Inlägg från: Nami08 |Visa alla inlägg
  • Nami08

Islam

nur skrev 2010-08-30 15:33:51 följande:
    Grattis du har "lyckats bra" representera islam, va det här du ville höra från sevnska folket;

ViceGuy skrev 2010-08-30 13:02:08 följande:
    "Om landets lagar inte passar, så finns det gott om andra länder som har lagar mer passande din smak.

Sveriges lagar står över Allahs, liksom alla andra religioners lagar. Du kanske har missat det, men Sverige är ett sekulariserat land och vi har valt att religion är något som hör hemma i privatlivet. Vi har också kommit fram till att lagar skapade av människan är mycket bättre än lagar ihopskrivna av några snubbar i öknen för 1400 år sen. "

Snälla håll klaffen nu, säg inget mer, islam är mer än bara förbjuda det o den andra o du ska inte försöka ge Fethva  själv du är ingen alim så bäst att du sköter dig o bry dig inte om andra vi muslimer vart vi ska jobba o hur vi ska bete oss! 
  • Nami08
    amatullah skrev 2010-08-30 06:09:30 följande:
    Ge mig bevis från heliga  Koranen eller sunneh för dina påstående eftersom varken min eller din åsikt räknas inte som bevis inom Islam .

Ta det lite försiktigt när du pratar om Islam utan kunskap  och frukta ALLAH !

ALLAH ,Subhanehu we Te´ala , ger oss order att vi ska hålla oss borta från tagut , att de är GUDs och våra fiender  medan du säger det mottsatta !!!???

Hur vågar du  människa säga att vi Muslimer ska lyda tagut genom att följa deras lagar  när ALLAH förbjuder oss detta !?

[16:36] Till varje samfund har Vi låtit ett sändebud komma [för att förkunna]: "Dyrka Gud och håll er borta från tagut "

Skall jag lyda  danska , svenska , amerikanska  eller andra lagar  och deras regeringar  som säger att GUDs lagar är barbariska !? De som hånar GUD , Islam och Muslimer ? 

UmmAlina ,din tro och min tro är inte samma 

När man blir Muslim dvs när man accepterar Islam , man förpliktar sig att enbart lyda  ALLAH , Subhanehu we Te´ala  och underkasta sig bara inför Honom  och man gör detta genom shariia lagar .

Genom shariia lagar vi tar order från GUD  . Muslim kan inte ta order samtidigt både från GUD och från någon annan .

Bevis från heliga Koranen ;

Allah , Subhanehu we Te´ala säger:

"Allah förlåter inte dem som sätter medhjälpare vid Hans sida (shirk)
    men Han förlåter den Han vill hans mindre synder."
    [an-Nisaa’ 4:48]
    Men snälla du det handlar om etik och moral apropå den surah du ref till 16:36, man håller sig borta från det onda man är ansvarig för sina handlingar inför Gud.
    Hur vågar du anklaga till höger och vänster och komma med dina antydningar till shirk- det är en allvarlig anklagelse. Och framför allt är det inte DU som ska döma oss.
    Hur lever du då om jag får fråga? Du struntar alltså helt i svenska lagar eller. Man måste följa lagen i det land man lever och just nu i världen finns det iaf inget land som följer sharia helt ändå bara när det passar dem (som styr).
    Hur som helst så finns det om du råkat missa det 73 grupper inom islam (bara en visar sig ha rätt i slutändan) GUD vet vilka de är - inte du eller jag.
  • Nami08
    amatullah skrev 2010-09-01 07:09:55 följande:
    Nej , du har fel  och det va jätte fel  att översätta denna ajeh med att hålla sig borta från det onda eftersom det kan vara  vilseledande översättning . Det ska stå tagut och varje Muslim måste veta vad betyder detta .

Om en svensk läser denna ajeh med bara svensk  översättning  han kan tänka ; ok , GUD  vill  jag ska hålla mig borta från den onda och det är det .

Vidare , jag målar inte Islam med de färger som icke troende skulle tycka om utan jag är skyldig inför Allah Subhanehu we Te´ala att berätta sanning  dvs  vad är Islam .

De här saker som jag pratar om är av de viktigaste för en människa . Det handlar om var ska man gå  när man stiger  ur graven ?

Skall det vara evig vistelse i paradiset eller evig vistelse i elden. 

Att ändra på GUDs lagar  är stor shirk  och de som gör detta är tagut dvs en av de värsta Allah´s fiender . 

Hur kan jag då som Muslim välja de , sätta de på makten och lyda de ?   La ilahe illAllah ! 

Du frågar hur jag lever ?

Jag sitter hemma , min man jobbar och försörjer oss . Elhamdulilah , det går bra  att följa shariia både  här i Sverige och i andra länder .

Vem tvingar dig att du ska rösta ? Vem tvingar dig att du ska vara polis, domare   eller svensk soldat ? 

Ingen
    Du får gärna tycka att jag har fel men jag har läst det ur Knut Mohammad Bernströms översättning av Koranen, det finns även korrekt tafsir i den så du menar att han har fel?. Jag litar nog mer på honom än på dig i den frågan.
    Att vända sig ifrån Gud och begå onda handlingar är inget man gör bara för att man följer lagen i ett icke-muslimskt land. Det är därför det är så bra att leva i Sverige där vi har religionsfrihet och man kan göra det som Gud föreskrivit oss.
    Jag frågade inte hur du lever utan hur du lever utan att följa lagen.
    Återigen det är din tolkning av islam, jag håller inte med dig och du är inte förespråkare av alla muslimer.
    Jag ska absolut rösta och det ska även min man, om man inte röstar då tycker jag inte att man har rätt att klaga på politiken sen man har förverkat att göra sin röst hörd.

För övrigt är det så att kvinnan har rättigheten att bli försörjd, rättigheten alltså man behöver inte jobba men inte heller sitta hemma, personligen skulle jag bli galen av det.
    Min man försörjer hela familjen , jag jobbar och den lön jag får är endast min att spendera, vill jag lägga det på familjens utgifter är det frivilligt, men min man har som plikt att försörja oss, enligt islam.
    Något som varje familj beslutar om hur de vill göra.
  • Nami08
    UmmAlina skrev 2010-09-01 16:24:28 följande:
    MashaAllah!
    Mycket bra inlägg.
    Som du säger så är det inte vår uppgift att döma någon.

Men enligt TS har jag ingen kunskap, dömer hon mig då?
    Jazakallah khair!

Det är farligt att döma någon, det är endast åt Gud, jag tror vi alla gör det omedvetet eller medvetet någon gång eller alltför ofta, man glömmer att man ska vara ödmjuk och tålmodig, generös ochärlig
  • Nami08

Måste tillägga att jag bad min man som kan läsa på arabiska kolla vad det står i Koranen, han läste med tafsir från Ibn Khatir ( en känd lärd) och det var samma sak där, det handlar inte om det du refererar till.

• Nami08
    amatullah skrev 2010-09-02 07:28:38 följande:
    Hemma har jag hela  tafsir från ibn Abbas och har tafsir från ibn Khatir .

Är din man arabisk talande eller han kan bara läsa arabiska ? Om han är Arab måste han veta vad är tagut  och att man kan inte översätta det med  " onda makter " .

Kan du va snäll och inshAllah  be din man att han ska läsa ajeh nr.65  surah nr.4 An-Nisa ( Kvinnor )  och tafsir av ibn Khatir om denna ajeh . 

Bl . det står  hur Omar r.a. tog sin svärd och dödade den man som ville ha någon annans dom än från Resulullah sallAllahu ´alejhi we seleme .

Att säga till ummAlina att hon är okunnig inom Islam är det mildaste som jag kunde säga till henne och det gäller även dig .

Tänk er att ni står nära Omar r.a  och säger framför honom att en Muslim kan vara domare , polis eller soldat i en icke troendes land  ? 

Ni två  har verkligen tur att ni inte levde på den tid
    Jag förstår inte vad du får allt ifrån, ärligt talat.
    Svar ja min man har arabiska som modersmål vilket inte är viktigt då jag vet flera icke-araber som lärt sig språket flytande och tillochmed doktorerat i språket.
    Han vet vad ordet betyder och han sa bara det handlar inte alls om att inte följa lagarna i det land man lever. (efter att ha läst tafsir) Han har inte växt upp i Sverige , är duktig på att läsa arabiska, läsa Koran, har gått i Koranskola sen han var liten mashallah.
    Ville och ville, så du menar att du inte följer en endaste lag här i Sverige? Då undrar jag varför du ens bor här, att ta pengar från "kafirs" går tydligen bra, dubbermoral.
    Men det vill du inte svara på. Betala skatt varför gör ni det, ni vill ju inte följa lagen då kan ni lika gärna jobba svart...eller?
    Och vilka är "de" som tar jobben ingen vill ha, de muslimer jag känner (praktiserande) är de flesta akademiker, högt utbildade, med bra jobb och med bra löner mashallah, så tala för dig själv .
  • Nami08

En tanke bara, kanske du ts inte förstår vad innebörden av att följa lagen betyder. Alltså självklart följer vi muslimer Guds lag men det är inte med svensk lag som med Koranen alltså det går att leva som muslim i Sverige och följa Guds ord ändå. Man kan utöva sin religion och därigenom följa Guds lag.
    Det betyder att man inte får BRYTA mot Svensk lag.
    Tex är det 30 på en väg så kör du inte 110, för då bryter du mot lagen, när du kör 30 så följer du lagen men bara för att du gör det så bryter du inte mot Guds lag.

• Nami08
    UmmAlina skrev 2010-09-02 07:49:00 följande:
    Vad är det du säger?
    Du har ingen rätt att döma någon annan.

Vad vet du om kunskap?

Dessutom finns inget som heter TUR i islam. Då allt redan är bestämt av Allah (swt)
  • Nami08

Niqab är inte obligatoriskt ( att täcka ansiktet alltså)

Amatullah om du inte anser att vi är systrar och bröder för att vi har olika åsikter är djupt beklagligt, men jag vet att det finns muslimer som tänker som dig, återigen det är inte upp till mig eller någon annan att döma någon, vi får se när vi står inför Allah (swt).
    Jag kan bara beklaga att du har fått fel information gällande förklaringen av vad begreppet tagut innebär.
    Det är ett mycket dåligt exempel som du gav då det inte finns en sådan lag i Sverige , helt orealistiskt att du skulle åka i fängelse för att du bär niqab.
    Svara istället på mitt inlägg där jag frågar dig om du följer lagen eller om du bryter mot den, tex om du kör för fort.
    Det går att leva efter Guds lag i Sverige utan att bryta mot svensk lag.

• Nami08
    amatullah skrev 2010-09-03 15:41:46 följande:

Att vara  Muslim och följa shariia i en icke troendes land innebär inte att man ska gå ut i samhälle och skapa kaos som det verkar att vissa tror .

Shariia lagen ger oss  uttrymme i vissa frågor där vi kan konsulteras och komma överenskommelse med icke troende .

Det gäller att veta vilka saker som vi får göra och saker som vi absolut får inte göra

Så shariia har ingenting emot om  att vi Muslimer kommer överens med icke troende vilka trafikregler ska vi ha .
    Det är klart att jag följer trafikregler .

Samma gäller när man tex söker jobb . Shariia ger  frihet att en Muslim  ska komma överens med sin  arbetsgivare hur många timmar vill man  jobba hos honom . Är man  överens att  jobba  8 timmar och för en viss betalning så gör man detta .

Vad ska man tänka på är om jobbet är halal eller haram .
    Jag blir inte klok på dig, det är ju det jag säger, man följer lagen i Sverige, men man kan ändå utöva sin religion.
Svar på tråden Islam