Inlägg från: 1337 |Visa alla inlägg
  • 1337

Islam

amatullah skrev 2010-09-01 07:09:55 följande:
    Nej , du har fel  och det va jätte fel  att översätta denna ajeh med att hålla sig borta från det onda eftersom det kan vara  vilseledande översättning . Det ska stå tagut och varje Muslim måste veta vad betyder detta .

Om en svensk läser denna ajeh med bara svensk  översättning  han kan tänka ; ok , GUD  vill  jag ska hålla mig borta från den onda och det är det .

Vidare , jag målar inte Islam med de färger som icke troende skulle tycka om utan jag är skyldig inför Allah Subhanehu we Te´ala att berätta sanning  dvs  vad är Islam .

De här saker som jag pratar om är av de viktigaste för en människa . Det handlar om var ska man gå  när man stiger  ur graven ?

Skall det vara evig vistelse i paradiset eller evig vistelse i elden. 

Att ändra på GUDs lagar  är stor shirk  och de som gör detta är tagut dvs en av de värsta Allah´s fiender . 

Hur kan jag då som Muslim välja de , sätta de på makten och lyda de ?   La ilahe illAllah ! 

Du frågar hur jag lever ?

Jag sitter hemma , min man jobbar och försörjer oss . Elhamdulilah , det går bra  att följa shariia både  här i Sverige och i andra länder .

Vem tvingar dig att du ska rösta ? Vem tvingar dig att du ska vara polis, domare   eller svensk soldat ? 

Ingen
    Jag håller med dig om att muslimer inte skulle rösta i en islamisk utopi, då islam förespråkar teokrati och inte demokrati. Men Sverige är ju en demokrati, så här finns inga skägg med uppgiften att tolka hur gud vill att landet ska styras, så varför skulle inte muslimer få rösta i demokratier? 

Din man och svenska skattebetalare försörjer dig. Är det riktigt enligt islam?
  • 1337
    Rataxes skrev 2010-09-01 11:40:28 följande:
    Ja, är det acceptabelt enligt islam att ta emot pengar från kafirer?
    Tror inte det egentligen är tillåtet att ta emot pengar som till viss del kommer från synd iaf, men jag funderade mer över vad islam säger om att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder med relativt hög välfärd som finansieras gemensamt.  
  • 1337
    amatullah skrev 2010-09-02 06:38:58 följande:
    Jag ser inte vad är problem om jag sitter hemma och min man jobbar och försorjer mig ? Dessutom betalar han jättemycket skatt eftersom  han jobbar  mycket  plus övertid på lördagar och söndagar .

Min bror jobbar och betalar skatt , min syster jobbar och betalar skatt  och andra många många Muslimer jobbar och betalar skatt . Vi oftast tar de jobb som ni vil inte ha så jag tycker att ni kan inte klaga .

Att andra Muslimer är tvungna att be om socialbidrag beror inte på deras lathet eller vilja att " lura systemet " utan på att svenska arbetsgivare vill inte ha de , speciellt kvinnor pga slöja .

Jag kan tänka mig att kunna jobba, om det behövs,  men eftersom jag har niqab tror inte att någon vill ge mig anställning .

Vi Muslimer verkligen vill försorja oss själva och slippa tiga pengar hos socialen .

Är det tillåtet  att ta emot pengar från icke troende med tanke på att en viss del kommer  från synd ?

Det är tillåtet .

Varför ?     Vi säger att du jobbar i systembolaget och har din lön.  En dag kommer din granne som är Muslim och ber dig om att få låna lite pengar för tex mat . Om du lånar honom dina pengar du lånar honom inte dina synder )

Denna syndiga handligen stannar hos dig medan du lånar bara pappers lappar till honom.

GUDs sista sändebud Muhammed , frid och välsingelse över honom , lånade pengar från judar .
    Vi skulle få en bättre välfärd om folk jobbade istället för att sitta hemma, även om din man betalar "jättemycket" skatt. "Sitter hemma" gör man förslagsvis i länder där man inte har någon gemensamt finansierad välfärd, och där det är upp till var och en att betala för sin egen sjukvård, utbildning etc.
  • 1337

"Det är  inte  tillåtet att muslimska kvinnor  vårdar icke troendes män . De syndar och jag ger råd till de att byta jobb så fort som möjligt . De kan gå och leta tex efter städjobb .

Jag kan inte jobba inom vård  och jag förstår att folk är rädda för oss niqab bärande kvinnor.

När det gäller  hygien det skulle inte vara några problem eftersom vi är väldigt rena . Vi tvättar oss minst 5 gånger dagligen inför våra böner ,  plus minst en dusch per dag ,  plus att borsta tänder inför varje bön . Vi måste nästan alltid ha rena kläder  osv" .

Det är inte hygieniskt med långa ärmar inom vården och det är oftast inte tillåtet att jobba i långärmat.

Jag läste att någon av konvertiterna på forumet jobbar på ett äldreboende, men undviker att hjälpa de manliga brukarna med hygienen. Tror du verkligen att Allah kommer att belöna ett sådant beteende?

• 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 17:28:23 följande:
    Nej skulle jag säga. Man kan se det som att 'langa sprit' på sätt och vis, och vem vill göra det?

Men ingen kan hindra en muslim att arbeta där som vill göra det å andra sidan.
    Jag klistrar in ditt eget svar på om det är lämpligt för muslimer att arbeta för rättsväsendet i Sverige: "Kanske för att man inte lägger värderingar i hur andra lever sina liv? Än mindre om det handlar om icke-muslimer som inte alltid delar samma värderingar och moraliska aspekt som man själv gör?

Det är ju därför upp till var och en vilket yrke de vill satsa på. Kan man följa den arbetsetik som gäller, så ser inte jag något hinder i sig."

Vari ligger den moraliska skillnaden mellan att arbeta på systemet och arbeta i rättsväsendet? Att jobba på systemet är inte som att langa sprit. Det är tillåtet att köpa sprit i Sverige och folk om folk dricker så är det väl deras problem?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 17:46:33 följande:
    Man har ju möjlighet att välja om man vill arbeta eller inte. Sen att det ses suspekt på att man väljer att inte göra det, är väl snarare lite fördomsfullt kanske.

Såg ett program häromdagen om kvinnor som kommer från Lettland för att städa i svenska hem. För att man inte själv hinner ta hand om sitt hem, då arbete utanför hemmet prioriteras eller kanske värdesätts mera? Dessa kvinnor bor åtskilda från sina barn och familjer och vänner under långa perioder. Deras behov av arbete sätter dem i en oerhörd svår sits, och arbetsgivarna är svenska män och kvinnor som inte själva, av någon anledning, städar sina egna hem.

Jag tror dessa kvinnor skulle anse det vara guld värt att få städa i sina egna hem och kanske ha ett mindre betalt arbete att gå till, i sitt eget hemland, för att kunna få tid att umgås med sina nära och kära och träffa dem dagligen.
    Den obesvarade frågan är fortfarande hur islam ser på att muslimer väljer att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder där välfärden finansieras gemensamt. Man kan ju knappast vara för att staten ska stå för gratis sjukvåd, utbildning etc, om man samtidigt väljer att "sitta hemma", menar jag.

Jag fattar inte riktigt vad du vill ha sagt med de lettiska kvinnorna. Ligger problemets kärna i att de svenska kvinnorna inte är hemma och städar sina hem så att de stackars lettiskorna måste komma hit och arbeta för en hyfsad lön? Problemet är väl att de lettiska kvinnorna lever i misär i hemlandet där det inte finns arbeten öht eller där man bara får arbeten som inte har en skälig lön. Deras situation blir ju inte bättre av att svenska kvinnor slutar jobba och går hemma och städar sina hem. Arbetslösheten och de låga lönerna finns fortfarande kvar i Lettland. De problemen försvinner inte för att svenska kvinnor städar sina hem.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 22:57:14 följande:
    Om det skulle vara uttalat lagstiftat att man endast har rätt till förmåner av olika slag om man bidrar med en viss skattekvot till statiga medel, då skulle jag förstå tankegången. Men så fungerar det ju inte i Sverige, Utan alla som bor i samhället får ta del av den och bidra till den i mån av möjlighet och vilja. Det finns ju t.ex. många muslimer som vill arbeta men som inte får någon anställning, inte alltid beroende på att kunskap saknas, utan av andra orsaker. De skulle då stå utanför välfärdens Sverige, eftersom de också givetvis kan anses inte bidra till statskassan, pga av sitt ofrivilliga bidragbrist till statskassan.

Vad jag vet så är inte sjukvård i Sverige gratis, men det kan jag givetvis ha missat. Utbildning brukar väl finansieras via t.ex. studiebidrag? Det är väl inte många av de som uppbär det som har hunnit med att skaffa sig en fast och återkommande inkomst, för att så att säga bidra till att inte leva på samhället och utnyttja det, utan att själva bidra till det?

Jag förstår inte hur du tänker i den här frågan.

Man kan säga att man skapar ett behov, att andra ska städa ens hem, när man själv inte hinner eller kan det av någon orsak. Det är rätt vanligt i en del muslimska länder att så att sgäa utnyttja mindre lottade, genom att låta dem städa ens hem. Så ser väl jag delvis på de lettiska kvinnornas situation. Det finns behov att städa svenska hem, och då tar man in billigare arbetskraft från andra håll. Visst kan man säga att 'alla vinner på det', men det behöver inte innebära att det känns helt rätt för det.
    Och frågan är fortfarande hur islam ser på att människor väljer att sitta hemma i länder där man har en gemensamt finansierad välfärd. Jag talar inte om människor som ofrivilligt inte jobbar, men det förstår du nog egentligen. Solidaritetstanken spricker ju liksom om folk inte vill arbeta.

De lettiska kvinnorna kommer till Sverige för att deras behov av försörjning och arbete inte kan tillgodoses i det egna landet. Skulle du vara nöjd om det inte fanns arbetstillfällen i rikare länder, så att alla människor i fattiga länder höll sig hemma istället och levde i den misär hemlandet erbjuder dem med hög arbetslöshet, svårigheter att ha råd med mat och kläder till sig själv och sina barn? Hur tänker du egetligen när du försöker få det till ett problem att svenska kvinnor inte går hemma och städar, utan arbetar istället?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 17:39:28 följande:
    Fast det stämmer ju inte riktigt om vi ser till hur röster lades i Islams begynnelse. Både män och kvinnor svor sin trohetsed till profeten (fvmh) och att följa den raka vägen så att säga. Shura är en del av Islam och jag skulle vilja kalla det för upptakten till den demokrati som idag finns i Sverige.
    Så vad har du tänkt att folket ska ha rösta om i en islamisk utopi då?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 17:39:28 följande:
    Fast det stämmer ju inte riktigt om vi ser till hur röster lades i Islams begynnelse. Både män och kvinnor svor sin trohetsed till profeten (fvmh) och att följa den raka vägen så att säga. Shura är en del av Islam och jag skulle vilja kalla det för upptakten till den demokrati som idag finns i Sverige.
    Varför skulle shura vara upptakten till den demokrati vi har i Sverige? Demokrati fanns långt innan islam uppfanns. I Sverige har riksdagen den lagstiftande makten, i den islamiska utopin har skäggen den lagstiftande makten. Vilka sitter i shura, hur väljs de och vilket inflytande har de över lagstiftningen?
  • 1337
    Nami08 skrev 2010-09-05 00:48:38 följande:
    I Islam har mannen försörjningsplikt, han måste arbeta och försörja sin familj om han är frisk såklart.
    Kvinnan har ingen plikt att bidra till hushållets inkomster utan det är frivilligt. Hon kan arbeta om hon vill. Så att mannen väljer att sitta hemma är inte rekommenderat i islam tvärtom man ska jobba och göra rätt för sig.
    Jag menar inte hur islam ser på att kvinnan "sitter hemma" ur ett hushållsekonomiskt perspektiv, utan ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Sverige har en väldigt hög välfärd, som vi nog alla vill ska fortsätta finnas, men den välfärden bygger ju på att folk jobbar. Om vi får en situation där män mellan 19 och 65 ska försörja inte bara barn upp till 19, studenter, pensionärer, sjuka, arbetslösa, utan även kvinnor så spricker välfärden. Vår välfärdsmodell fungerar inte om en stor majoritet av befolkningen inte bidrar. Är det riktigt enligt islam att urholka välfärden genom att frivilligt inte arbeta?
Svar på tråden Islam