• systertillknorr

Du som har Toypudel!

Har blivit intresserad av rasen, har nu en labbe på foder men inser mer och mer att det är lite stort och att de fäller mycket. Berätta om din hund plus och minus med rasen, jag vill veta allt!

• Svar på tråden Du som har Toypudel!
  • M2003
    systertillknorr skrev 2010-08-27 19:39:32 följande:
    Har blivit intresserad av rasen, har nu en labbe på foder men inser mer och mer att det är lite stort och att de fäller mycket. Berätta om din hund plus och minus med rasen, jag vill veta allt!
    Vi har pudel och vi har haft flera, dock inte toy pudel, men vi funderar på att skaffa en liten till om ett par år och då kanske det blir en toy. Pudlar är väldigt allsidiga hundar, man kan göra dem till nästan vad som helst. Det är  fantastiska familjehundar, stark vaktkänsla, man kan använda dem till apport och jakt och det finns tillochmed exempel på hur vissa länder även har använt dem som polishundar tom. skyddshundar, de har fantastiskt luktsinne så kantarelloch tryffelhundar blir de bra på. All hundsport går att utöva med dem i stort sett. De är bra på agility och lydnad. De är väldigt läraktiga och intresserade. Det är roliga hundar. De kommer i minst sex-sju ( svart, vit, brun, aprikos, silvergrå, mörkgrå och tan) färger och i fyra olika storlekar. De har en fantastisk päls som man kan klippa i olika frisyrer, eller klippa kort om man inte orkar hålla på med för mycket pälsvård. Mina pudlar har varit och är väldigt stabila och lugna hundar, lättlärda. De fäller inte och de är väldigt mjuka i pälsen att ha en pudel i sängen är som att ha en levande  nalle av silkes floss i sängen. Man bör bada dem ganska ofta. Jag badar mina en gång i veckan och då måste jag kamma och kallföna pälsen. Jag klipper dem ca var 14:e dag - var fjärde vecka. jag tror egentligen inte att toypudlarna skiljer sig så mycket egentligen från de stora. Vår storpudel hane som väger ca 30 kg hoppar med förkärlek upp i knäet (fast han inte får plats och vill bara bli kramad och älskad). Det går ju inte, men en liten vill man sannolikt ha i knäet hela kvällen och gosa med. Alla våra pudlar har varit extremt glada och kramiga hundar. Bästa rasen enligt mig!
  • Jezamine

Kan bara instämma med ovanstående talare.Här är det en liten torypudel tjej som förgyller våran tillvaro.3,5 år.

Avstängd tills vidare
  • systertillknorr

Tack så mycket =) blir mer och mer nyfiken känner jag, får försöka besöka någon kennel i närheten för att se om det kan vara en ras för oss =)

Svar på tråden Du som har Toypudel!