• Anonym

Ska jag betala halva hyran?

Min sambo köpte en bostadsrätt för 300 000 kr kontant till oss. Som han står som ägare på. Jag har inte kunnat betala hyra än men nu ska det kunna gå framöver.

Men nu är vi inne i en konflikt gällande ekonomi. Där han tycker det är helt ok att jag har 500kr över medans han har 15000 över. Ok, fine! Säger jag.
    Men då jag tar upp att eftersom han tjänar så mycket mer än jag så kommer barnomsorgsavgiften för min son att öka från 340kr som är baserad på min nkomst öka markant! Men det vill inte han vara med o betala på. För det är ju MITT barn? Inte heller hjälper han till med andra kostnader för han menar på att barnet har en egen pappa.

Men nu funderar jag eftersom det finns mycket problem här hemma att OM jag flyttar från han. Och betalat halva hyran och hjälpt till att höja värdet på bostaden. Så kommer jag ju stå där helt utblottad. Och jag gjorde dessutom mig av med det mesta i möbelväg då vi flyttade ihop. ( misstag)

Vad bör man göra? Ska jag stå för halva hyran. Är det helt ok?

Vill göra rätt för mig så klart men blir lite ledsen då han inte vill hjälpa mig utan rycker på axlarna bara o säger att jag får lära mig att livet är orättvist!

Ska han säga som levt hos/på sina föräldrar i 35år!! Jag har levt o klarat mina två barn själv!

• Svar på tråden Ska jag betala halva hyran?
  • Anonym

Dina barn ska du självklart betala för, för som han säger så har de ju redan en pappa.
    De torde ju bli lite billigare för dej att bo ihop med honom också?
    Telefon, bredband, hyra, el, tv,mat allt det kan ni ju nu dela på?

• Anonym (me)

om han har köpt den och du har betalat möblerna så ligger ni väl lika? men av en sambo måste man kunna kräva att han tar till sig din son som sin och inte blir egoist bara för att dom inte e blodsbunda

• pungspark
    Anonym skrev 2010-08-29 08:07:27 följande:
    Och betalat halva hyran och hjälpt till att höja värdet på bostaden.
    Menar du hyran + amorteringar eller bara själva avgifter till BRF?
  • Mimmi P

Många delar ju på kostnaderna procentuellt vilket borde bli mer rättvist om man tjänar så pass olika som ni verkar göra.

Jag, personligen skulle dock inte velat leva ihop med någon som ser på pengar som dina och mina, jag vill leva med nån som har samma syn som jag - att alla pengar är familjens pengar, oavsett om man är gifta eller sambor men det verkar ju vara vanligare och vanligare idag.

Jag tycker nog att han kan skjuta till den del för barnomsorgen som du som sagt får förhöjd pga att ni lever ihop.

• Anonym
    pungspark skrev 2010-08-29 08:13:47 följande:
    Bara hyran.
  • Claris

hyra,ja,såklart. Men du ska ju inte betala lån och amoteringar. De blir ju bara hans vinst.

• Anonym
    Mimmi P skrev 2010-08-29 08:18:06 följande:
    Många delar ju på kostnaderna procentuellt vilket borde bli mer rättvist om man tjänar så pass olika som ni verkar göra.

Jag, personligen skulle dock inte velat leva ihop med någon som ser på pengar som dina och mina, jag vill leva med nån som har samma syn som jag - att alla pengar är familjens pengar, oavsett om man är gifta eller sambor men det verkar ju vara vanligare och vanligare idag.

Jag tycker nog att han kan skjuta till den del för barnomsorgen som du som sagt får förhöjd pga att ni lever ihop.

Lite så känner jag också. Har inte brytt mig så mycket förrän nu då han börjar snåla in på oss så att säga.
  • Annika i Gbg
    pungspark skrev 2010-08-29 08:13:47 följande:
    Precis min tanke... Lånet är ju hans och en eventuell vinst om han säljer går tillbaks till honom, alltså borde du vara med och dela på månadsavgiften till föreningen, inte amorteringar och räntor på hans lån. Hälften av månadsavgiften och alla andra löpande kostnader runt boendet som el, telefon, tv osv. Sedan tycker jag nog ändå att han ska hjälpa till med dagisavgiften eftersom hans inkomst räknas med vid avgiftsberäkningen på den. Du skulle kunna föreslå en träff med en jurist och få hjälp med att skriva ett avtal. Vänd det till hans fördel, säg att du vill att allt ska vara rätt så att du inte utnyttjar honom på något sätt. Jag tror att det kan hjälpa dig. OM INTE du har lån med dig också för då blir saken annorlunda. Då räknas dina lån in och plötsligt kanske du ska betala mer. Men har du bara din inkomst och inget annat tror jag att du kan vinna på att träffa en familjejurist. Vad tror ni andra som kan mer om sånt här?
  • Claris

fast jag tycker han få tänka på att om du var själv,hade dagisavgiften varit mindre och du hade kanske fått bostadsbidrag?

• Anonym

Eftersom sambolagen träder i kraft så får du halva värdet på lägenheten när du flyttar eftersom lägenheten införskaffades för gemensamt boende. Hade han däremot haft lägenheten innan så hade du inte haft något.

Anonym skrev 2010-08-29 08:12:47 följande:
    Dina barn ska du självklart betala för, för som han säger så har de ju redan en pappa.
    De torde ju bli lite billigare för dej att bo ihop med honom också?
    Telefon, bredband, hyra, el, tv,mat allt det kan ni ju nu dela på?
    Det torde inte alls bli billigare utan troligtvis dyrare. Hade hon bott själv så hade hon troligtvis haft bostadsbidrag och en barnomsorgskostnad på 340 och inte mellan 1000-1200kr. Situationen är inte allt för ovanlig när kvinnan har barn sedan tidigare. Om båda ska dela på utgifterna helt och mamman ska betala för sina barn så kan hon stå flera tusen i minus i stället för att få det billigare. Mannen däremot får det mycket billigare och kan spara massor med pengar.
Svar på tråden Ska jag betala halva hyran?