• Anonym (villhahus)

Har man råd att bygga hus?

Vi har pratat lite om att bygga hus i framtiden, och jag satt och kollade på en massa olika hus och började drömma mig bort.
    Vi vill ha ett enplanshus med max 5-6 rok.

Nu undrar jag, har man verkligen råd? Hurdana inkomster har ni som har byggt?

Min sambo tjänar runt 25 och får ut ca 18 efter skatt, jag tjänar runt 20-21 med ob, och brukar få ut runt 15.

Sen är det klart att det beror på hur mycket lån och sånt man får ta,men undrar hur era boende kostnader blir, och hur stor skillnad det är på att bygga nytt eller köpa ett gammalt.

Bygga nytt lockar mig mest.

Jag har lite svårt att tänka mig in i detta eftersom jag alltid bara bott i hyreslägenhet.
    Tankarna är dessutom alldeles nya för oss.

• Svar på tråden Har man råd att bygga hus?
  • Anonym (hm)

Har ni räknat på vad tomt + hus kommer att gå på?
    Har ni 15 % av denna summa till insatsen?
    Räkna sen på alla löpande kostnader...

Jag tycker att era inkomster ser väl låga ut för att klara så stora summor som ett nybygge innebär om jag ska vara ärlig. Det beror iofs på var i landet ni bor, vad tomter kostar där, osv. Men - jag tror ni tjänar för lite. När ni har en ok insats får ni nog leta efter ett "begagnat" hus att flytta till istället.

• Themis

Jag vet ett par familjer som har byggt och det jag har snappat upp är ungefär det här:

Plus
    - det är roligt att välja inredning och bestämma själv

- är det ett attraktivt område så gör man troligenen vinst i det långa loppet

- man slipper underhållskostnader i många år om man väljer smarta material, kanske lägger mer pengar på en hållbar fasad, murade fönsterbleck och annat som drar ner på underhållet.

Minus
    - Jag har nästan aldrig sett ett byggprojekt som är klart på utsatt tid, varken i jobbet eller privat. Räkna med förseningar och strul, i synnerhet om ni inte själva kan vara på plats på byggplatsen flera gånger i veckan för att se att allt går enligt ritningarna. Detta gäller även vid nyckelfärdigt hus och s.k. totalentreprenad.

-Det blir oftast dyrare än man budgeterat för. 10-20 % mer än du tror att det kostar borde ni lägga som buffert, eller ha banken beredd att låna ut om det uppstår merkostnader.

-Om man bygger nytt är det inte bara huset som kostar, utan anläggning av trädgård med schaktning, jord, grus, stensättning, asfaltering mm och det blir lätt ganska mycket pengar. Bara en carport med förråd kan kosta 200 000 kr.

-försök tänka på så mycket som möjligt när du väljer tomtens läge, kontrollera avlopp, eldragning, telefoni.

En familj hade t.ex. missat att kolla telefonin med Telia och eftersom det var fullt i plinten i deras gata så skulle det kosta dem 50 000 kr att få grävt ut till nästa kopplingsställe så de kunde få fast telefoni. Och det var bara grävningen till tomtgräns. Eftersom deras hus sedan låg i motsatt ände av tomten måste de också betala för att gräva rakt igenom hela trädgården. Kan säga att det blev ingen fast telefonlinje där...

-Kolla också noga hur tomtgränsen går. Om den är felaktigt inritad kan man själv åka på att betala en del av kostnaden för omritning, till kommunen/lantmäterienheten.

• Anonym

Det är ju i regel litet dyrare i inköp, men om man kan göra litet grejer själv, samt få tag på en billig tomt, så kan man komma ganska hyfsat undan ändå...

Men det kan också bli jättedyrt. Förutom vad själva huset kostar så tillkommer ju kostnader för:
    -Lagfart
    -Pantbrev (för hela beloppet, eftersom det inte finns några pantbrev uttagna)
    -Byggfelsförsäkring (totalt värdelöst egentligen, skitsvårt att få rätt där, men man måste ha det...)
    -Markförberedelser
    -Anslutningsavgifter till vatten och avlopp, samt grävning för detta
    -Värmesystemet ingår väldigt sällan i huset... T.ex. värmepump, anslutning till Fjärrvärme, bergvärme eller liknande
    -Anlägga trädgård (matjord är rätt så dyrt, t.ex.)
    -Anslutning till telefon/internet
    -Uppfart till huset

Hmm, det är vad jag kommer på just nu....

• Anonym (Lena)

Bygga nytt är nästan alltid dyrare, i alla fall om man köper ett färdigt hus av ett företag. Om man kan göra väldigt mycket själv kan det bli riktig billigt, men då måaste man nästan var abyggnadsarbetare med massor av kontakter och gott om tid...

Fördelen med att bygga nytt är att det inte blir några renoveringar, omdräneringar osv på ett tag, men man måste räkna med alla kringkostnader (vatten, parkering, gräsmatta, altan osv) som inte ingår i huspaketet.

Vi har liknande inkomster som er, men har gjort "boendekarriär" genom att köpa billigt hus med billig drift för tio år sedan, så vi har bott billigt och kunnat amortera och spara för att nu kunna köpa ett nytt fint hus.

Hur mycket pengar har ni sparat?

• Anonym

räkna med att det kommer att kosta ca 3 mille allt som allt när huset är klart. sen får du räkna med att bankerna kommer att kräva att ni ska klara en ränta på 7% och en kontantinsats på 15 % annars så får ni ta ett blancolån till mycket högre ränta. Jag har svårt att tänka mig att ni får låna så mycket med era inkomster tyvärr.

• Anonym (Anna)

Vi har funderat på att bygga hus alt köpa begagnat. Här säljs hus för runt 1,5 miljoner och så behöver man kanske lägga ett par hundra tusen på renovering. Man kan bygga dyrt och man kan bygga billigt. Det finns billigare alternativ så som tex Älvsbyhus som vi kollat på. Vi räknar på att det skulle kosta ca
    Huset: 1,2 miljoner
    Tomt: 250.000
    Markarbete och annat som tillkommer: 500.000
    Tillval: 100.000
    + 10% = 2.255.000 kr minus kontantinsats på 10% = 2.029.500
    Detta skulle ge oss en månadskostnad på ca:
    Ränta 5% = 5.920
    Drift= 2.500
    Spar =2.000
    Amortering= 500
    = 10.920 kr/månad

I ett äldre hus har vi räknat på dessa kostnader: (lån på 1,4 miljoner)
    Ränta = 4.080
    Drift = 3.000
    Spar= 3.500
    Amortering= 500
    = 11.080 kr/månad

Vi kommer inte ha råd med ett hus för drygt 3 miljoner, med en inkomst på 35.000 efter skatt men anser att vi lika gärna kan bygga nytt istället för att renovera upp ett som är 700.000 kr billigare i inköp

• Anonym (Trivselhus)

.
    Hej, vi har byggt en enplansvilla från Trivselhus, vilket är av högsta kvalité.

Vi kikade runt på flera husleverantörer, men föll för Trivselhus, de var dock dyrast efter som deras innerväggar är isolerade, samt att övrigt material är av topp kvalité.
    Vi beställde ett nyckelfärdigt hus, med extra tillval på, kök och våra tre badrum.(ändrade om ritningen, så den passade oss)
    Vi har 4 sovrum, vardagsrum, kök, matsal, tvrum, dubbelgarage med sovloft. boyta 300 kvadrat
    Hela villan kostade 8,5 miljoner, sen tillkom tomt och markberedning, på 2 miljoner.
    När Kalaset var klart var priset 10, 5 miljoner.

Våra vänner köpte ett liknande hus byggt på 1980-talet, det kostade 8,2 miljoner.

De renoverar och donar alla semestrar, medan vi njuter, så jag kan rekomendera att bygga nytt.
    Det kostar lite extra, men du får huset precis som du vill.

• ticktick

Anonym (trivselhus): Jaha, och denna information ger exakt vad till ts, som har en inkomst på 35 efter skatt? Ert fantasibygge är få förunnat, det förmodar jag att du vet, och lån för ens hälften av den summan kan de flesta bara drömma om. Men, kul för er. ;) Hoppas bara inte att ni har lån på hela det beloppet, då lär det inte bli kalas när räntorna stiger.

• Anonym (Trivselhus)
    ticktick skrev 2010-08-31 16:35:30 följande:
    Anonym (trivselhus): Jaha, och denna information ger exakt vad till ts, som har en inkomst på 35 efter skatt? Ert fantasibygge är få förunnat, det förmodar jag att du vet, och lån för ens hälften av den summan kan de flesta bara drömma om. Men, kul för er. ;) Hoppas bara inte att ni har lån på hela det beloppet, då lär det inte bli kalas när räntorna stiger.
    Fantasibygge? I kommunen finns det villor som är värda runt 20 miljoner, vi bor i ett vanlig övre medelklass villa.

TS kanske har förmågan som du inte har....att se poängen i hela historian.
    Nyproducerat(vår villa) jämfört med äldre hus(våra vänners villa) är dyrare men bekvämare....det var min poäng!

Och det tror jag också TS förstod av inlägget.
  • Anonym (villhahus)

Efter era inlägg så inser jag att det kanske förblir en dröm med husbygge. Vi vill inte ha något stort hus, men det kostar ju ändå, saker jag aldrig haft en tanke på. Min sambo har ett par hundra tusen på banken efter ett litet hus han hade innan "min tid" och jag har ca 70. Men man vill ju inte ta alla sina besparingar heller, känns ju lite dumt att ta hela sin buffert?

Tusen tack för era svar iaf, fortsätt gärna skriva.

• maxxan

35 tkr efter skatt ska ni nog kunna få ett bra boende för. Det finns bra hushållskakyler på bankernas sida. Där kan ni gå in och göra egna beräkningar. Svårt att säga vilket utrymme ni har då det inte står mer om CSN lån, barn, bil m.m. som påverkar ekonomin ganska mycket. En enkel kalkyl för boendekostnader:

Lån om 3 miljoner ger vid normaränta (3.5%) en nettokostnad efter avdrag på 6125:-/mån
    Driftskostnad för ett normalhus, ca 3000/mån

Bankerna ställer högre krav än så men jag är väl insatt i ekonomiska frågor och räntan kommer höjas i snabb takt nu, enbart för att kunna använda räntevapnet inom kort igen dvs sänka. Troligtvis kommer reporäntan att topp på 2-2,5% dvs om du har gjort en hyfsad förhandling, ca 3.5%. Amorteringen får du inte se som en kostnad, det är ett sparande och en säkerhet. Jag väljer att inte amortera då jag har lån som ligger runt 60% av bostadens värde, bor i storstad. Ska jag amortera 3000/månaden så är jag skuldfri om sisodär 113 år...inge större idé´:)

• Anonym (medsyster)

Jag delar din dröm! Tänk att få bygga helt nytt, precis som man vill ha det. Problemet är ju att få tag på en fribyggartomt med OK läge. Jag tror liksom den anonyma damen med vräkiga villan tidigare i tråden att det inte blir så mycket dyrare med nybyggt än begagnat med liknande läge och framförallt skick.

Och en kostnad blir ju faktiskt lägre: Lagfarten

Dröm på! Beställ kataloger, ställ er i tomtkö om det behövs. Går ni på villavisningar kan ni få pris på husen nyckelfärdiga från säljarna.

• Cendrillona

Vi har köpt ett nybyggt hus för 3,2 miljoner. Vi har idag inkomster på 36.000 och förväntar oss att klara det hela galant. Dock har vi lagt in kostnaden för handpenning plus lagfart och pantbrev som uppgår till 105 000 *aj*, så lånet landar på drygt 2,9 miljoner.

Och när jag återgår i tjänst (är föräldraledig nu) landar vi på 44 000 efter skatt, så då kommer det sannolikt bli lite bättre :o)
    .

Sen är det lite naivt att tro att ett nybyggt hus inte medför kostnader... Detta är mitt andra nybyggda hus och jag känner redan hur shoppingtarmarna är igång igen.... Man vill ju ha nya fina möbler i nya fina huset... så det tenderar att kosta mer än man tror....  Men ack så härligt det är.... Solig och det är bara 30 dagar kvar tills vi flyttar in...

• Anonym (villhahus)

Åh, vad avundsjuk jag blir på er som har era drömhus.

Vi har inga csnlån någon utav oss, därav våra låga löner. Ingen utbildning alltså. Därimot har vi båda fast jobb. Vi har inga barn i dagsläget, men planerar för detta inom en snar framtid. (vi är 27 och 28 år) Vi har inga lån idagsläget heller, eftersom sambon betalade sitt billån i samband med att han sålde sitt hus.

• Anonym (husbyggare GBG)

Allt hänger ju på vad ni kan få tag i för tomt och till vilket pris, vi flyttade in i vårt nybyggda hus med 110 kvadrat i bottenplan och obyggd övervåning (isolerad och förbered för badrum) och utan ngr exklusiva tillval så gick huset på 1,9 mkr. Motsvarande strl kan man få ifrån Älvsbyhus (hua!) för 1,6 mkr kanske och likaså ifrån Smålandsvillan. Totalpriset hänger ju däremot ihop med var ni vill bygga huset någonstans och vad ni få betala för tomten.Det krävs oftast 15 % kontantinsats till huslånet och räkna med att någon post / några poster alltid blir dyrare. Vi har just nu en månadskostnad på 10 tkr (före skattereduktion) men när vi började betala i våras var månadskostnaden 8 tkr - så mkt lån kan göra att månadskostnaden snabbt ökar. Ta reda på alla kostnader som tillkommer, ex lagfart, bygglovsritningar, anslutningar och dyl innan ni börjar fundera på vilket hus ni vill bygga.

Vi hade aldrig klarat att bygga nytt om vi inte gjort "bostadskarriär" innan och fått en stor vinst på vår lilla lgh.

Men visst är det underbart att flytta in i ett nybyggt hus men det måste finnas ekonomiska marginaler för oförutsedda utgifter med.

Svar på tråden Har man råd att bygga hus?