Islam
amatullah skrev 2010-09-15 23:10:38 följande:
Ja , jag har det . Hela min familj Man kan vara Muslim och ha svenskt medborgarskap . Jag känner många sådana .
Att ha svenskt medborgarskap ( eller norsk , amerikansk ect ) betyder inte att man är skyldig att följa deras lagar .
Att ha svenskt medborgarskap eller pass betyder för oss Muslimer att vi tillhör en viss teritorium och att vi kan bo där .
Om du skulle ta svensk medborgarskap och säga att du ska lyda deras lagar då är detta kufr men om du tar s.m . för att kunna bo här då är detta inte kufr .
Jag känner svenska revetiter som är Muslimer . De är svenska medborgare , de är födda här så de fick detta automatiskt .
Om vi skulle säga att alla är kuffar som har svensk pass då skulle vi göra grovt fel och omöjlig göra att någon kan bli Muslim här .
Pass är bara ett stycke papper som du får av icke troende att du kan resa och bli identifierad .
Icke troendes medborgarskap betyder för oss att vi får bo i ett viss land .
Jag misstänker att det finns en viss missförstånd om detta mellan oss troende och icke troende
Att ha svenskt medborgarskap innebär att man ska vara beredd på att utföra uppgifter som myndigheterna kan besluta om. Nu är det inte så många tillfällen som de kan kräva att du gör det men jag hoppas du är medveten om det, uppgifter som mycket väl kan gå emot din religösa uppfattning.
Vad hindrar dig att flytta till ett land som har lagar som är mer anpassde till shariia lagarna vilket borde ju göra livet enklare för dig? Tänker på Iran och Saud Arabien i första hand.