• Anonym

Morfin skrivs lätt ut på recept

Ni som har ständiga smärtor som jag har skall akta er-morfin skrivs ut alldeles för lätt.

Jag får efter telesamtal både oxycontin och oxynorm efter en whiplash som inte ger med sig, nu har jag till o med svårt att gå på vänstra sidan. Ibland hänger inte benet med. Har berättat detta men får bara fortsätta med mina morfinliknande tabletter Nu ÄR jag beroende... Ja jag är drogberoende.... USCH

Akta er för dessa mediciner-hur man nu skall bli av med dem vet jag inte

• Svar på tråden Morfin skrivs lätt ut på recept
  • Anonym (Oh shit!)

Ta' omelbart kontakt med sjukvården och berätta om att du har blivit beroende, och får utskrivet tabletterna hur lätt som helst, det är ju för jäkligt. Finns det verkligen ingen bra sjukgymnastik som skulle kunna hjälpa dig?

• Anonym
    Anonym (Oh shit!) skrev 2010-08-29 11:21:22 följande:
    Ta' omelbart kontakt med sjukvården och berätta om att du har blivit beroende, och får utskrivet tabletterna hur lätt som helst, det är ju för jäkligt. Finns det verkligen ingen bra sjukgymnastik som skulle kunna hjälpa dig?
    tydligen inte

jag hatar att va beroende o får ju hur mkt som helst. jag kan inte bryta det längre själv
  • klyban

Morfin skrivs absolut inte ut lätt, utan jävligt svårt att få det utskrivet.
    Sen finns det flertal åkommor där enda lagliga fungerande smärtlindring som fungerar är just div. olika opiater.

Och att de är beroende framkkallande, no shit  :p
    Men det är bara sluta med dom, om man nu vill detta.
    Bara bereda dig på att må skit ett tag.

• Anonym

nej det är verkligen inte lätt att få utskrivet Morfin, inte ens morfinliknande preparat som tex Tramadol!

Be sjukvården om en nedtrappning!

• Waldo

Det är INTE morfin du får och nej det är INTE lätt att få morfin utskrivet

Oxynorm och oxycontin är numera omgjorda och fungerar inte på samma sätt som dom gjorde för bara något år sedan
    Du kan inte längre på ett rus på de tabletterna, du blir alltså inte påtänd. Du blir sannolikt mer påtänd av ex panocod/citodon
    Dom har dessutom en långtidseffekt vilekt betyder att du ska ta dem 2 gånger om dagen så som daom är konstruerade i dag.
    Du kan allts¨inte dubbla effekten genom att ta dubbel dos eftersom dom ha en depåeffekt

Med det säger jag inte att man som smärtpatient inte kan bli beroende av sina mediciner. Det är förmodligen alla smärtpatienter. Annars hade man liksom inte varit smärtpatient.
    Man behöver de mediciner man är ordinerad för att fungera i sitt dagliga liv

• klyban
    Waldo skrev 2010-08-29 15:56:08 följande:

Oxynorm och oxycontin är numera omgjorda och fungerar inte på samma sätt som dom gjorde för bara något år sedan
    Du kan inte längre på ett rus på de tabletterna, du blir alltså inte påtänd. Du blir sannolikt mer påtänd av ex panocod/citodon
    Dom har dessutom en långtidseffekt vilekt betyder att du ska ta dem 2 gånger om dagen så som daom är konstruerade i dag.
    Du kan allts¨inte dubbla effekten genom att ta dubbel dos eftersom dom ha en depåeffekt

Med det säger jag inte att man som smärtpatient inte kan bli beroende av sina mediciner. Det är förmodligen alla smärtpatienter. Annars hade man liksom inte varit smärtpatient.
    Alla opiater är ju olika, men alla ombildas till morfin.

Sen vad du menar med omgjord och inte gå få rus, förstår inte alls vad du menar med det.
    Det är ju en direkt felaktigt påstående.

Så vad är syftet att säga en sådan sak?
  • Anonym
    Waldo skrev 2010-08-29 15:56:08 följande:

Haha förlåt jag skrattar. Men man KAN få ett rus. Har 5 mg o tar två i stöten och man blir koko av dem ett tag-effekten o smärtstillandet sitter i 3,5 timme ungefär sen får man ta nya.
    Beroende till 100 procent kan man bli-jag är det och man mår skit.
    Var in till akuten idag kom hem för en stund sedan-jag beskrev som det var-det tråkiga är att jag inte kan bli smärtlindrad med ngt mindre de månader av året mannen jobbar då det är jag som har barn o hem osv... har en trafikskada sen 3 år, men mannen går hemma 3 månader om året+semester 5 veckor på sommaren då kan jag vara utan efter en tuff nedtrappning-kroppen saknar dem o jag saknar ruset.....

Nu har jag haft dem snart 9 månader o vill ta bort dem o byta mot exempel panacod-citodon eller liknande.
    Men idag när de andra tog slut fick jag megaabstinens-frös-svettades-mådde illa-magen körde igång till 100,kräktes ja fy fan.....

Ni som säger att dessa inte ger såna här saker vet INTE vad ni pratar om-de är eftertraktade på svarta marknaden med,undrar varför......
  • Waldo
    klyban skrev 2010-08-29 16:59:30 följande:
    Alla opiater är ju olika, men alla ombildas till morfin.

Sen vad du menar med omgjord och inte gå få rus, förstår inte alls vad du menar med det.
    Det är ju en direkt felaktigt påstående.

Så vad är syftet att säga en sådan sak?
    Ja kodein ombiladas till morfin i kroppen, Ketogan är ju ett syntetisk morfin så det omvandlas inte på samma sätt som kodein. Vi kan fortsätta länge genom hela listan men riktigt så enkelt är det inte så jag vet inte vart du vill komma

Nej, det är absolut inte ett felaktigt påstående. För något år sedan var den kemiskauppsättningen helt annorlunda än vad den ser ut idag
    Om du vill veta mer om hur och varför man gjorde ändringen föreslår jag att du kontakta Mundipharma
    och läkemedelsinspektionen för fakta kring förändringen.

Är du intresserad av hur det har sett ut i verkligheten innan och efter ändringen för smärtpatinter finns det olika smärtforum att vända sig till på nätet
  • Waldo
    Anonym skrev 2010-08-29 19:22:32 följande:
    Haha förlåt jag skrattar. Men man KAN få ett rus. Har 5 mg o tar två i stöten och man blir koko av dem ett tag-effekten o smärtstillandet sitter i 3,5 timme ungefär sen får man ta nya.
    Beroende till 100 procent kan man bli-jag är det och man mår skit.
    Var in till akuten idag kom hem för en stund sedan-jag beskrev som det var-det tråkiga är att jag inte kan bli smärtlindrad med ngt mindre de månader av året mannen jobbar då det är jag som har barn o hem osv... har en trafikskada sen 3 år, men mannen går hemma 3 månader om året+semester 5 veckor på sommaren då kan jag vara utan efter en tuff nedtrappning-kroppen saknar dem o jag saknar ruset.....

Nu har jag haft dem snart 9 månader o vill ta bort dem o byta mot exempel panacod-citodon eller liknande.
    Men idag när de andra tog slut fick jag megaabstinens-frös-svettades-mådde illa-magen körde igång till 100,kräktes ja fy fan.....

Ni som säger att dessa inte ger såna här saker vet INTE vad ni pratar om-de är eftertraktade på svarta marknaden med,undrar varför......
    Alla och då menar jag ALLA,  verkligen ALLA blir fysisk beroende och det är det du beskriver om man äter en tablett över en längre til

Ett fysiskt beroende är helt annat än ett psykiskt beroende
  • Anonym
    Waldo skrev 2010-08-29 19:25:12 följande:
    Alla och då menar jag ALLA,  verkligen ALLA blir fysisk beroende och det är det du beskriver om man äter en tablett över en längre til

Ett fysiskt beroende är helt annat än ett psykiskt beroende
    Jovisst är det så att fysiskt o psykiskt är två olika beroenden-MEN till o med läkaren sade att detta ett fysiskt beroende vi skall trappa bort. Oxynorm är svårt att gå ner från när man haft det så läneg-Panacod eller typ distalgesic är lättare förklarade hon för det är inte samma effekt på dem.

Man kan inte få det rus man kan få på oxynormen

Är du läkare??
    Vet du verkligen vad du pratar om....ungefär som att säga till en alkholist att det är bara sluta....finns inget beroende mer än i ditt huvud...
    Nej jag tror inte du vet vad du pratar om o har aldrig suttit i detta någon gång...
  • klyban

Rätt ointressant hur det förvandlas, utan att det gör det.
    Förklara hur den kemiskauppsättnig ändras och hur det kan fortfarande vara samma ämne som är verksamt även efter ändring.
    Trodde i min enfald att om man ändrade på nått att det blev något annat.

Du mumlade lite på ett sådant sätt att man uppfattade det som att det var depottabletter det handlade om.
    Dessa är hur enkla som helst att kringgå den depot effekt som finns i tabletten.

Och varför ska jag gå in på forum med smärtpatienter för?
    Det frångår mitt förstånd helt.

• Anonym (hmm....)

TS.

Tar du MER medeciner än vad du ska?
     För gör du inte det så är du ju inte beroende på det sättet.....klart att du ÄR beroende för att du har ont!

JAg själv har smärta JÄMT!
    Äter medeciner och såkalrt är jag beroende av dom för att jag har mindre smärta om jag tar dom.
    Och visst skulle jag må skit om jag sluta för min kropp är ju van vid medecinerna.

Om man har smärta och äter medeciner mot det och INTE överdoserar så är det ju inget problem om man mår br av det.
    Om man inte tar det för att få ett rus utan för att bli av med smärtan.

Har jag fel?

Kanske missupfatta Ts totalt....Obestämd

• Anonym

Jag har ökat dosen själv hela tiden-och vill öka mer trots att jag är medveten om detta problem. Jag måste ha mer för att bli smärtfri...och mer senare garanterat....

Det är ett beroende kroppen säger jag har mer ont för att få mer förklarade läkaren.

• klyban

Det finns alternativa mediciner mot smärta som du borde börja titta på.
    Tyvärr så kan jag inte berätta här utan att moderatorerna får ett spel.

• Anonym (hmm....)
    Anonym skrev 2010-08-30 12:08:38 följande:
    Jag har ökat dosen själv hela tiden-och vill öka mer trots att jag är medveten om detta problem. Jag måste ha mer för att bli smärtfri...och mer senare garanterat....

Det är ett beroende kroppen säger jag har mer ont för att få mer förklarade läkaren.
    Ok.
    Men då är ju iaf din läkare medveten om det och det är ju bra.
     Finns det inga andra medeciner du kan prova?
    Eller det kanske du har gjort?

Jag själv har provat det mesta
    Iofs så har jag inte provat dommedeciner du har men Ketogan har jag ibland.

Vad säger läkaren att du ska göra? 

• Anonym

Provat massa alternativa metoder på ege bevåg, även typ healing osv

Sen har jag gått igenom de sedvanliga medicinerna som distalgesic,tiparol,panacod ja osv listan är lång.

Jag är bra så jag klarar vardagen om jag slipper lyfta,bära och springa runt mkt och bara ta det jag kan. Men med barn,hus,tvätt,mat osv går inte det. När mannen är hemma gör han sånt-då känner jag mig bra i rygg/axlar
    Men inte helt har tappat mkt av ena sidan i styrka-fick någon konstig elektrodmätning som gjorde ont-den visade på minskade impulser eller vad det var. Så det är nått som hänt men dom kan inte se nått på röntgen

• Anonym (hmm....)
    Anonym skrev 2010-08-30 13:32:59 följande:
    Provat massa alternativa metoder på ege bevåg, även typ healing osv

Sen har jag gått igenom de sedvanliga medicinerna som distalgesic,tiparol,panacod ja osv listan är lång.

Jag är bra så jag klarar vardagen om jag slipper lyfta,bära och springa runt mkt och bara ta det jag kan. Men med barn,hus,tvätt,mat osv går inte det. När mannen är hemma gör han sånt-då känner jag mig bra i rygg/axlar
    Men inte helt har tappat mkt av ena sidan i styrka-fick någon konstig elektrodmätning som gjorde ont-den visade på minskade impulser eller vad det var. Så det är nått som hänt men dom kan inte se nått på röntgen
    Vad jobbigt för dej...men skönt när mannen kan vara hemma.

Men ska du fortsätta med dom medeciner du har?
    Och ev fortsätta höja dom?
    Eller har ni pratat om andra alternativ?
  • Anonym
    Anonym (hmm....) skrev 2010-08-30 13:45:12 följande:
    Vad jobbigt för dej...men skönt när mannen kan vara hemma.

Men ska du fortsätta med dom medeciner du har?
    Och ev fortsätta höja dom?
    Eller har ni pratat om andra alternativ?
    Jag vill inte ha dessa jga har men ett drägligt smärtstillande så jag kan göra något i alla fall vill jag ha. Blir jag sjukskriven igen o barnen kommer in på dagis då klarar jag mig kanske på nått mildare. Men sen är problemet sjukskrivningen trycks man ut på arbetsmarknaden nu för tiden. Jag kan gå hemma o leva på mannen men då får inte barnen dagis.... problem där
  • Anonym (Oh shit!)
    Anonym skrev 2010-08-30 13:47:44 följande:
    Jag vill inte ha dessa jga har men ett drägligt smärtstillande så jag kan göra något i alla fall vill jag ha. Blir jag sjukskriven igen o barnen kommer in på dagis då klarar jag mig kanske på nått mildare. Men sen är problemet sjukskrivningen trycks man ut på arbetsmarknaden nu för tiden. Jag kan gå hemma o leva på mannen men då får inte barnen dagis.... problem där
    I bland, kan man täna bort det "onda", psykisk som fysisk, smärta. Det gjorde/ gör jag, och jag skall berätta att det har varit den allra bästa medicinen! Jag är beroende av alkohol, ja, jag älskar den "lilla känsslan", men jag ser till att ha' en jäklig bra kondition, och har jag precis cyklat en lång rund, då försvinner "suget" automatiskt! Vet inte om det är hormoner som frisläpps, eller om det fösvinner därför att jag, just tänar. Det är ju två motsatser?
  • Anonym
    Anonym (Oh shit!) skrev 2010-09-03 22:39:23 följande:
    I bland, kan man täna bort det "onda", psykisk som fysisk, smärta. Det gjorde/ gör jag, och jag skall berätta att det har varit den allra bästa medicinen! Jag är beroende av alkohol, ja, jag älskar den "lilla känsslan", men jag ser till att ha' en jäklig bra kondition, och har jag precis cyklat en lång rund, då försvinner "suget" automatiskt! Vet inte om det är hormoner som frisläpps, eller om det fösvinner därför att jag, just tänar. Det är ju två motsatser?
    Jag tränar,pysslar,grejar ja allt. Är så uppe i varv varje dag att jag inte längre kan varva ner.

Jag hörde också om detta med träning så jag började med det, ute o sprang/cyklade/började prov jobba ja allt för att få träning. Gick hos sjukgymnast som till slut sade nej tyvärr vi kan inget göra. Gått på rehabiliterings center- men dom sade samma-nej tyvärr, vi kan inget göra.

Läkarna säger ta dessa mediciner o lev som du kan

Till o med privatläkarn sade samma
Svar på tråden Morfin skrivs lätt ut på recept