• Lady X

6 månader och introduktionen till mat är såå trögstartad

Hoppas ni orkar läsa...

Jaa, det är alltid något särskilt med min lilla skrutt =)

Först vill hon inte ta flaska...så jag matar med ett tillmatningsset, _men_ nu börjar den ha gjort sitt och jag måste få min tjej att börja äta mat bättre! Saken är den att tillmatnigssetet bara har tre olika storlekar på slang och det är bara baby semp ettan som hon kan dricka ur denna, all annan ersättning är för tjock och hon kan således inte suga ut den.

Ja, det var det första lilla kruxet med min jänta, så mata med baby semp 2 i tillmatning går inte och i flaska är tvärvägran =( Välling är inte heller gott, och dubbelt minus då hon ju inte dricker den ur flaska heller.

Sen är ingen mat god! Vi introducerade smakisar från 4 månader. Men hon har verkligen inte accepterat någon mat! Det enda hon tycker är okej är morot (för den är ju lite söt) och fruktpuré tycker hon är jättegott! Men det ska man ju egentligen inte ge för mycket av för de ska inte lära sig äta sött eftersom de redan gillar sött ju. Jaja...

Så all mat vi provar ge, gröt, hemmagjord mos, olika barnmat (på burk) klöker hon bara av, direkt, varje gång, och även om man trugar vidare så äcklas och klöks det =(
    Den enda som kan va lite gott är gröt som såklart doppats i fruktpuré.

Jag känner mej råusel som inte har trugat och kämpat dag ut och dag in utan min jänta får fortfarande sin babysemp 1 då det är det enda som går utan skrik och grin =(

Men hjälp! Hon kan ju inte äta baby semp tills hon blir 15 år!, inte heller kan hon väl tillåtas vara fruktian hela sitt liv?   Och baby semp ettan går ju bara till 6 månader och hon är 6 månader och 6 dagar så vi är redan på övertid... =/

Nån mer med lite trixiga barn, hur gjorde ni? Kan ni ge mej några tips på hur jag ska lägga upp denna övergång på ett bra och konsekvent sätt? Trodde tyvärr detta skulle lösa sej av sej själv när man började med mat ftersom så många barn verkar gilla mat och ääälska gröt, men icke, och nu behöver jag verkligen vägledning här om hon nånsin ska lära sej gilla mat!

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Svar på tråden 6 månader och introduktionen till mat är såå trögstartad
  • Lady X
    Shmone skrev 2010-08-29 14:46:20 följande:
    Båda mina tjejer var trögstartade med maten och klökte åt allt i den åldern med. Vid 8½ månader lossnade det plötsligt o dom åt allt över en natt typ. Det var oväntat för mig eftersom grabben åt ALLT när han var fem månader.

Självklart äter inte ungen bara ersättning tills den är 15 Ta det lugnt och erbjud mat men truga inte så kommer det med tiden. Att truga kan göra att barnet blir mer skeptisk mot att äta och då kan det ta onödigt lång tid. Det är lätt att stressa upp sig när "alla andras bebisar" är mogna för mat tidigare än ens egen. Men det är vanligen ingen fara. Det är bara bra om bröstmjölk/ersättning utgör en huvuddel av barnets föda hela första året.
    Det känns lugnande...har nu läst i flera trådar att matlusten verkade komma ver en natt bara för många =D
    Att det bara är att vänta tills hon är redo då kanske...

Ja, som du säger blir man ju aningen stressad av att alla andras barn verkar äääälska mat och de byter ut nästan alla mål mot mat.

Och det hade känts lite lättare om jag hade kunnat ge tjejen baby semp 2 som dom kan äta till 8 månader, men eftersom hon bara kan äta baby semp 1, eftersom det är det enda hon kan äta från tillmatningen så kommer stressen över att hon inte ska bli mätt nog eller få i sig tillräckligt med näring...
  • Lady X
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-29 19:28:19 följande:
    Ta det hela med ro säger jag .

Min yngsta åt inget annat än bröstmjölk tills han var 8 månader, då släppte det och gick fort. han är 16 månader idag och äter mer eller mindre allt som sätts framför hans näsa. Har aldrig haft problem med bitar eller något sådant. Här är det storebror som vi får kämpa med (och ju mer man kämpar och trugar desto värre blir det, så helst ska man undvika det men det är svårt). Lillebror smaskar gladeligen i sig allt storebror lämnar eller inte vill ha.....och i den ålder din flicka är i nu....ja, då hade han 2 månader kvar av enbart helamning.

Stressa inte . Barn är olika .
    Jaa...jag förstår känslan, det bara går inte att försöka truga på när hon klöker och får tårar i ögonen. Det måste ju va sååå äckligt/obehagligt och det kan ju inte utgöra en härlig matstart.

Hehe, det verkar vara en genomgående trend att de "sena" barnens matlust plötsligt kommer över en natt och att det bara är att vänta =)
  • Lady X
    Maggis skrev 2010-08-29 19:41:49 följande:
    Tycker du kan ta det lite lugnt. Barn är olika; vissa fastnar för mat direkt. För andra tar det tid. Jag har en av varje. Nr 1 var redan jätteintresserad vid 5 månaders ålder, nr 2 åt inte en hel måltid fast föda förrän han var närmare året. Innan dess var huvudfödan ersättning.

Vad man ska undvika är att göra måltiden till något stort, truga och ha sig. Jag är övertygad om att man på så vis bäddar för framtida problem. Äta ska vara lustfyllt!
    Tack, det är ändå skönt att höra! Jag kanske kan köra en medelväg och ge henne hennes älskade ersättning och så kan hon få smaska vidare på sina frukttpuréer som är blandade med lite mer nyttiga saker, som grönsaker, ris och dinkel. Så att hon får i sig någon mer näring. Och sen prova ge henne mat lite då och då och se om det "lossnat".

Men det får man nog inte säga till bvc för det är inte poppis att ge fruktpuré Obestämd
  • Maggis
    Lady X skrev 2010-08-29 19:58:30 följande:
    Tack, det är ändå skönt att höra! Jag kanske kan köra en medelväg och ge henne hennes älskade ersättning och så kan hon få smaska vidare på sina frukttpuréer som är blandade med lite mer nyttiga saker, som grönsaker, ris och dinkel. Så att hon får i sig någon mer näring. Och sen prova ge henne mat lite då och då och se om det "lossnat".

Men det får man nog inte säga till bvc för det är inte poppis att ge fruktpuré Obestämd
    Låter som en bra plan. Ta det lite i hennes takt, bara, så ger det sig.
    //Maggis
  • Flickan och kråkan
    Lady X skrev 2010-08-29 19:51:34 följande:
    Jaa...jag förstår känslan, det bara går inte att försöka truga på när hon klöker och får tårar i ögonen. Det måste ju va sååå äckligt/obehagligt och det kan ju inte utgöra en härlig matstart.

Hehe, det verkar vara en genomgående trend att de "sena" barnens matlust plötsligt kommer över en natt och att det bara är att vänta =)
    Men om hon klöker är hon inte redo. Då har hon kvar en massa reflexer som ska hindra dem från att äta fast föda vilket alla bebisar har. De växer bort eftersom och för vissa barn tidigare, andra senare. Det är som allt annat . Gör inte livet svårare för er än det är. Låt henne utvecklas i egen takt och få en trevlig lättsam matstart lite senare bara. Det är ju ingen panik .
  • Lea74

Hej! Kan man köpa ett tillmatningsset? Finns det inte större slangar än för babysemp 1?

• Lady X
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-29 21:05:16 följande:
    Men om hon klöker är hon inte redo. Då har hon kvar en massa reflexer som ska hindra dem från att äta fast föda vilket alla bebisar har. De växer bort eftersom och för vissa barn tidigare, andra senare. Det är som allt annat . Gör inte livet svårare för er än det är. Låt henne utvecklas i egen takt och få en trevlig lättsam matstart lite senare bara. Det är ju ingen panik .
    =)

Nä, idag har hon fått sitt kära fruktmos och sin ersättning. Fruktpuréer äter hon ju så glatt och gapar stort och är jätteduktig på att äta utan en endaste kväljning. Så hon vet ju hur man äter den lilla rackarn, hon bara väljer bort "maten".  =/

Men nu ska jag köra på det här en stund till...var till läkarbesök på bvc och frågade lite och han tyckte att jag kan fortsätta med min baby semp etta för det är ju detsamma som bröstmjölk egentligen och sen ge henne sin fruktmos och sen då och då ge henne av "vanlig" mat, samma sort varje gång och liksom smått och sakta nöta in en ny smak =)

Och så förhoppningsvis så kanske hennes matsmak kommer över en natt som det gått för många andra

Sen tänkte jag också ge det där  "baby led weaning" en chans och se om hennes intresse för riktig mat kan vakna den vägen. Annars får jag helt enkelt ta och stressa ner och inse att det kommer en dag för henne också då helt enkelt =)
  • Lady X
    Lea74 skrev 2010-08-30 09:10:44 följande:

Hej! Kan man köpa ett tillmatningsset? Finns det inte större slangar än för babysemp 1?

Absolut, vissa välsorterade babybutiker har att köpa men jag beställde mitt på nätet härifrån:
    http://www.familjeapoteket.se/web/Gravid_och_amning/Medela_SNS_tillmatningsset-4041.aspx

Blev rekommenderad denna av amningshjälpen och den har verkligen varit guld värd för oss. Har du några frågor om det så fråga mig gärna, jag har pratat mycket och positivt om det här setet på fl

Men precis, man får "bara" tre olika storlekar på slangar med för att den ska kunna växa med den nyfödda bebisen. Och den största slangen är fortfarande tunn och fin men släpper samtidigt igenom mycket mat snabbt om det är tunnare vätska som baby semp 1. MEN stoppet här blir ju nu att när bebisen behöver tjockare och mer mättande mat så tar det stopp, maten blir liksom för tjock och grynig så den fastnar =/
    Så rent praktiskt verkar den ha gjort sitt när man når 6 månader.
  • Lea74

Vad synd, det hade ju varit toppen att ge välling på det sättet! I och för sig hade nog min lille kille blivit helskeptisk (han är ju faktiskt åtta månader) och inte gått att lura så lätt. Men jag blir bra sugen på detta ändå. Skulle vara skönt att ge när han är helkinkig med mat och mjölken inte räcker till.

Går din tjej upp bra i vikt? Annars, kan man inte blanda ut baby semp 1 med lite smör eller grädde eller är det för tjockt i slangen?

• zophija

Är det skillnad på sempers ersättning i konsistens? Har jag aldrig tänkt på.. :)

Min lilla kille är nu snart 9 månader och vi har fått kämpa lite med maten också.

När vi bytte från "bara" potatis å palsternacka å morot å så till å gå över till mat med kött i 
    så "mutade" vi i han maten.. Lite mat å efterrätt på skeden.
     Han fick vänja sig vid nya smaker så. 

Å det har fungerat superbra. För efter ett litet tag så åt han gärna maten utan frukpure.

Å samma sak blev det när det började komma bitar i maten.. Då var vi tvugna å köra med lite fruktpure
    på. 

Det kanske inte är det bästa sättet. Men det har fungerat för oss. Nu äter han å är glad. 

Å semper 2 kan väl "ätas" upp till 12 månader står det väl på förpackningen?  

• Heureka

hinner inte läsa nu, men lägger till favoriterna. Har en dotter på snart 8 månader, hon äter helst bara fruktpure.........

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • LillElis

Tack för tipset om Ellas Kitchen. Har en 6 mån som ratat det mesta, men med Ellas gapade han efter mera.

• Heureka

Har läst lite i tråden, och nu måste jag berätta vad som händer här hemma....

Dottern är alltså snart 8 månader och äter bara gröt o välling. Majspure och köttfärssås o spagetti går ner ibland, men då måste det vara helt slätt. Det enda hon äter som är motstånd i är smörgåsrån och majskrokar. Har provat att lägga fram annat åt henne och hon plockar men äter inte. Har nu när jag läst lite trådar blivit lite modigare med att ge henne saker att plocka med.

Och jag tror inte mina ögon!!!! just nu sitter hon och äter riven ost och små bitar av hot dog. Vet inte om det är det allra nyttigaste, men hon äter i alla fall, och hon provar själv. Jag är helt stum!!!!

• Asia1
    Heureka skrev 2010-09-01 12:25:47 följande:

Dottern är alltså snart 8 månader och äter bara gröt o välling. Majspure och köttfärssås o spagetti går ner ibland, men då måste det vara helt slätt. Det enda hon äter som är motstånd i är smörgåsrån och majskrokar. Har provat att lägga fram annat åt henne och hon plockar men äter inte. Har nu när jag läst lite trådar blivit lite modigare med att ge henne saker att plocka med.

Och jag tror inte mina ögon!!!! just nu sitter hon och äter riven ost och små bitar av hot dog. Vet inte om det är det allra nyttigaste, men hon äter i alla fall, och hon provar själv. Jag är helt stum!!!!
    hurra! lita på din bebis!
  • Lady X
    Lea74 skrev 2010-08-30 22:01:41 följande:
    Vad synd, det hade ju varit toppen att ge välling på det sättet! I och för sig hade nog min lille kille blivit helskeptisk (han är ju faktiskt åtta månader) och inte gått att lura så lätt. Men jag blir bra sugen på detta ändå. Skulle vara skönt att ge när han är helkinkig med mat och mjölken inte räcker till.

Går din tjej upp bra i vikt? Annars, kan man inte blanda ut baby semp 1 med lite smör eller grädde eller är det för tjockt i slangen?
    Ja, det är synd att det tar stopp där.

Dock så har jag experimenterat lite med olika tjocklek på vätskan och man kan ha i en liten del välling eller baby semp 2 och det går då för bebisen att dricka det. Grejen är att jag gjorde helvälling en gång i flaskan och visst blev det lite tjockt, men grejen är att den att hon suger inte heller så hårt, hon har säkert också latat på sej eftersom det kommer så himla lätt numera och det har hon ju lärt sej. Kanske om man hade en bebis som klarar av att suga i sej eller om man som sagt blandar ut välling med tex ersättning eller har lite mindre pulver.

Blanda ut med smör och grädde är ju en bra idé, det funkar ju, det är ju också lite "vattnigt". Jodå, nu är hon ju bara 6½ månad så dessa två extra veckor på baby semp ettan göra ju varken från eller till ännu...

Men vi var till läkaren i måndags och då följde hon sin kurva perfekt, ligger lite lite över medel på vikten så hon går upp perfekt just nu iaf.
    Läkaren tyckte också jag skulle ta det lugnt och att baby semp ettan ju ändå trots allt är som bröstmjölk, och bröstmjölken kan ju vanliga kvinnor inte "uppgradera" i tjocklek heller bara för att barnet blir 6 månader

Så vi ska hanka oss fram på vårt sätt och hålla lite extra koll på vikten bara =)
  • Lady X
    zophija skrev 2010-08-30 22:11:53 följande:
    Är det skillnad på sempers ersättning i konsistens? Har jag aldrig tänkt på.. :)

Min lilla kille är nu snart 9 månader och vi har fått kämpa lite med maten också.

När vi bytte från "bara" potatis å palsternacka å morot å så till å gå över till mat med kött i 
    så "mutade" vi i han maten.. Lite mat å efterrätt på skeden.
     Han fick vänja sig vid nya smaker så. 

Å det har fungerat superbra. För efter ett litet tag så åt han gärna maten utan frukpure.

Å samma sak blev det när det började komma bitar i maten.. Då var vi tvugna å köra med lite fruktpure
    på. 

Det kanske inte är det bästa sättet. Men det har fungerat för oss. Nu äter han å är glad. 

Å semper 2 kan väl "ätas" upp till 12 månader står det väl på förpackningen?  
    Haha, huu, låter som en smått äcklig kombination, men en fröjd för bebismagen kanske...Tungan ute  Vad smart!

Ska jag faktiskt prova...hehe...

Jaa, hade baby semp tvåan funkat så hade jag inte känt mej lika oroad för den kan ju ätas rätt länge ja, men dom har blandat i rismjöl i tvåan vilket gör den lite extra tjock och grynig, men det är ju för att den ska börja mätta mer.
  • Lady X
    Heureka skrev 2010-09-01 12:25:47 följande:

Jaa! Succé! Jag tror nog att man får ta det som det kommer, har man en extra kinkig bebis så får man nog vara glad och nöja sej med vad dom nu får i sej...även om det är onyttigare saker... =) Hihi vad kul...nu är det bara att prova plocka fram lite nya små roliga matbitar. Men det är ju den filosofin som gällde med baby led weaning som någon tidigare tipsade om, att maten plötsligt blev intressant när de själva fick upptäcka den, och det verkar ju stämma =)

Det är en sån magisk förvandling jag också hoppas på, för det verkar visst ske för så många =) Det blir väl till att sätta sej och vänta ut henne helt enkelt...snart faller väl hon också för frestelserna av mat
  • Vilmagbg

Nu har jag inte läst alla svar så du kanske redan har fått svaret. Jag köpte en tidning i går som heter Mat & Hälsa (av Vi föräldrar) och där förklarades en "ny" metod som heter BLW-metoden vilket kortfattat bygger på att man ger barnen hela bitar mat (ganska stora bitar alltså ingen små pill) som t ex kokt broccoli, gurkstavar i stället för mosad mat. Kanske ngt för dig tjej. 

• Lady X
    Vilmagbg skrev 2010-09-01 21:45:58 följande:
    Nu har jag inte läst alla svar så du kanske redan har fått svaret. Jag köpte en tidning i går som heter Mat & Hälsa (av Vi föräldrar) och där förklarades en "ny" metod som heter BLW-metoden vilket kortfattat bygger på att man ger barnen hela bitar mat (ganska stora bitar alltså ingen små pill) som t ex kokt broccoli, gurkstavar i stället för mosad mat. Kanske ngt för dig tjej. 

Hehe, japp, det tipset har jag redan fått och några länkar till detta "baby led weaning". Låter faktiskt riktigt spännande och jag har redan köpt hem lite mat och tänkte prova om det kan vara spännande för lilltjejen.
    Men tack ändå! =)
  • Heureka

Mmmm jag börjar fundera på om min dotter bara är lite smartare än jag tror.................. köpte hem broccoli, potatis och morot. Kokade dem ordentligt för att hon skulle kunna plocka med det själv. Det mesta hamnade på golvet och på kläderna. Med andra ord, inte särskilt intressant att stoppa i munnen. MEN jag har precis gräddad massa pannkakor och gissa, jo hon har snart plockat i sig en halv pannkaka. Det går tydligen bra med "god" mat............ toka Hjärta

Svar på tråden 6 månader och introduktionen till mat är såå trögstartad