Inlägg från: amatullah |Visa alla inlägg
  • amatullah

Islam

UmmAlina skrev 2010-08-30 16:19:21 följande:

TS vad är din Madhab?

Hanefij  men i denna fråga spellar detta ingen roll . Vi Muslimer  kan ha några olikheter inom fikh beroende från madhab men vi kan inte ha olikheter inom tawheed . 

Det kan inte vara så att en grupp Muslimer säger att endast GUD har rätt att bestämma över människor medan andra grupp säger att människorna har rätt att bestämma över sig själv  tillsammans med GUD och att båda grupper är Muslimer . 

• amatullah
    Nami08 skrev 2010-09-01 01:13:21 följande:
    Men snälla du det handlar om etik och moral apropå den surah du ref till 16:36, man håller sig borta från det onda
    Nej , du har fel  och det va jätte fel  att översätta denna ajeh med att hålla sig borta från det onda eftersom det kan vara  vilseledande översättning . Det ska stå tagut och varje Muslim måste veta vad betyder detta .

Om en svensk läser denna ajeh med bara svensk  översättning  han kan tänka ; ok , GUD  vill  jag ska hålla mig borta från den onda och det är det .

Vidare , jag målar inte Islam med de färger som icke troende skulle tycka om utan jag är skyldig inför Allah Subhanehu we Te´ala att berätta sanning  dvs  vad är Islam .

De här saker som jag pratar om är av de viktigaste för en människa . Det handlar om var ska man gå  när man stiger  ur graven ?

Skall det vara evig vistelse i paradiset eller evig vistelse i elden. 

Att ändra på GUDs lagar  är stor shirk  och de som gör detta är tagut dvs en av de värsta Allah´s fiender . 

Hur kan jag då som Muslim välja de , sätta de på makten och lyda de ?   La ilahe illAllah ! 

Du frågar hur jag lever ?

Jag sitter hemma , min man jobbar och försörjer oss . Elhamdulilah , det går bra  att följa shariia både  här i Sverige och i andra länder .

Vem tvingar dig att du ska rösta ? Vem tvingar dig att du ska vara polis, domare   eller svensk soldat ? 

Ingen
  • amatullah
    1337 skrev 2010-09-01 11:57:20 följande:
    Tror inte det egentligen är tillåtet att ta emot pengar som till viss del kommer från synd iaf, men jag funderade mer över vad islam säger om att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder med relativt hög välfärd som finansieras gemensamt.  
    Jag ser inte vad är problem om jag sitter hemma och min man jobbar och försorjer mig ? Dessutom betalar han jättemycket skatt eftersom  han jobbar  mycket  plus övertid på lördagar och söndagar .

Min bror jobbar och betalar skatt , min syster jobbar och betalar skatt  och andra många många Muslimer jobbar och betalar skatt . Vi oftast tar de jobb som ni vil inte ha så jag tycker att ni kan inte klaga .

Att andra Muslimer är tvungna att be om socialbidrag beror inte på deras lathet eller vilja att " lura systemet " utan på att svenska arbetsgivare vill inte ha de , speciellt kvinnor pga slöja .

Jag kan tänka mig att kunna jobba, om det behövs,  men eftersom jag har niqab tror inte att någon vill ge mig anställning .

Vi Muslimer verkligen vill försorja oss själva och slippa tiga pengar hos socialen .

Är det tillåtet  att ta emot pengar från icke troende med tanke på att en viss del kommer  från synd ?

Det är tillåtet .

Varför ?     Vi säger att du jobbar i systembolaget och har din lön.  En dag kommer din granne som är Muslim och ber dig om att få låna lite pengar för tex mat . Om du lånar honom dina pengar du lånar honom inte dina synder )

Denna syndiga handligen stannar hos dig medan du lånar bara pappers lappar till honom.

GUDs sista sändebud Muhammed , frid och välsingelse över honom , lånade pengar från judar .
  • amatullah
    Nami08 skrev 2010-09-01 23:17:12 följande:
    Måste tillägga att jag bad min man som kan läsa på arabiska kolla vad det står i Koranen, han läste med tafsir från Ibn Khatir ( en känd lärd) och det var samma sak där, det handlar inte om det du refererar till.
    Hemma har jag hela  tafsir från ibn Abbas och har tafsir från ibn Khatir .

Är din man arabisk talande eller han kan bara läsa arabiska ? Om han är Arab måste han veta vad är tagut  och att man kan inte översätta det med  " onda makter " .

Kan du va snäll och inshAllah  be din man att han ska läsa ajeh nr.65  surah nr.4 An-Nisa ( Kvinnor )  och tafsir av ibn Khatir om denna ajeh . 

Bl . det står  hur Omar r.a. tog sin svärd och dödade den man som ville ha någon annans dom än från Resulullah sallAllahu ´alejhi we seleme .

Att säga till ummAlina att hon är okunnig inom Islam är det mildaste som jag kunde säga till henne och det gäller även dig .

Tänk er att ni står nära Omar r.a  och säger framför honom att en Muslim kan vara domare , polis eller soldat i en icke troendes land  ? 

Ni två  har verkligen tur att ni inte levde på den tid
  • amatullah
    nur skrev 2010-09-02 15:00:10 följande:
    Om du skall t.ex behöver gå till tingsrätten nån andledning ska du säga " jag accepteara inte era lagar så ni kan inte sköta mitt ärende" eller hur funkar det?  Är det bättre att en icke-troende advokat som försvarar en muslims rättigheter eller? Jag förstår inte hur du tänker ärligt talat? Sen hur kan du bara dömma folk det är fruktansvärd syn att dömme medsystern eller bodern så här , du är mkt egendomlig....
    Jag som Muslim kan varken  väcka åtal mot någon inför en taguts ( icke troendes )  domstol eller acceptera att bli dömd där .

Skulle jag göra detta då kan jag inte längre vara Muslim eftersom jag vill ha tagut´s dom.
    GUD förklarar sådana människor  som icke troende

Bevis från den heliga Kor´anen ;

Har du  inte lagt märke till dem som säger sig tro på det som har uppenbarats för dig och det som uppenbarades före din tid, hur de villigt underkastar sig tagut´s  dom, fastän de har uppmanats att förneka dem? Men Djävulens avsikt är att driva dem till syndens yttersta gräns.

( 4 : 60 )

Om jag skulle göra något som strider mot den svenska lagen  tex . om det blir förbjudet  att bära niqab i Sverige och jag ändå gör detta och   polisen hämtar mig till tingsrätten då skulle jag förklara för de att jag accepterar inte  deras lagar eller  deras dom .GUDs lagar står över deras svenska lagar .
    De kan slänga mig i fängelse eller  göra vad de vill men allt detta sker mot min vilja

Om jag skulle anlita en advokat då ska han försöka att försvara mig med svenska lagar och det är förbjudet . Om jag  accepterar inte icke troendes lagar hur kan jag då acceptera att bli försvarad med de ?

Nur ,de som säger att man ska lyda tagut är inte mina bröder och systrar  .
  • amatullah
    UmmAlina skrev 2010-09-02 07:49:00 följande:
    Dessutom finns inget som heter TUR i islam. Då allt redan är bestämt av Allah (swt)
    Du har rätt . Det finns inget som heter tur i Islam . Jag valde fel uttryck  . Jag skulle ha sagt att det är bra att ni levde inte på den tiden .

Tack för att du rättade mig
  • amatullah
    marskattan skrev 2010-09-03 10:05:25 följande:
    Hej!

Har följt den här tråden av rent intresse eftersom jag är mycket intresserad av religion överhuvud taget.
     Jag har inte tillräckligt med kunskap om islam för att tillföra något i denna debatt förutom det jag fått veta av mina muslimska vänner och kollegor, så jag vill bara ställa en fråga angående att täcka sitt ansikte med t.ex Niqab eller Burka.
     Vad jag har fått veta, står det någonstans i Koranen att en kvinnas ansikte skall vara synligt och igenkännbart, att man väljer att täcka sitt hår är en sak men att täcka sitt ansikte är verkligen inget krav enligt mina vänner, så hur bryter du då mot den religiösa lagen genom att inte bära Niqab utan bara täcka ditt hår? Kan någon vänlig muslim förklara detta för mig.
     Jag arbetar innom vården och på min arbetsplats finns många muslimer,enligt dem är det helt tillåtet att vårda en man inom arbetet. Flera av dem har frågat sina Imamer och tydligen fått svaret att så länge det tillhör aretsuppgifterna är detta Halal. Men att täcka ansiktet skulle inte fungera där jag arbetar då många av våra gamla skulle bli rädda, pluss att det inte skulle vara hygieniskt. Håret är en annan sak då man kan täcka hår och hals på så sätt att slöjan inte hänger ner löst över den man vårdar.
     Förlåt om det blev lite OT men jag är bara nyfiken ..

Hej !

Du är jätte välkommen att ställa dina frågor  till mig .

Muslimer delar sig i fråga när det gäller vilken sorts  slöja ska den muslimska  kvinnan ha . Räcker det med vanlig slöja / hijab  eller är det niqab som gäller ?

Jag valde att ha niqab som täcker även ögonen  eftersom jag tror att det är den rätta och jag har bevis både från Kor´anen  och sunnah .

De bästa generationer av Muslimer som bäst förstog heliga Koranen var GUDs sista sändebud , Muhammed , frid och välsingelse över honom , hans vänner , följeslagare  och deras fruar .

Så de bästa muslimska kvinnor hade niqab som täcker även ögonen och de är förebild för mig .  

Det är  inte  tillåtet att muslimska kvinnor  vårdar icke troendes män . De syndar och jag ger råd till de att byta jobb så fort som möjligt . De kan gå och leta tex efter städjobb .

Jag kan inte jobba inom vård  och jag förstår att folk är rädda för oss niqab bärande kvinnor.

När det gäller  hygien det skulle inte vara några problem eftersom vi är väldigt rena . Vi tvättar oss minst 5 gånger dagligen inför våra böner ,  plus minst en dusch per dag ,  plus att borsta tänder inför varje bön . Vi måste nästan alltid ha rena kläder  osv .

Det är värt att nämna att  Resulullah ( GUDs sändebud ) frid och välsingelse över honom ,  sa till oss att vi får inte spilla för mycket  vatten och att vi ska vara sparsamma även om vi hade en flod nära oss .

Jag försöker göra mitt bästa i denna fråga .
  • amatullah
    Nami08 skrev 2010-09-03 12:55:15 följande:
    Svara istället på mitt inlägg där jag frågar dig om du följer lagen eller om du bryter mot den, tex om du kör för fort.

Att vara  Muslim och följa shariia i en icke troendes land innebär inte att man ska gå ut i samhälle och skapa kaos som det verkar att vissa tror .

Shariia lagen ger oss  uttrymme i vissa frågor där vi kan konsulteras och komma överenskommelse med icke troende .

Det gäller att veta vilka saker som vi får göra och saker som vi absolut får inte göra

Så shariia har ingenting emot om  att vi Muslimer kommer överens med icke troende vilka trafikregler ska vi ha .
    Det är klart att jag följer trafikregler .

Samma gäller när man tex söker jobb . Shariia ger  frihet att en Muslim  ska komma överens med sin  arbetsgivare hur många timmar vill man  jobba hos honom . Är man  överens att  jobba  8 timmar och för en viss betalning så gör man detta .

Vad ska man tänka på är om jobbet är halal eller haram .
  • amatullah
    Nami08 skrev 2010-09-03 18:52:28 följande:
    Jag blir inte klok på dig, det är ju det jag säger, man följer lagen i Sverige, men man kan ändå utöva sin religion.
    Nej , man kan inte följa lagen i Sverige och ändå utöva sin religion eftersom deras lagar är raka motsatsen till Islam . Deras  lagar är påhittade  vid sidan av shariia  och de  gör stor shirk  .

Det är omöjligt att vara Muslim och acceptera icke troendes lagar

Vi säger att din man är soldat  i svensk arme och att han åkte med de till Afganistan . Hur kan han då som Muslim gå och döda sina egna ? 

Hur kan han som Muslim gå och strida mot Muslimer som kämpar för att upprätthåla shariia lagar ? 

Snälla, snälla  Nami08 , försok inshAllah  att förstå  en sak för ditt eget bästa  ; när man accepterar  Islam dvs när man blir Muslim  då åtagar man sig att man ska endast lyda GUD från denna stund du blev Muslim  tills du dör

När du på Domedagen   stiger ur graven  kommer  du och vi alla andra  att dömas inför GUD med shariia  lagen .   

Skulle du följa svenska lagar nu på Jorden eller några andra och dö med detta  då är du förlorad för evigt eftersom  du gör stor shirk  . Du kommer att bli slängd i elden .

Allah , Subhanehu we Te´ala tillåter inte att vi lyder någon annan än Honom .Endast HAN bestämmer vad som är tillåtet och vad som är förbjudet . Det är bara Hans rättighet.

De som tycker att  de har rätt att bestämma vad som är tillåtet och vad som är förbjudet dvs vad som är halal och haram de gör stor shirk och de är icke troende  .

Hur gör de detta ? Svar : genom att skapa egna  lagar .

GUD säger att ränta är förbjudet ( haram ) och icke troende säger att ränta är tillåtet ( halal ) 

Vilket straff kommer de att få ? Om de dör som sådana kommer de att bli slängda i elden .

[4:48] GUD förlåter  inte dem som sätter medhjälpare vid Hans sida, men Han förlåter den Han vill hans mindre synder; den som sätter medhjälpare vid Guds sida har sannerligen gjort sig skyldig till en oerhörd synd.

[5:72] Gud utestänger den från paradiset som sätter medhjälpare vid Guds sida och Elden skall bli hans sista hemvist. För [dessa] syndare finns ingen hjälpare   ( 5, 72 )

Ödmjukt ber jag Allah Subhnaehu we Te´ala att Han ska leda ditt hjärta och våra  alla andras till Hans   sanna tro , ameen
  • amatullah
    Nami08 skrev 2010-09-04 23:45:16 följande:
    Och var snäll och tagga ner lite med ditt shirk snack det är inte du som avgör om vem som begår shirk, det är Allah! Det är ju trots allt förbjudet att sätta medhjälpare vid Allahs sida.
    Det är sant att Allah Subhanehu we Te´ala  avgör  vem som begår  stor shirk  och det gjorde Han  i heliga Koranen .

Jag , med Allah´s hjälp och tillåtelse , ger er  gång på gång bevis att ni gör stor shirk men ni bryr er inte om detta.

Ni  säger att ni accepterar både GUDs lagar och icke troendes lagar och vi Muslimer har ingenting med er att göra . Vi tar avstånd från er både nu på Jorden och på nästa värld .

Ledningen i Stockholms moske kan fortsätta att värva personer till svensk polis om de vill men för oss de är inte Muslimer eftersom de samarbetar med tagut .

Det finns många människor med muslimska namn som sitter i olika tagut partier men de har ingenting med Islam att göra .

I vissa fall vissa domar är samma inom shariia och andra lagar men ändå vi får inte dömma med de lagar . Skulle jag som Muslim göra detta jag skulle begå kufr !

Ex . Enligt shariia,  dom för användning av droger är döden precis som i kinesiska lagen . Skulle jag dömma någon med den kinesiska lagen skulle jag vara kafir oavsett att domar är likadana
Svar på tråden Islam