• en grönsak

Bebis täppt i näsan. Hur rensa?

Min 2 månaders bebis har blivit förkyld och märker nu att han har tjockt snor som gör det lite svårt för han att amma och andas "fritt" dock så har han inte andningsproblem.
    Men jag vill rensa hans näsa och har hört att koksaltdroppar/koksaltlösning,kan man göra själv för jag har ingen hemma och apoteket är stängd. Sen vet jag inte hur man ska "föra in" den lösningen om man inte har nån "sprutliknande sak"

Snälla hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-28 19:15
    Kanske ska tilläga att jag har använt en nässug för att rensa idag men sen läste jag att den bara irriterar näsan och inte var nån bra. Vad säger ni?

• Svar på tråden Bebis täppt i näsan. Hur rensa?
  • en grönsak
    Medusan skrev 2010-08-28 19:06:27 följande:
    Det bästa brukar vara att droppa bröstmjölk i näsan.
    Hur gör man då? ska jag föra in bröstvårtan i hans näsa och liksom spruta in? hur har du gjort?
    ensar det bra?
  • Mary Jo

Bröstmjölk har jag oxå hört ska vara bra! För bröstvårtan mot hans näsan och försök droppa in,ska tydligen rensa bra!

• Hillers

Vad har du för nässug? Jag har en som heter "NäsFrida" som är jättebra och som jag använt/använder till min barn, har aldrig märkt att den irriterar.

• en grönsak
    Hillers skrev 2010-08-28 19:20:14 följande:
    Vad har du för nässug? Jag har en som heter "NäsFrida" som är jättebra och som jag använt/använder till min barn, har aldrig märkt att den irriterar.
    Har också näsfrida.. Men han hatar den! Skriker och gråter bara den kommer i närheten.. Kanske känns obehagligt eller nåt.. Känner mig jätte elak när jag håller på och ser säkert helt sjukt ut..
  • Medusan
    en grönsak skrev 2010-08-28 19:12:09 följande:
    Hur gör man då? ska jag föra in bröstvårtan i hans näsa och liksom spruta in? hur har du gjort?
    ensar det bra?
    Antingen droppar du direkt från bröstet rakt ner i näsan på bebisen som ligger med huvudet bakåt så att det inte rinner på sidan eller så handmjölkar du ur och häller det från en liten kopp eller liknande
  • 4mychildren

Det finns annars Nezeril näsdroppar att köpa som man kan använda på barn som är från 1 månad. Om inte nässugen funkar eller bröstmjölken så kanske det är värt att testa.

• 4mychildren
    4mychildren skrev 2010-08-28 19:41:00 följande:
    Det finns annars Nezeril näsdroppar att köpa som man kan använda på barn som är från 1 månad. Om inte nässugen funkar eller bröstmjölken så kanske det är värt att testa.
    Såg nu att apoteket var stängt. Tjena hur blind är jag =)
  • Hillers
    en grönsak skrev 2010-08-28 19:24:06 följande:
    Har också näsfrida.. Men han hatar den! Skriker och gråter bara den kommer i närheten.. Kanske känns obehagligt eller nåt.. Känner mig jätte elak när jag håller på och ser säkert helt sjukt ut..
    Min son gillar inte den heller. Men den är ju suger rent, dessutom går det snabbt. Tycker det är värre att han ska vara ledsen hela natten, än vara tokledsen i 1 minut.
Svar på tråden Bebis täppt i näsan. Hur rensa?