• annroll

Förkyld o gravid? Farligt??

Jag har fått hosta o snuva. Har grönt slem. Ursäkta detaljer. ;) 
    Är detta farligt för bebis? Är i v 14 endast. Jag är rädd. =(
    Kan jag göra ngt själv för att hjälpa kroppen? Förutom vila..  

• Svar på tråden Förkyld o gravid? Farligt??
  • a mor

Jag hade världens influensasväng då jag var gravid, men ut komme jäntan 5 månader senare pigg o kry. :--)

• lövet2

Nej, en vanlig förkylning är inte farlig. Det hinner i princip alla gravida ha åtminstone ett par gånger ...

• annroll

OH TACK för era svar!! 

Vi förlora vår dotter mkt sent i graviditeten, övertid, därför är jag så himla orolig o nojjar.. Men känns skönt att veta! Tack tack tack! Hjärta 

• Myran 08

Om förkylningen håller sig längre än 7 dagar bör du kontakta din vårdcentral och be dem ta en snabbsänka på dig. Om det där gröna snoret fortsätter då, för det kan vara tecken på bihållsinflammation. Jag åkte själv på det här för ca 1,5 månad sedan... då hade jag gått i över 14 dagar innan jag sökte vård. Läkaren frågade om jag hade mått bra vilket jag inte hade gjort (detta var under den perioden det var exotiska sommarvärmen vi hade). 

Annars kan du underlätta med alvedon och renässans plus med menthol det hjälpte mig otroligt mkt.

Krya på dig.  

• annroll

Tack Myran! 
    Ja, jag ska nog ringa till läkaren, o kanske gå dit. Jag ska ju jobba med.. men de känns inte så kul men har ju på mig imorrn med att friskna till.

• Åskan

Nej. Omöjligt att undvika förkylningar o dessutom blir de 10ggr värre när man är gravid. När jag födde sonen hade jag världens brakförkylning o feber tex.

• annroll

Åskan: Usch då. Det kan ju inte varit kul.. 

Nu är ju den stora frågan om jag ska jobba eller inte imorrn...
    Jag var sjuk förr förra veckan pga illamående. Mådde skit. Men så känns de så dumt o ringa o sjuka sig igen.. Men nu hade hon ju hört att jag är sjuk visserligen. Jag låter som jag svalt en kråka. ;) Men vaknar jag utan feber imorrn så kan jag väl jobba? Jobbar kvällar o har inte så ansträngade jobb. Sitter på en stol. ;) 
    Men vill inte äventyra min graviditet.  

• Vinterknoppen

Här hittade jag en tråd som tog upp just det jag funderade på.... Jag gick in i v15 idag och redan igår började jag känna mig hängig och idag som ett prev på posten kunde jag konstatera halsont,snor och huvudvärk...själklart tänker man ju på om det kan vara farligt för bebben!?!
    Men ska försöka härda ut!
     Nässpray,alvedon och såna där tabletter för halsont,bafucin hjälper iaf lite. De halstabletterna tycker jag hälper faktiskt, dem lindrar lindriga infektioner i halsen så att ta sådana och suga på så fort det börjar kännas i halsen tipsar jag om!

• annroll

Jag mår bättre idag men har ont i kroppen, kanske för jah låg i sängen hela dagen igår. ;) 
    Ska nog ta mig till jobbet idag även fast de låter som jag svalt en kråka.. ;)

• Miang

Man får lätt jobbiga förkylningar som gravid. Jag var konstant sjuk mellan v 12  - 18. Det var förkylning som blev bihåleinflammation som blev magsjuka... Inte alls kul men det är inte farlig för bäbisen. Den tar det den behöver - det är mamman som tar stryk. ;/

När man har infektioner kan järnupptaget försvåras så om du är sjuk länge och väldigt trött kan det vara läge att ringa mvc och kolla järnvärdet. Det brukar inte sjunka förrän kring v 20 men jag fick börja med järntabletter i v 17 förmodligen på grund av infektionerna.

Annars är det bara vila, vila, bra mat och mer vila som gäller. Hoppas du kryar på dig snart. :)

• Bippa

jag har blivit förskylld nu och är hemma från jobbet i dag. trodde jag tog fel på alvedon och ipren i morse. undrar om det är farligt? är i v25 nu så man börjar ju känna av allt annat också.

• annroll

Vadå tog du en ipren ist för alvedon? 
    Vet inte hur farligt det är med en, men man ska ju inte äta dom. Men som sagt, en tror jag inte är farligt..  spec om det bara är en gång.  

• ja88

Förstår att du nojar, men nej, det är absolut inte farligt med förkylning! Bara att det kan bli jobbigare för dig, i och med att kroppen redan är "belastad", det tar ju på krafterna att vara gravid liksom att vara sjuk. Lyssna på kroppen och pressa den inte för hårt, den har fullt upp med både det ena och det andra!

Har själv varit förkyld sedan helgen, är i vecka 17 och fick en liten blödning i tisdags... blev jätteorolig såklart men fick komma in och göra VUL igår, allt var bara fint med bebisen!

• Kattflickan

Hejsan,

En till som har en seg förkylning. Idag, tredje dagen hemma behöver jag bara snyta mig var 5e minut! Igår mitt på dan blev jag täppt i näsan som inte gick att lösa med min renässans menthol plus. Så jag hittade en otrivin menthol plus i mitt badrumsskåp. Använde den då, och på kvällen innan jag skulle sova. Sen läste jag på fass att precis den otrivin, med menthol ska man undvika om man är gravid. Däremot verkar renässans menthol plus(koksaltlösning) vara ok enligt apoteket. Har den också hemma.

Om vanliga otrivin är ok men inte den med menthol? varför är då renässans menthol plus ok????

Har bett min sambo köpa vanliga renässans på vägen hem från jobbet.

Nu undrar jag naturligtvis, nojig som jag är, kan otrivin menthol ge några skador på fostret? Är de två sprayningar jag tagit skadliga? Jag brukar vara försiktig med nässpray, vill inte bli beroende, därför tycker jag renässans har varit bra.

Millan 

Svar på tråden Förkyld o gravid? Farligt??