• ananda74

Åka till New York med 2-åring, funkar det eller bara jobbigt?

Vi funderar på att åka en vecka till NY med vår 2åring. Nån som gjort detta innan? Gick det bra eller är det bara jobbigt med en aktiv 2åring som inte kan springa omkring bland trafiken och måste sitta i vagn hela tiden. Finns det nåt kul för barn att göra där så man kan underhålla henne lite ibland.

• Svar på tråden Åka till New York med 2-åring, funkar det eller bara jobbigt?
  • Dixie

vi var i NY i våras med en 4,5 åring och en 2,5åting och det fungerade mycket bra - visst är det inte samma sak som att åka utan barn, men med lite anpassning fungerar det bra!

det finns massor att göra för barn i NY, centralpark och zoo, flera stora leksaksaffärer, childrens museum m.m.

trevlig resa! 

• Tigerwoman

Men frågan är om man vill göra barnanpassade saker när man åker till New York?... Jag själv åker inte dit för att sitta i parker och gå på zoo, då kan jag lika gärna stanna hemma. Jag åker till New York för att shoppa, äta gott på vilken restaurang jag vill, ta en drink i en bar, titta på folk och gå på museum. Och det är inget som passar en 2-åring, inte mina barn i den åldern i alla fall (som absolut INTE har varit såna där barn som snällt sitter i vagnen och tittar sig omkring i allsköns-ro...). Alla storstads-semestrar gör bäst i att vänta tills barnen blir större, i 2-årsåldern är det sol-och bad resor som gäller. Annars blir hela resan bara en fråga om att anpassa sig till barnets behov och att avstå från det jag faktiskt har åkt dit för.

• evaoregon
    Tigerwoman skrev 2010-09-02 13:53:57 följande:
    Men frågan är om man vill göra barnanpassade saker när man åker till New York?... Jag själv åker inte dit för att sitta i parker och gå på zoo, då kan jag lika gärna stanna hemma. Jag åker till New York för att shoppa, äta gott på vilken restaurang jag vill, ta en drink i en bar, titta på folk och gå på museum. Och det är inget som passar en 2-åring, inte mina barn i den åldern i alla fall (som absolut INTE har varit såna där barn som snällt sitter i vagnen och tittar sig omkring i allsköns-ro...). Alla storstads-semestrar gör bäst i att vänta tills barnen blir större, i 2-årsåldern är det sol-och bad resor som gäller. Annars blir hela resan bara en fråga om att anpassa sig till barnets behov och att avstå från det jag faktiskt har åkt dit för.
    Jag håller nog med dig där.  Vi ska åka till New York nu i vår när barnen är 9 resp nästan 7 år.  Vi får se hur det går, men med yngre barn hade jag inte velat åka dit alls.  Det lär ändå bli ganska många barnanpassade aktiviteter för oss även om barnen är lite äldre.

Vi var i Amsterdam när barnen var 1 resp 3,5 år och det blev alldeles för många besök på lekplatser och det var skönt att det var ett väldigt kort besök...
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2010-09-02 18:20:21 följande:
    Jag håller nog med dig där.  Vi ska åka till New York nu i vår när barnen är 9 resp nästan 7 år.  Vi får se hur det går, men med yngre barn hade jag inte velat åka dit alls.  Det lär ändå bli ganska många barnanpassade aktiviteter för oss även om barnen är lite äldre.

Vi var i Amsterdam när barnen var 1 resp 3,5 år och det blev alldeles för många besök på lekplatser och det var skönt att det var ett väldigt kort besök...
    Vi har förresten bestämt oss för att vänta med NYC resan ett par år.  Då är barnen 11 resp nästan 9 år så jag tror det funkar bättre.

Så NYC med en tvååring skulle jag välja bort. 
  • julmusten

New York ar ju stort nog sa det finns nagot att gora dar for de flesta, aven 2-aringar, men om man inte vill spendera hela den vistelsen pa diverse museer, i Central Park och pa lekplatser sa skulle jag vantat i nagra ar.

Om det later helt suverant kul att ga pa Naturhistoriska, barnmuseet, brandbilsmuseet, leka pa alla lekplatser i Central Park, ga pa Zoot dar, kanske zoot i Bronx ocksa etc. etc. etc. Ja da kan det nog bli en kanonsemester.

Det ar svart att ta med sig vagn pa tunnelbanan, sa man far planera dagarna val. De flesta restauranger har barnmenyer och sant, sa det ar ju relativt barnvanligt. Fragan ar bara om barnen har tillrackligt med lugn i kroppen for att sitta ner med foraldrarna och ata i lugn och ro.

Jag bor ju har, (eller utanfor, men anda, det ar i narheten ), och jag skulle sjalv inte akt till NY med en tva-aring. Jag hade lite svart i Goteborg i sommras faktiskt. Fast da ar ju min son 17 manader, men anda. Det var inte skitkul att aka vagn hela tiden och sant. Nar vi var pa landet var han myyyyyycket gladare.

• 071001

Skulle inte lägga pengarna på en NY-resa med en så liten en, men det är jag det.

• MagdalenaMaria

Vi har varit i New York med vår dotter då hon var 2 år och ett år senare vid 3 års ålder - inga problem någon av gångerna.

Vi hamnade på jätteschyssta restauranger som var barnvänliga där vår dotter knappast hördes eller utmärkte sig bland andra barn eller vanligt restaurangsorl. Jag skulle inte gå på några "finlir restaurangställen" (kan man kanske inte heller med barn) men det finns så himla mycket bra mat för hela världen där barn inte är ett hinder.

Vi anpassade oss faktiskt inte efter dotterns behov - hon hakade på oss och det fungerade bra. Central Park besökte vi och en jättestor leksaksaffär precis utanför och sedan var vi nog på någon lekplats men annars gjorde vi inga "barnsaker". Det där beror ju lite på hur van barnet är att hänga med men för oss har det inte varit några problem.

Tyckte inte heller att tunnelbanan var nå't problem  - vi var ju två.

Det klart att det är enklare att resa utan barn men vill man hemskt gärna åka så tycker inte jag att man ska låta ett barn bli ett hinder.

Glad

• Kstina

Hej
    Jag åker själv till NYC om en vecka med mina barn, 4 mån resp 5 år.......
    Min syster bor där så det blir nog kul för dem! Jag har varit där många gånger men aldrig med barnen - men det blir säkert bra!

• Mangesfru

Vi har varit i New York två gånger med vår dotter. Först när hon var 14 månader och sedan när hon var 21 månader. Vi resonerade som så att hon var så liten så då passade vi på att göra resor som vi ville göra och nu när hon är 3 så ska vi istället åka på sol och bad-resa till Thailand. Det var inga problem alls att ha med sig henne, hon satt i vagnen nästan hela dagarna, hemma var hon inte intresserad av det men i NYC finns så mycket att titta på så hon var nöjd i vagnen. Vi promenerade mycket och åkte aldrig taxi. Däremot tunnelbana några gånger. Den gången vi var där på sommaren var vi på en lekplats i Central park men annars gjorde vi inga barngrejer. Det man kan tänka på är att allt ju tar längre tid med barn så vi var där nio nätter för då hinner man ändå med en hel del fast man får ta det lite långsammare. Jag skulle nog inte åka dit med ett litet barn för bara några nätter.

• mandelblomma

klart det fungerar ;)
    OK helt som om man åker själv blir det ju inte utan en mix av besök i parken, picnic i central park, leksamsaffärer, zoo, schyssta restauranger shopping etc.
    Har bott i NY för massa år sedan och var där med mina nu stora ban då de var små, 2½ och 5 år gamla.
    Hade urkul och det fungerade över förväntan.

Svar på tråden Åka till New York med 2-åring, funkar det eller bara jobbigt?