Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Islam

Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-01 05:41:17 följande:
    Shia och sunni är två greningar i islam, hanafi är en  skola inom sunni men jag har inte fattat vad wahabi betyder eller vad det är för något. Ingen jag frågat har svarat på det hittills. Har du svar på det?
    Att du inte godtar vad folk skriver till dig betyder inte att dom har fel. Det är många som har gett dig förklaring på vad Wahabi är men du stänger ju av.
    Gå tillbaka några sidor så har du inlägg från din landsman. Honom kanske du kan få svar av?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-01 16:26:24 följande:
    Jag känner ingen av mina landsmän här på forumet och jag har inte fått någon förklaring för att säga att jag inte godtar vad folk skriver. Men eftersom du vet var svaret är så kan du citera det om du har lust annars låt bli att kommentera om du inte har något svar eller kan hänvisa till inlägget. 
    Nicket är Bal2 och jag orkar inte gå igenom senaste sidorna men är du intresserad så bläddra bak i tråden så hittar du honom. Jag har gjort mitt och du godtar inte men en som kan ditt språk och är från samma land kanske kan hjälpa dig förstå vilka dessa wahabier är för några.
  • I Blackrose I
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-01 16:32:40 följande:
    Ingen aning som sagt!  Ok du orkar inte hänvisa till inlägget och inte svarar på frågan själv, ja då får frågan kvarstå tills någon kunnig gör det. 
    Inlägg #533. Det var inte så långt bak som jag trodde. Citera honom och fråga.
    Jag har som sagt lagt fram en massa fakta som du inte godtar. T.ex. i varför moskeer i sverige........tråden. Kommer du ihåg? Då när vi hade sällskap av en wahabi-fans vid namn justice. Som sagt citera inlägg #533 så ska jag poppa popcorn under tiden. Den diskussionen tänker jag inte missa för allt i världen. Så törs du ta en diskussion med honom så ta upp det med honom vet jag.
  • I Blackrose I
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-01 16:34:59 följande:
    Rose

Jag hittade inlägget och känner inte killen du som påstod att han är från mitt hemland blabla, men det är ointressant. I hans inlägg står inget svar på min fråga. 
    Jag skrev aldrig att du skulle känna igen honom. Jag sa bara att han är från samma land som du.
  • I Blackrose I
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-01 16:44:25 följande:
    Nej det är han inte och det är som sagt ointressant.
    I Blackrose I skrev 2010-11-01 16:35:17 följande:
    Inlägg #533. Det var inte så långt bak som jag trodde. Citera honom och fråga.
    Jag har som sagt lagt fram en massa fakta som du inte godtar. T.ex. i varför moskeer i sverige........tråden. Kommer du ihåg? Då när vi hade sällskap av en wahabi-fans vid namn justice. Som sagt citera inlägg #533 så ska jag poppa popcorn under tiden. Den diskussionen tänker jag inte missa för allt i världen. Så törs du ta en diskussion med honom så ta upp det med honom vet jag.
    Jag baserade uttalandet på det du har sagt.
    Det intressanta är att få ett svar på frågan.
    Ingen hindrar dig att citera honom.
    Den sista jag frågade (minns inte nicket) kunde inte heller ge mig ett svar. 
    Att du inte godtar det folk skriver till dig gör inte saken mindre sant för det.
  • I Blackrose I
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-01 16:49:43 följande:
    Det finns som sagt inga svar på det hittills annars hade jag citerat och kommenterat. 

Ps: Min statstillhörighet är ointressant. 
    Hmm, han har skrivit att wahabier är en sekt. Du som brukar flyga upp i taket så fort folk skriver wahabi för att inte tala om hur du reagerar när folk skriver att dom är en sekt tänker alltså INTE citera honom?!
    Hmmm, hur ska man nu tolka detta? Aja, det är upp till dig. Det var du som gnällde att du inte får svar på din fråga. Här har du en stor chans att äntligen få slut på dina funderingar men vill du inte så...
  • I Blackrose I
    Nami08 skrev 2010-11-02 01:21:47 följande:
    Det var mig du frågade angående det. Varför är det så viktigt att definiera det.? Att de själva inte kallar sig för det är väl ingen förklaring. Vad ska man skriva då "de som vi kallar wahabiter men som själva inte kallar sig det."Obestämd
    Ditt namn är ju bara så otroligt svårt att komma ihåg. Byter du plats på I och A så är det en av mina favoritnamn bland killar.

Det där är lika löjligt argument som om någon säger men en tjuv kallar sig inte för tjuv men ur min synsätt så är han likförbannad tjuv.
    Wahabier ogillar namnet wahabi för att det precis som habashi ses som en skällsord för ociviliserade barfotade banditer, Vilket stämmer utmärkt in på dessa individer.
  • I Blackrose I
    Posh skrev 2010-11-03 07:59:01 följande:
    Men Rose, ta det lilla lilla lugna. Ska vi enligt ditt resonemang då påstå att iranier gillar att bli kallade shiiter?
    Sluta.
    Jag känner muslimer som inte har ett dugg emot att bli kallade wahabiter. Det är liksom snarare en komplimang för vissa.

Rent allmänt- det är sällan intressant att definiera vad andra är, eller hur de vill bli omtalade men när det är nödvändigt får man väl fatta att alla inte tycker lika. Hur svårt kan det vara?
    Har aldrig hört att någon vill bli kallad wahabi. Du ser ju själv att till och med andra så kallade sunni-muslimer försöker få det till att ordet inte existerar. Det är mycket märkligt det du säger då dom själva ser ordet wahabi som en skällsord påhittad av just shiiter som dom så gärna vill bli av med.

Svar på din fråga. Ja, pappers-muslimer från Iran blir hellre kallad för shiit än sunni.

Jag har inga större problem att det finns andra som inte delar min syn på det hela. Det jag har svårt för är att vissa försöker få det till att Wahabier INTE existerar, att dom inte har en egen förvriden tolkning av Islam och att dom enligt vissa här på FL skulle rent av vara sunnier. Det håller jag inte med om och om någon säger att jag har fel så visst tänker jag stå på mig.
  • I Blackrose I
    Posh skrev 2010-11-03 10:31:13 följande:
    Så om du aldrig hört det finns det ingen?

Nej vet du vad vad fanatiker säger på FL ger jag inte mycket för, och det tycker jag inte du ska göra heller.
    Så du menar att wahabier finns och att det finns dom som självmant kallar sig för wahabier? Intressant. Verkligen.

Jag har heller inte mycket till övers för FL-pro. Ibland får jag ryck och ger mig i diskussioner.
  • I Blackrose I
    0123456789 skrev 2010-11-03 13:49:11 följande:
    Det är samma diskussion om wahabister som om salafister. Folk har missupfattat att bara för någon kallar sig salafist så betyder det just den extrema tolkningen som vissa framstående grupper har, som också själva kallar sig salafister. Själv kallar jag mig salafist pga ordets betydelse dvs de som följer ahl ul sunnah wa'l jamah, alltså de som följer profetens (fvmh) följeslagare, och försöker följa profeten (fvmh) så mycket som möjligt i sina handlingar.  Jag kallar mig inte slafist för att definieras såsom vissa extrema grupper i t.ex saudiarabien eller maldiverna. Wahabist är helt enkelt en som följer Muhammad Ibn Abd al Wahabs tolkningar av Islam. Det är inte vad folk kallar sig som är det väsentliga att tolka utifrån, utan vad ordet i sig betyder. 
    Åh, tack för en saklig svar.

Okej, om wahabier följer Muhammad Ibn Abd Al Wahabs tolkning vem följer ni som kallar er salafit? Menar du att det är skillnad på salafiter och wahabier? Är verkligen intresserad.

Vad skulle du kalla muslimerna i Saudi?
Svar på tråden Islam