I Blackrose I skrev 2010-11-03 13:57:05 följande:
Åh, tack för en saklig svar.
Okej, om wahabier följer Muhammad Ibn Abd Al Wahabs tolkning vem följer ni som kallar er salafit? Menar du att det är skillnad på salafiter och wahabier? Är verkligen intresserad.
Vad skulle du kalla muslimerna i Saudi?
Om man kallar sig salafi, iallafall enligt min tolkning, så följer man inte nån särskild utav de 4 rättskolorna utan man följer det som låter mest logiskt och passande av vilken som helst av dom.
Denna text tycker jag ganska tydligt beskriver vad vi diskuterat här (iofs från wikipedia men just denna delen håller jag med om);
"Det förekommande misstaget är att anse att salafism är någonting som är nyligen etablerat, så är det inte. När man talar om salafism så
talar man endast om att följa metodologin där man följer Koranen och profeten Muhammeds sunnah utefter de tre första generationerna muslimers förståelse, det vill säga Muhammeds följeslagare, deras efterföljare och efterföljarnas anhängare. Detta är den metodologi som
Ahl ul Sunnah wa'l Jama'ah följer, det vill säga sunniter.
Så salafism är endast en metodologi, en studielära inom den sunnitiska religionen och därför skall den inte ses som en ny sekt i Islam.
I ett uttalande från den kända sunnitiska lärde Ibn Uthaymeen kan vi läsa; “Därför är Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ah de som har salafs troslära - även de som kommer senare fram till domedagen. Om han följer profetens och hans följeslagares metodik, då är han sannerligen salafî!”"
Angående vad jag skulle kalla muslimerna i saudiarabien, det vet jag inte riktigt eftersom jag inte känner någon därifrån och inte vet hur deras synsätt är. Men jag antar faktiskt att allihop inte har samma tolkning/synsätt på Islam och därför kan man inte dra alla över en kam. Jag menar, pratar vi al-qaida synsätt eller pratar vi de synsätt som framkommer av många författare i många böcker från t.ex dar us salaam publications (det är typ det enda bokförlaget man hittar därnere)?
Sen tror jag som sagt, som det står i texten från wikipedia, att många missuppfattat och kallar extrema grupper som al-qaida osv för salafister eftersom dom själva beskriver sig som det, fastän det inte egentligen stämmer överrens med de "äkta" salafisternas tänk. Och då är det ju lätt att missuppfatta i diskussioner om det är den tolkningen man har av vad salafism och wahabism är.