Inlägg från: Siri29 |Visa alla inlägg
  • Siri29

Islam

Intressant diskussion.
    Om jag förstått det rätt så tycker Nami08 att det är upp till Gud, inte en människa, att straffa henne om hon är otrogen.
    Därför förstår jag inte varför kakmonstret fortsätter att prata om stening. Man kan inte dra alla muslimer över en kam.

• Siri29

Alltså är det ingen som tycker att - helt oavsett vittnen - är straff som piskrapp, handavhuggning och stening fel?

Ni pratar om vittnen hit och dit, som att allt vore frid och fröjd om en liten trogen skara kan garantera att det "brottsliga" inträffat.
    I Iran har man till exempel hängt två homosexuella unga män. Jag skiter fullständigt om där fanns 100 vittnen, att döda någon för deras sexuella läggnings skull är fel och strider mot mänskliga rättigheter.

Mina muslimska kompisar tycker inte att vi ska applicera dessa straff i dagens samhälle. Icke-muslimer måste förstå att alla muslimer inte är likadana. Vissa vill ha shariastraff, andra inte.
    Det står om grymheter i Bibeln också, betyder inte att alla kristna vill applicera dessa straff i dagens samhälle.

För övrigt anser jag att dödsstraffet i USA är vidrigt, både den rättsliga process som föregår - och det faktum att staten straffar folk med döden.

• Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 09:13:36 följande:
    Tyvärr så går ju inte dessa straff att ändra på eftersom Islam inte får reformeras.
    Islams "rättssystem" är ju inte separerat från religionen.
    Ursäkta mig, men det där är skitsnack. Du verkar bara läsa om islam som potlitsk ideologi. Finns massa muslimer som vill leva i demokratier men ha de grundlagsskyddade rättigheterna att utöva sin religion.
    Läs lite om feministisk islamsk teologi. Ett tips!
  • Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 09:25:51 följande:
    Några VILL kanske det ja - men det går ju inte i muslimska länder.
    Jag upprepar: Islam får inte reformeras.
    Vilken religion "får" egentligen reformeras? Tehologically speaking...

Det händer så mycket spännande inom Islam på flera håll. De mest bokstavstroende fundamentalister vill inte se det. Och du verkar inte vilja se det. Men det händer. As we speak. Det finns muslimska tänkare, organisationer, imamer som inte vill ha spöstraff. De ser sharia mer som en sorts regelbok för hur man bör leva, men menar att om man bryter mot dessa saker är det en sak mellan den enskilda och Gud.

Länder som Jordanien och Libanon är inte shariastater, men majoriteten är muslimer.

Jag ska ge dig lite lästips senare idag, så ska du se att islam är mer komplex än vad du tror.
  • Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 10:07:39 följande:
    Siri 29 -

I teorin kan man göra allt möjligt, men i praktiken ser verkligheten annorlunda ut.
    I praktiken händer det. Sedan behöver inte du gilla det. Men det är ett faktum. Om än inte i Saudiarabien och Iran.
  • Siri29
    Rikard skrev 2010-10-20 09:18:56 följande:
    Ett problem är att de som uttalar sig å Islams vägnar ofta är de mest troende, mest engagerade och mest extrema. Det finns fullt av vardagsmuslimer i världen, som är troende, men som - precis som de flesta kristna - inte bryr sig om alla dumheter som står i skriften. Det är lite som om man skulle låta valfri Knutby-predikant eller Jehovas vittne agera talesperson för vad som är kristendom.

Men till viss del delar jag din uppfattning. Det verkar finnas fler muslimer än kristna som är bokstavstroende.
    Good point!
  • Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 11:52:55 följande:
    Nej, det händer inte utan vedergällningar.
    Men herregud människa, vem är du? Det finns stora grupper i Indonesien, Sydafrika, Kanada, USA med progreesiva muslimer, feministiska muslimer.
    Det finns människor som imamen Amina Wadud som gör feministiska tolkningar av Koranen och professor Abdullahi Ahmed An-Na'im. http://cmes.hmdc.harvard.edu/node/1018
    Du verkar vilja att alla muslimer ska älskar straff som stening och vilja ha sharialagar överallt. Det finns muslimer som också önskar att det ska vara så. Men så är det inte.
    Läs boken "Vems Islam?", den författaren är muslim. Han vill kombinera demokrati med sin relgion. Släpp din osunda fixering vid att framhålla Islam som världens fiende.
    Du hittar skit i kristendomen också.
    Och du, källa på att Muhammed kräver straff för reformation.
  • Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 12:33:54 följande:
    Muhammed har proklamerat att Koranen som är guds egna sanna ord ska vara den allra sista skriften, och att avfällningar fån detta ska dödas. De som vill reformera vill förändra den "sista skriften" och är därmed avfällningar.
    Det där är också tolkbart.
  • Siri29
    ladydi skrev 2010-10-21 11:30:41 följande:
    Tyvärr avslöjar ditt svar din fortsatta okunskap när du plockar det som passar dig ur en kontext du vägrar att förstå. Det gör att jag inte blir sugen på att fortsätta diskussionen på den här nivån. 
    Se del två av svts koranendokumentär så kan vi ju diskutera vidare sedan. Där tror jag att du hittar de svar du behöver för att vi ska kunna ha en trevlig och konstruktiv diskussion.  
    Jag personligen gillar mycket med Islam, men det finns texter som handlar om spöstraff, precis som det finns stycken i Bibeln som handlar om stening, och just det tycker jag inte är det minsta trevligt. Där gissar jag att du håller med?

Däremot tycker jag att Kakmonstret har ett jäkligt smalt synfält när hon/han(?) ser på Islam. Du kommer aldrig få mig och ladydi (tror jag Lady Di?) att hata Islam.

Man kan vara muslim och ogilla stening, men det verkar inte kakmonstret förstå. Inse att alla tolkar olika. Jämför inte muslimer med terrorister, det blir så himla fel.

Som ladydi påpekat måste man se till den politiska kontexten i Iran och Saudiarabien.
    I Uganda ville man införa dödsstarff för homosexualitet (fruktansvärt!!!!), grundat på tolkningar av kristendomen.
  • Siri29
    ladydi skrev 2010-10-21 13:16:17 följande:
    Jag håller med det du skrev Siri. Jag är själv inte muslim men blir lite förvånad när folk ifrågasätter något får relevanta svar och fortsätter på ett anklagande sätt som om de blivit ignorerade....
    sv.wikipedia.org/wiki/Stening

Här kommer ännu ett försök att förklara något som för en del verkar svårbegripligt...

Citerar från sajten ovan.
    I Bibeln[1] (Endast Gamla Testamentet) finns det ett flertal uppmaningar att stena. Se länken ovan för de nio angivna exemplen.

Stening som begrepp förekommer fem gånger i Koranen (11:91, 18:20, 19:46, 26:116, 36:18), men då endast i form av berättelser, aldrig som ett påbud att stena någon.
    Däremot finns det ett flertal hadither som beskriver hur Mohammed beordrar stening, till exempel: Se länk ovan för två exempel.

Detta straff är endast för de som begår äktenskapsbrott. Ogifta som har sexuella realtioner sinsimellan och upptäcks får spöstraff. Både steningen och spöstraffet skall föregås av ett antal villkor. Ett av de viktigaste är att det skall finnas fyra vittnen som beskådat mannens könsorgan vara inträngt i kvinnans. Dessa fyra vittnen skall vara kända för sin sanningsenlighet bland folk.
    Hur stor är sannolikheten kakmonstret???
    Kom igen nu, Det är ju rätt osannolikt.

Fast jag måste säga att jag tycker det där med sannolikhet ändå spelar mindre roll. Är det ett rimligt straff enligt dig?

Och om fyra män skulle komma på att deras kompis fru har en affär med en annan, ska hon då piskas?
    Mitt svar är, aldrig i livet.
    Däremot tycker jag, personligen, att otrohet är fel eftersom det sårar någon annan. men då tycker jag att de religilsa skrifterna mer ska fungera som en personlig vägvisare, än som en lagbok.

Piskrapp, dödsstraff, tortyr är ALDRIG rätt i mina ögon.
    Men jag vet ju inte hur du Ladyddi ser på kroppsbestraffningar och dödsstraff, du kanske är för om det finns massa vittnen?
  • Siri29
    ladydi skrev 2010-10-21 14:08:43 följande:
    Självklart inte!
    Jag kanske formulerade mig klumpigt....

Jag tror däremot att straffen på den tiden då dessa böcker skrevs var av den kalibern och att dessa "omständigheter" som skulle vara uppfyllda på den tiden antagligen hade till syfte att förvåra verkställandet av dessa hårda straff. Idag är det ju självklart helt oacceptabelt. Inget att diskutera alls. 
    Då verkar det som att du och jag är helt överrens
  • Siri29
    Nami08 skrev 2010-10-24 22:10:03 följande:
    Jag tycker inte det är relevant för diskussionen vad hon tror på och inte, det är mellan henne och Gud om hon nu tror på Gud.
    Jag tycker inte att hon skriver skit om islam, att vara kritisk till vissa saker är inte samma sak.
    Du kan inte veta vad som finns i hennes hjärta , om hon är muslim eller inte, det är ju knappast så att man måste skriva ett inlägg på FL om man har blivit muslim....
    Bra där Nami!
Svar på tråden Islam