6 månader och introduktionen till mat är såå trögstartad
Hoppas ni orkar läsa...
Jaa, det är alltid något särskilt med min lilla skrutt =)
Först vill hon inte ta flaska...så jag matar med ett tillmatningsset, _men_ nu börjar den ha gjort sitt och jag måste få min tjej att börja äta mat bättre! Saken är den att tillmatnigssetet bara har tre olika storlekar på slang och det är bara baby semp ettan som hon kan dricka ur denna, all annan ersättning är för tjock och hon kan således inte suga ut den.
Ja, det var det första lilla kruxet med min jänta, så mata med baby semp 2 i tillmatning går inte och i flaska är tvärvägran =( Välling är inte heller gott, och dubbelt minus då hon ju inte dricker den ur flaska heller.
Sen är ingen mat god! Vi introducerade smakisar från 4 månader. Men hon har verkligen inte accepterat någon mat! Det enda hon tycker är okej är morot (för den är ju lite söt) och fruktpuré tycker hon är jättegott! Men det ska man ju egentligen inte ge för mycket av för de ska inte lära sig äta sött eftersom de redan gillar sött ju. Jaja...
Så all mat vi provar ge, gröt, hemmagjord mos, olika barnmat (på burk) klöker hon bara av, direkt, varje gång, och även om man trugar vidare så äcklas och klöks det =(
Den enda som kan va lite gott är gröt som såklart doppats i fruktpuré.
Jag känner mej råusel som inte har trugat och kämpat dag ut och dag in utan min jänta får fortfarande sin babysemp 1 då det är det enda som går utan skrik och grin =(
Men hjälp! Hon kan ju inte äta baby semp tills hon blir 15 år!, inte heller kan hon väl tillåtas vara fruktian hela sitt liv? Och baby semp ettan går ju bara till 6 månader och hon är 6 månader och 6 dagar så vi är redan på övertid... =/
Nån mer med lite trixiga barn, hur gjorde ni? Kan ni ge mej några tips på hur jag ska lägga upp denna övergång på ett bra och konsekvent sätt? Trodde tyvärr detta skulle lösa sej av sej själv när man började med mat ftersom så många barn verkar gilla mat och ääälska gröt, men icke, och nu behöver jag verkligen vägledning här om hon nånsin ska lära sej gilla mat!