Inlägg från: Afrodisiac |Visa alla inlägg
  • Afrodisiac

Islam

amatullah skrev 2010-11-25 12:22:09 följande:
    Ljug inte . Man kan acceptera Islam , eller bo kvar i shariia stat som icke troende men betala en viss skatt  eller kriga .

Ni kan spela hur mycket ni vill att ni är fredliga men ändå svensk vapen dödar oskyldiga och svenska soldater  skjuter på muslimer i Afganistan  pga " självförsvar "  på Afganistans territorium som occupations makt
    Det finns inga lögner i detta.

Klart jag är fredlig. Till skillnad från dig har jag aldrig mordhotat eller hotat överhuvudtaget.

Jag har aldrig använt vapen, dödat oskyldiga eller skjutit på någon muslim. Dig skulle jag inte lita ett enda dugg på om du hade vapen i din hand då du öppet har hotat folk till livet.  
  • Afrodisiac
    BigDaddy skrev 2010-11-25 12:59:23 följande:
    Men alltså gör ni inte lite väl stor sak genom att ge luft åt sådana som den förvirrade damen i Argos video? Jag kan räkna upp ett antal ska vi säga excentriska människor som hävdar allt möjligt

Jag såg lite av vad de skrev till Lars Vilks. "Jag ska inshallah slakta dig och, du är en gris". Jag vet inte varför men jag började garva. Jag menar den som skrivit det är ju inte riktigt klok. Det låter som ett skämt. Men som sagt det finns flera nötter som säger de mest outrageous of things. Vi hade ju en här för inte allt för länge sedan, Islandia kallade sig postaren. Jag har i mina dar inte läst värre smörja i hela mitt liv. Inte på svenska i alla fall. Väl strukturerat dock och med mycket god svenska. Men man ska inte ge sådana nutcases luft liksom. Det blir så oproportionellt då. Förstår ni? De lever ju på att folk ägnar dem tid och tanke. När vi ignorerar dem så blir det så till slut att de måste göra något drastiskt för att överhuvudtaget få det de egentligen behöver. Vilket inte är frälsning eller fred eller ett närmande med Gud. Nej. Det är uppmärksamhet de behöver och vill ha. Inget mer.

Jag får dock vibben av den här tråden att TS inte är på riktigt utan en provokatör som är ämnad att elda på fördomar om muslimer och framförallt just den om att de är en "femte kolonn". Postaren gör hela tiden påståenden om hur väl denne känner om svenskarna men! och så följer en harrang. Jag vet inte. Jag köper inte det här riktigt än. Det är för stereotypt.
    Islandia? Nu blev jag nyfiken...
  • Afrodisiac
    MiScHoOo skrev 2010-11-27 00:28:07 följande:

Jag fattar inte varför ni ska alltid ta in religion i alla dessa trådar...

Jag är muslim elhamdolillah. kanske svag att ta på mig slöja... Jag ber elhamdolillah, lever bland svenskar, jobbar osv.
    Min religion är min frihet, Jag försöker att tolka min religion till svenska folket på ett väldigt enkelt sätt som tex varför vi fastar. Ett väldigt enkelt svar förutom hela historien med profeten mohammad så är det för att vi ska känna med folk som svälter. En månad av 12 månader kan vi uppleva en liten känsla vad dem lever år in och år ut. Detta är ett ex och jag har fått kommentarer att det är stark av oss som tänker på dem, även muslimer gör fel. Jag borde tänka på dem dygnet runt och inte en månad men livet går fort och man glömmer och ramadan kommer och samma vissa igen, vi borde förbättra oss.

Jag är stolt för min religion elhamdolillah, vi lever i sverige, man ska rösta inom islam, man ska bli advokat, polis. Man ska leva efter lagar i det land man befinner sig i. Man ska vissa det bästa med islam, men tyvärr många idoter som tar nytta av det. Det senaste hedersmordet, där syskonen tar avstånd ifrån pappan och han vill komma undan och lägger det på islam.

Islam är inte vad ni läser om i tidingar, Islam är inte strängt som vissa vill förklara. Min religion är enkel och att man ska följa lagen så gott det går. Ska ta ett annat ex. Kanske ni svenskar säger frihet, men min religion säger trygghet. Hur många tjejer som har blivit våldtagna sena kvällar, varför har ingen muslimsk kvinna blivit det. Nej, vi vågar anmäla om det skulle hända, men nej vi går inte ut sena kvällar, vi ligger troligtvis i sängarna då.

De som står i koranen är en vägledning genom livet, ett sätt att leva. Angående terrorister, så läste jag någonstans att dessa tolkar det som dem vill, vänder koranen till jehad och våld, det är deras vinning. Islam är mycket fin religion och många svenskar har blivit muslimer och lever till och med bättre än mig.

Sluta upp med alla dessa trådar, er religion är ert och min religion är min. Ett litet ord blir fel och vi ger ett fel budskap av vår religion. Nu har alla get olika åsikter, vet ni varför?! Vi kommer ifrån olika håll där vi tolkar islam olika och detsamma gäller kultur.

Sina folk vissa vill smutskasta oss, vill trycka ner oss för att dem tror att dem vet bättre. Vi bidrar med detta om vi håller på att lägga in sådana inlägg

Håller med i mycket förutom det du skrev i mitten som är ren bullshit. Har markerat den delen. Du menar alltså att icke-muslimska kvinnor blir våldtagna för att de går ut sena kvällar (för att de är icke-muslimska)...Jag vill påstå att muslimska kvinnor också råkar ut för våldtäkt och förtryck. Kan du säga emot det?

Fan, jag börjar få intrycket att det inte spelar roll om man är en "bra" muslim eller om man är en fanatisk muslim...Du ser ner på icke-muslimer och muslimers levnadssätt, skyller allt vi råkar ut för på vår tro/avsaknad av tro trots att du inte vill bli förknippad med en fanatiker och framställer dig själv som god. Kanske är inte religion det rätta för er, utan utbildning, helst inom sociologi/socialantropologi och liknande...
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-11-27 07:54:59 följande:
     Det är det inte, men bidrar ju till att det är möjligt så att säga. Det är ofrånkomligt.
    Ja, när landet säljer vapen. Innebär det att man ska bomba Sverige eller förklara krig? De krigande länderna VILL ha vapen. Det är först och främst DE som är ansvariga för krigen som pågår. Länder som säljer vapen (däribland Sverige) drar nytta av krigen. Fult, ja, men ansvarig, nej.
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-11-27 08:13:07 följande:
    Dår får man i Metro kanske snart läsa - återigen - om en familj vars lägenhet invaderas av poliser som drar upp barnen ur sängarna och skrämmer vettet ur dem och för med sig en oskyldig person för förhör?

Då vet vi ju vem som anmält, den här gången. ..
    Samtidigt som man får läsa om dödshot (av islamistiska fanatiker) riktade mot människor som inte räds yttrandefriheten...

Som sagt, med frihet kommer ansvar. Men att kritisera en religion ska inte resultera i död. Inser du det?
  • Afrodisiac
    MiScHoOo skrev 2010-11-27 22:40:22 följande:
    Nu missuppfattar ni mig, eller jag har svårt att förmedla vad att jag har att säga angående våldtäkt. Ni ska inte ta ordet utan meningen. Det är hemskt att bli det och önskar ingen i hela världen att bli det. Nu pratade jag om en "normal" muslimsk kvinna som avstår att gå ut sena kvällar, så som på disco osv. En trygghet som finns inom vår religion. Det är inte kvinnornas fel, det är fel på några män, men varför ska jag utsätta mig för det? Om jag nu absolut måste gå ska kan några hjälpa mig fram och tillbaka. Och om ni nu inte fattar vad jag menar så ger jag upp. Jag hångar ingen som har blivit det eller önskar ingen heller, men många uttsätter sig för fara. Gå i grupper istället.
    Men du lägger hela tyngden på religionen. Att om man inte är muslim så råkar man ut för allt tragiskt. Att man utsätter sig själv för faror. 

Du ser din religion som en trygghet, men jag ser det som fängelse då du i egentlig mening hindras från att göra vad icke-muslimer gör. Fast här generaliserar jag grovt! Dock passar mitt svar ditt påstående om tryggheten i din religion och att den "förebygger" överfallsvåldtäkter sena kvällar. Jag ser det inte som "förebyggande" eller "trygg", utan ett hinder från att kunna röra sig på olika platser i olika tider. 

Sen vill jag säga att sunt förnuft inte är något som religiösa ha monopol på. Kvinnor i allmänhet känner till livets olika faror, men många väljer att leva livet iallafall. Man kanske inte måste gå ensam på en ödslig väg/park/valfritt ställe, men ibland sker det. Och man riskerar att råka illa ut. 

Jag vill säga att ditt påstående är lika dumt som påståendet att om du råkar ut för xenofobi är det ditt fel, eftersom du valt att bli muslim och därmed utsätter dig för xenofobi.
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-11-28 10:05:06 följande:
    Nej var skrev jag att man ska bomba Sverige? Jag skrev däremot att Sverige bidrar till att männsikor mördas i länger långt borta, för att man tillverkar vapen. Det är inte speciellt snyggt, nej. Frågan man kan ställa sig, varför är det viktigare med att tjäna pengar än att rädda liv? Jag trycker man ska våga ställa den frågan, om man har valt att tillverka vapen.
    Jag har aldrig påstått att du har skrivit att man ska bomba Sverige. Men du spann vidare på Amatullahs påståenden, vilket antyder att du är inne på samma spår som Amatullah.

Ja, varför är det viktigare att tjäna pengar än att rädda liv? För att politiker endast intresserar sig för pengar? Vänd även frågan till de inhemska människorna som köper svenska vapen för att tjäna egna syften...

De saker du skriver, antyder också att jag inte kan se nyanser, eller se ur andra perspektiv. Men tyvärr är inte fallet så. Vad jag dock saknar från din sida är just nyans, men istället uppvisar du endast ensidigt perspektiv där du helt förbiser alla parter som är delaktiga i den fråga du själv ställde.
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-11-28 10:09:39 följande:
    Ja vi får läsa även det. Vilket är lika fel det. Det spelar ingen roll om terror och hot och våld begås av svensk polis som tränger sig in i ett familjehem och skrämmer livet ur familjen och kanske ger barnen men för livet, eller om det är personer som inte står ut med eller klarar av att andra människor har andra åsikter än de har själva och uttrycker den dessutom.

Jag vet inte varför du verkar anta att jag står bakom 'död åt alla som inte är muslimer och på dem bara' när jag aldrig har uttryckt en sådan åsikt. Kanske du ska ta och läsa vad jag har skrivit om det istället eller kanske hellre fråga mig vad jag tycker och inte komma med något som går att uppfatta som påståenden som t.ex. här där du skriver 'inser du det'? Det känns rent av förolämpande att läsa det.

Försök att se också muslimer som individer, som inte alla ser på ting på samma sätt. Då kan vi få ut något av diskussionerna.
    Det är så roligt...

Har du sett mig i andra trådar? Var god och gör detta och sen skriv din sista mening...

Som jag påstod tidigare så ser du mig som de vanliga xenofoberna, men så är icke fallet. Jag riktar mig in på fanatism och då skonar jag ingen, inte ens muslimer.
  • Afrodisiac
    Posh skrev 2010-11-29 12:39:45 följande:
    Det här är ganska typiskt. Jag noterar att man ofta gör så här i de här diskussionerna, det är nästan en magisk gruppdynamik.
    Amatullah sitter och roar sig med att framstå hotfull och tycka det är helt ok att framstå hotfull när det påpekas, agera nedvärderande mot lagar och individer och etc etc.
    Men det är bara att utgå från att hon är snäll och har goda intentioner, spinna vidare på hennes åsikter och sälla sig till hennes åsiktsida.
    Bre på lite extra om hur stackars barn skulle bli uppslitna ur sina sängar av den dumma polisen pga de som ifrågasätter Amatullahs inlägg.
    Det är bara för mycket. Nu handlade ju er diskussion om vapenexport, tillverkning etc så det blev väl inte lika olyckligt just där men det är verkligen galet om man tror man måste klappa någon på ryggen bara för att man tillhör samma religion.
    Exakt!
  • Afrodisiac
    1337 skrev 2010-11-29 22:21:58 följande:
    Sverige tillverkar inga vapen. Men det finns företag i Sverige som gör det. Vad skulle hända om företag i Sverige inte exporterade vapen? Fred på jorden?
    I och för sig. Bättre sätt att framställa det på. Det gör att jag som oskyldig inte blir inblandad i vapenaffärerna...
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-11-30 06:05:54 följande:
    Nej jag är inte inne på att bomba någon eller något.

Som sagt, då är vi överens om att det verkar vara viktigare att ta liv än rädda dem. Iom att Sverige ställer upp att både tillverka och exportera vapen. För att tjäna pengar.

Du får gärna mer pinpointa vad det är du saknar i resonemanget, du skrev lite diffust så lite svårt att hitta rätt då.
    Men Sveriges del i detta är vapenexport. Kriganden i Afghanistan är huvudansvariga för vad som sker. De köper vapnen för att skydda sin ideologi. Förstår inte varför du försöker byta fokus och lägga huvudansvaret på de företag i Sverige som tillverkar vapen. Deras pengar är "smutsiga", men krigandens syften är smutsigare.
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-11-30 06:10:55 följande:
    Det är ju lite intressant. Varför går det inte att på samma sätt omsätta det till 'muslimer'? Dvs varför anses muslimer kollektivt vara skyldiga när ett fåtal extrema grupper eller människor utför handlingar som tar andras liv genom att bomba dem sönder och samman? Då räknas det tydligen tvärtom. Är inte det lite 'lustigt'`?
    Frågar du mig det? Eller rättare sagt, anklagar du mig för detta?

Du kan ju ifrågasätta TS och fråga varför hon försöker representera dig och många andra muslimer, eller passar det i denna tråd inte att skilja mellan muslim och muslim? 
  • Afrodisiac
    1337 skrev 2010-11-30 17:09:33 följande:
    Du skrev att "Sverige" bidrar till att folk i länder långt borta mördas, och att det skulle vara viktigare för " Sverige" att tjäna pengar än att rädda liv. Min fråga som du inte svarade på var då vad som händer om "Sverige" slutar exportera vapen? Vilka liv menar du skulle räddas då? Och vad menar du med "Sverige"?
    De kriganden hittar alltid vägar att förinta varandra på. Genom vapenbusiness underlättas det bara. Jag undrar varför Sveriges del i detta väger tyngre än de som direkt bidrar till andras död.

Sveriges vapenexport går inte att försvara på något sätt, men att byta fokus till att sätta Sverige i lime light är lågt. 
  • Afrodisiac
    1337 skrev 2010-12-03 15:59:15 följande:
    Det är inte jag som är Halal.

Jag är inte emot vapenexport, och jag tycker inte att Sverige har något ansvar för dödande med svenska vapen i krig.
    Jag vet att du inte är Halal, men jag ville bara påpeka det eftersom det kändes så fel att fokus byttes

Dock är jag emot vapenexport. Jag är emot krig överhuvudtaget. 
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-12-04 08:38:08 följande:
    Me too.

Samtidigt måste man ju då våga ställa frågan, 'om man är emot krig, varför protesterar man inte mot sitt land som tillåter vapentillverkning och export av dessa dessutom'? Annars kan man uppfatta det som att man utgår från en dubbelmoral i frågan. Jag säger inte att det är så, men säger att det kan uppfattas så.
    Jag undrar då detsamma. Varför protesteras det inte emot islamistisk terrorism om man är emot detta? Även det gör att man kan framstå som dubbelmoralisk

Men jag anser inte att en protestaktion från min sida skulle göra någon förändring i världen. Det kommer att krigas i Mellanöstern och i övriga världen och det kommer att säljas vapen. Att antyda att jag skulle framstå som dubbelmoralisk i detta som jag inte har makt att ta några som helst beslut i, är väldigt långsökt. 

Jag kan bara ta avstånd från detta genom att varken tillhöra någon religion eller stödja krigsivrare. Mer än så kan jag som individ inte göra. Dock kan jag inte besluta att inte betala skatt till staten. Kan du? 
  • Afrodisiac
    Bal2 skrev 2010-12-04 21:08:17 följande:
    Alltså sorry men du verkar missförstå. Vi brukar säga att ifall en person hoppar från en hög byggnad, hoppar du då också? För att lära våra barn att inte följa andras exempel som strider mot rätt och mot moral. Varför kan vi inte tillämpa samma princip när det gäller stater? För att vissa stater säljer vapen, betyder inte att vi också ska delta och bidraga med vapen till mördandet. Bara för att vissa stater anser att dödsstraff är rätt betyder inte att vi ska följa deras exempel. Bara för att vissa stater startar krig, betyder inte det att vi ska följa deras exempel osv.
    Samma princip ska kunna tillämpas på vapenförsäljning.
    Hur kan du sätta stopp för vapenexport från Sverige och vapenanvändning av de krigande?
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-12-05 11:56:08 följande:
    Fast det sker ju, men för att t.ex. svensk media inte tar upp det, så innebär det ju inte att så inte sker. Inte sant?

www.muhajabah.com/otherscondemn.php 

Så varför skulle det vara dubbelmoral anser du?

Man löser knappats problemet genom att 'ta avstånd från religion'. Dvs man löser inte problem som andra ställer till med att ta avstånd från religion. I många fall kan det ju snarare handla om att istället bejaka religionen (som religiös) bidrar till att samhället blir bättre. Dvs tror man på vad Islam säger i det här fallet, att det är förbjudet att ta oskyldiga liv, förbjudet att stjäla, förbjudet att våldta, man uppmuntras att vara generös mot sina medmänniskor osv, så kan det ju ge en fruktansvärd effekt att då 'ta avstånd från religionen' och istället handla emot den och därmed bidra till världens problematik. Så jag tycker man kan lösa det i realiteten på det sätt du föreslår.

Men precis, även en muslim kan ta individuellt avstånd från vad andra muslimer (eller människor i övrigt) gör, när det handlar om handlingar som man inte stödjer.

För mig vore det både etiskt, moraliskt och att bryta mot svensk lag att inte betala skatt. Så förstår inte hur du menar att det är en relevant jämförelse i det här sammanhanget ?
    Religion uppmanar även till krig. Därför kan religion även användas för egen vinning. Även vissa politiska ideologier används på detta sätt, t.ex. nationalismen. Jag behöver inte bejaka religion för att vara en fredlig människa, utan är helt kapabel till att undgå att skada andra även utan att tillhöra någon religion. Att generellt ställa sig kritisk till religioner och ideologier och mer använda sig av sunt förnuft är faktiskt ett bättre alternativ än att ta ställning till en religion eller ideologi och hålla fast vid den. Det är ju själva kärnan i alla konflikter, intressekonflikter och värdekonflikter. Det är mer möjligt att en religiös eller att en som är övertygad i sin ideologi tvingar omgivningen på sin tro än en ateist.

Detta var en länk på en religiös organisation som stod upp mot terrorism. Du var inne på "man", individen, alltså i detta fall mig och då undrar jag, hur bidrar du till ett stopp för krig och vapenaffärer? Har du som muslim uppmanat de mer fanatiska av dina medsystrar och bröder att lugna ner sig och ta till sig de fredliga uppmaningarna i islam? Har du gjort något aktivt ute i samhället? 

Det är detta jag menar med dubbelmoral, att insinuera dubbelmoral hos andra men inte se den hos sig själv.

Att betala skatt är något jag är tvungen att göra om jag vill överleva. Det är något jag alltså inte kan avstå från. Därför kommer mina pengar säkerligen att användas till vapentillverkning. Men det innebär inte att jag stödjer det. Även dina skattepengar används på det sättet, men du kan inte undgå att betala skatt om du vill överleva i detta samhälle.

Det innebär att vi alla är i samma båt, men har lite påverkan på hur våra pengar används samt hur de kriganden utnyttjar det vi på ett eller annat sätt blir tvungna att finansiera. Det innebär att när du pekar på andras skuld är du lika skyldig själv.
Svar på tråden Islam