det du skriver om Jesus. Jesus handlar om kärlek. Han sa till gruppen som skulle stena Maria Magdalena att den som är utan synd skulle kasta första stenen.
     Du verkar helt indoktrinerad och jag blir mycket upprörd över det du skriver. Du dömmer allt och alla och det är en Synd.
     Jag väljer att lyssna på de muslimer med en mer avslappnad syn. Jag ska läsa Koranen själv så jag får lite "kött på benen" i denna diskussion. Jag vet att islam är en religion full av kärlek men du utmålar det som att Gud står där med sin straffande hand över allt och alla.
     Jag undrar i mitt stilla sinne vad Gud skulle säga om att du inte skulle hjälpa en människa i nöd troende eller icke troende.
  • marskattan
    ViceGuy skrev 2010-09-08 00:32:26 följande:
    Läbbigt, när är denna domedag?
    Den enda domedag jag garanterat vet kommer hända är om ca 4 miljarder år när solens bränsle tagit slut och solen expanderar till en röd jätte och slutligen slukar hela jorden. Rätt långt dit dock...
    Amen till det!
  • marskattan

Detta är ett videoklipp av en fd muslimsk kvinna.. Jag kommer säkert att få mycket skit för att jag lägger in detta klipp men tycker att det är viktigt att dela denna "Kuffars" berättelse.
     Snälla! Skjut inte budbäraren, själv har jag inget emot någon religion så länge man som individ inte förtrycker någon.
     Tycker bara att det är viktigt att någon som VARIT starkt troende men tappat tron får höras, då min åsikt som Agnostiker inte kommer att ändra på något.

• marskattan
    amatullah skrev 2010-11-24 13:45:46 följande:
    tittade inte på videoklippet  eftersom nu för tiden  vem som helst kan stå bakom den och andra orsak att jag har inte tid för sånt

och för min del du kan  förtsätta att vara agnostiker
    Det är helt upp till dig att se det eller inte, men om du tror att klippet handlar om hat mot muslimer har du fel. Den här kvinnan hade en smärtsam väg mot sin sanning. Hon är för fred, vilket man kan höra om man ser hennes dikter.
Svar på tråden Islam