• Finis

Kan man tvätta bort hundhår?

Min vovve fäller som en tok just nu, vet inte varför. Men vi har filtar som är helt täckta av hundhår och soffan är tapetserad. Det hjälper ju inte att bara tvätta rakt av, då blir man inte av med allt hår känns det som. Svårt att dammsuga filtar, vet inte hur jag ska göra, vill inte slänga dom. Finns nått knep? Nått man kan lägga i tvättmaskinen som "fångar" upp håret tex? Kan man tumla på låg värme? Vi har inte egen tvättmaskin heller så jag vill inte att det ska sitta kvar en massa hundhår i maskinen, det känns inte schysst mot grannarna.

Vecka 33
  • Svar på tråden Kan man tvätta bort hundhår?
  • Majsan70

Jag kör alltid en tom maskin efter varje tvätt o på så vis följer överflödigt hår från djuren med vattnet ut. I torktumlaren fastnar det ju i filtrena o bara att rensa bort.  Inga grannar som klagar på oss. O då har vi en mycket låmnghårig hund och tre semilånghåriga katter.

• dotty

Lägg en bit skumgummi i tvätten. Tex en badsvamp eller liknande(utan riviga delen). Det fångar upp en hel del hår, blir som små bollar med hår som lätt plockas bort.

• NizzY

aaa vilket smart tips dorothy, de få vi oxå nytta av  och ja vi kör alltid en tom maskin efter våran tvätt så vi vet att det finns pälsallergiker i huset

• Kniphofia

vi gav våran hund laxolja, finns att köpa på djuraffären.
    hon blev superfin i pälsen, glansig och mjuk och fällde inte alls i samma mängd. visst hårade hon men inte lika mycket som innan. 

• SD80

Hej hopp,

Vilken typ av hundhår är det? Om det är mer åt det strävhåriga hållet så är det super svårt att få bort då det kryper i mellan tygfiberna. Så då kan man tvätta sig blå i ansitktet men får inte bort det. 

Men om hunden är mer "mjukhårig" som ex golden så är det relativt lätt att få bort. Du kan ju rolla filtar etc innan du kastar in det i maskinen sen som ovan talare skrev, lägg in en tvättsvamp så blir det som små hårbollar som lätt går att "ta av"...

Lycka till med tvätteriet =)

• Finis

Åhh tack för tipsen!! Det är en Golden. Vi har kört med laxolja förut, tänkte köpa det igen, har också avmaskat henne om det var så att hon inte fick näring pga mask.
    Vet inte om hon känner av att nått stort är på gång, vi ska få vårt första barn i oktober.

Får investera i en tvättsvamp och laxolja. Kanske tumla på svag värme också så fångar det kanske upp resten. Och sen en tom maskin.

Tack igen för tipsen!!

• Joico

Det är ju liksom... pälsbyte.. typ nu... Labben här fäller också, och inte så lite heller.

Köp en Furminator så ni kan borsta bort det värsta. Kanske ska  hunden inte vara i soffan... Alternativt skaffa filtar som hunden får hår ner och lägg där hunden ligger.

• Familj Lo

Våra fäller som galningar nu med =( en schäferkille å en rottis/dobber så vi har bådet långa och "lätta" PLUS det korta och "mindre roliga" =( Men vad står man inte ut med för sina sötnosar? =)

• Finis

Vi har en furminator, den är kanon, men gubben satt i 30 minuter idag, lossnade en halv hund, men lika mycket tappade hon ändå. Man börjar ju bli lite orolig. Men skönt att höra att det är fällperiod nu, för jag blir lika orolig varje fällperiod .

Hunden har legat i soffan i 8 år så att vänja av henne vid det är omöjligt, filt är rätt meningslöst också för hon byter plats under natten titt som tätt.

Nä, får köpa laxolja och sätta gubben på borstning några dar till. Lite orolig att det ska vara hundhår överallt när bebisen kommer.

Hur ofta använder ni er furminator?

Vecka 33
Svar på tråden Kan man tvätta bort hundhår?