Inlägg från: 0123456789 |Visa alla inlägg
  • 0123456789

Islam

I Blackrose I skrev 2010-11-03 09:50:17 följande:
    Har aldrig hört att någon vill bli kallad wahabi. Du ser ju själv att till och med andra så kallade sunni-muslimer försöker få det till att ordet inte existerar. Det är mycket märkligt det du säger då dom själva ser ordet wahabi som en skällsord påhittad av just shiiter som dom så gärna vill bli av med.

Svar på din fråga. Ja, pappers-muslimer från Iran blir hellre kallad för shiit än sunni.

Jag har inga större problem att det finns andra som inte delar min syn på det hela. Det jag har svårt för är att vissa försöker få det till att Wahabier INTE existerar, att dom inte har en egen förvriden tolkning av Islam och att dom enligt vissa här på FL skulle rent av vara sunnier. Det håller jag inte med om och om någon säger att jag har fel så visst tänker jag stå på mig.
    Det är samma diskussion om wahabister som om salafister. Folk har missupfattat att bara för någon kallar sig salafist så betyder det just den extrema tolkningen som vissa framstående grupper har, som också själva kallar sig salafister. Själv kallar jag mig salafist pga ordets betydelse dvs de som följer ahl ul sunnah wa'l jamah, alltså de som följer profetens (fvmh) följeslagare, och försöker följa profeten (fvmh) så mycket som möjligt i sina handlingar.  Jag kallar mig inte slafist för att definieras såsom vissa extrema grupper i t.ex saudiarabien eller maldiverna. Wahabist är helt enkelt en som följer Muhammad Ibn Abd al Wahabs tolkningar av Islam. Det är inte vad folk kallar sig som är det väsentliga att tolka utifrån, utan vad ordet i sig betyder. 
  • 0123456789
    I Blackrose I skrev 2010-11-03 13:57:05 följande:
    Åh, tack för en saklig svar.

Okej, om wahabier följer Muhammad Ibn Abd Al Wahabs tolkning vem följer ni som kallar er salafit? Menar du att det är skillnad på salafiter och wahabier? Är verkligen intresserad.

Vad skulle du kalla muslimerna i Saudi?
    Om man kallar sig salafi, iallafall enligt min tolkning, så följer man inte nån särskild utav de 4 rättskolorna utan man följer det som låter mest logiskt och passande av vilken som helst av dom.

Denna text tycker jag ganska tydligt beskriver vad vi diskuterat här (iofs från wikipedia men just denna delen håller jag med om);

"Det förekommande misstaget är att anse att salafism är någonting som är nyligen etablerat, så är det inte. När man talar om salafism så talar man endast om att följa metodologin där man följer Koranen och profeten Muhammeds sunnah utefter de tre första generationerna muslimers förståelse, det vill säga Muhammeds följeslagare, deras efterföljare och efterföljarnas anhängare. Detta är den metodologi som Ahl ul Sunnah wa'l Jama'ah följer, det vill säga sunniter. Så salafism är endast en metodologi, en studielära inom den sunnitiska religionen och därför skall den inte ses som en ny sekt i Islam.

I ett uttalande från den kända sunnitiska lärde Ibn Uthaymeen kan vi läsa; “Därför är Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ah de som har salafs troslära - även de som kommer senare fram till domedagen. Om han följer profetens och hans följeslagares metodik, då är han sannerligen salafî!”"

Angående vad jag skulle kalla muslimerna i saudiarabien, det vet jag inte riktigt eftersom jag inte känner någon därifrån och inte vet hur deras synsätt är. Men jag antar faktiskt att allihop inte har samma tolkning/synsätt på Islam och därför kan man inte dra alla över en kam. Jag menar, pratar vi al-qaida synsätt eller pratar vi de synsätt som framkommer av många författare i många böcker från t.ex dar us salaam publications (det är typ det enda bokförlaget man hittar därnere)? 

Sen tror jag som sagt, som det står i texten från wikipedia, att många missuppfattat och kallar extrema grupper som al-qaida osv för salafister eftersom dom själva beskriver sig som det, fastän det inte egentligen stämmer överrens med de "äkta" salafisternas tänk. Och då är det ju lätt att missuppfatta i diskussioner om det är den tolkningen man har av vad salafism och wahabism är.

• 0123456789
    I Blackrose I skrev 2010-11-03 13:57:05 följande:
    Åh, tack för en saklig svar.

Okej, om wahabier följer Muhammad Ibn Abd Al Wahabs tolkning vem följer ni som kallar er salafit? Menar du att det är skillnad på salafiter och wahabier? Är verkligen intresserad.

Vad skulle du kalla muslimerna i Saudi?
    Och alltså, wahabist är en tolkning inom islam som följer mest den hanbaliska rättskolan (eftersom det var den som Muhammad Ibn Al Wahab följde mest, för att sedan lägga in sina egna tolkningar och synsätt i som sedan kom att kallas wahabism), precis som en som följer mest hanafi kallar sig hanafist osv. Men en wahabist/hanafist kan också vara salafist eftersom salaf i sig inte är en särskild skola utan endast betyder att följa profeten (fvmh) och hans följeslagare. Så alla som anser sig följa ahl ul sunnah wa'l jamah kan kalla sig salafister, men ändå strikt följa en särskild rättskola också som definierar deras synsätt.
  • 0123456789
    I Blackrose I skrev 2010-11-03 21:50:06 följande:
    Jag tackar dig igen för all ovanstående information. Verkligen intressant läsning.

Så du tycker det är skillnad mellan wahabier och salafister?
    Ja, som sagt så är ju wahab en särskild inriktning (skola) medan salaf inte är en särskild inriktning utan bara är en benämning på en som försöker följa de tidigaste generationens muslimer. Alla de 4 rättskolorna är ju grundade på salafismen i ordets rätta bemärkelse, dvs att i största mån försöka följa Profeten Muhammad (fvmh) och hans följeslagare så mycket som möjligt.
    I Blackrose I skrev 2010-11-03 21:52:02 följande:
    Tack. Tycker du det är konstig att dom flesta tycker Wahabier är en sekt och en extrem såndant?
    Jag definierar ju inte mig själv som tillhörande någon av de 4 rättskolorna eller deras olika "undergrupper" som t.ex hanbali>>>wahabi. Utan jag definierar mig som en som försöker i det mesta avseenden följa Profeten (fvmh) och hans följeslagare, därav ordet salaf, och i första hand som muslim, inte en särskild rättskola. Jag låter kanske flummig men jag hoppas du förstår hur jag menar. 
  • 0123456789
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-04 10:55:26 följande:
    Vad jag menade med mitt inlägg är att ordet wahabism är ett påhittat ord som hatarna till salafister brukar kalla salafisterna för för att nedvärdera och smutskasta dem. En sak som de flesta inte vet och det är nämligen att alla salafister inte följer hanbali-skolan. Att alla salafister inte kallar sig själva för salafister av den enkla orsaken att ordet innebär att följa salaf. De vill inte göra tazkiya av sig själva eftersom Allah swt sade i koranen (So ascribe not purity to yourselves.). Jag håller också inte med om att salafisterna följer allt de salaf följde. Att följa salaf för mig innebär att följa koranen och sunnah (endast) sedan vad salaf tyckte (egna åsikter) är inte intressant. Deras åsikter tillhör inte islam. 
    Jag tror det är ungefär så jag försökte förklara det. Har för mig att jag skrev att salafist och wahabist inte är = samma sak, att wahabist är en undergrupp av de som följer hanbali, en gren kan man väl säga, medan de som följer salaf är de som i sitt bästa försöker följa ahl ul sunnah wa'l jamah och inte tar en specifik skola som absolut sanning.

När jag kallar mig salafi så syftar jag inte till vad andra människor anser vara en sekt eller avgren från Islam, jag syftar helt och hållet endast till att jag försöker följa Profeten (fvmh) och hans följeslagare så mycket som möjligt i mina handlingar.
Svar på tråden Islam