ladydi skrev 2010-10-21 13:16:17 följande:
Jag håller med det du skrev Siri. Jag är själv inte muslim men blir lite förvånad när folk ifrågasätter något får relevanta svar och fortsätter på ett anklagande sätt som om de blivit ignorerade....
sv.wikipedia.org/wiki/Stening
Här kommer ännu ett försök att förklara något som för en del verkar svårbegripligt...
Citerar från sajten ovan.
I Bibeln
[1] (Endast Gamla Testamentet) finns det ett flertal uppmaningar att stena. Se länken ovan för de nio angivna exemplen.
Stening som begrepp förekommer fem gånger i Koranen (11:91, 18:20, 19:46, 26:116, 36:18), men då endast i form av berättelser, aldrig som ett påbud att stena någon.
Däremot finns det ett flertal hadither som beskriver hur Mohammed beordrar stening, till exempel: Se länk ovan för två exempel.
Detta straff är endast för de som begår äktenskapsbrott. Ogifta som har sexuella realtioner sinsimellan och upptäcks får spöstraff. Både steningen och spöstraffet skall föregås av ett antal villkor. Ett av de viktigaste är att det skall finnas fyra vittnen som beskådat mannens könsorgan vara inträngt i kvinnans. Dessa fyra vittnen skall vara kända för sin sanningsenlighet bland folk.
Hur stor är sannolikheten kakmonstret???
Kom igen nu, Det är ju rätt osannolikt.
Fast jag måste säga att jag tycker det där med sannolikhet ändå spelar mindre roll. Är det ett rimligt straff enligt dig?
Och om fyra män skulle komma på att deras kompis fru har en affär med en annan, ska hon då piskas?
Mitt svar är, aldrig i livet.
Däremot tycker jag, personligen, att otrohet är fel eftersom det sårar någon annan. men då tycker jag att de religilsa skrifterna mer ska fungera som en personlig vägvisare, än som en lagbok.
Piskrapp, dödsstraff, tortyr är ALDRIG rätt i mina ögon.
Men jag vet ju inte hur du Ladyddi ser på kroppsbestraffningar och dödsstraff, du kanske är för om det finns massa vittnen?