• Ängeln 80

Rasta hund på bakgård??

Hej ville bara ha lite andras åsikter innan vi bestämmer oss vad vi ska göra...

Bor på nedrebotten och delar uteplats/gård med ett par och deras hund..  Alltså det finns inget staket eller liknande utan det finns bara varsin stenlagd yta och därefter är allt öppet.. Nu har vi märkt att paret vi delar med rastar sin hund där ute.. Alltså på samma plats våran dotter på 5år är ute på..
    Känns inte helt ok för våran del men är osäker på vad som gäller ...

Vad tycker du?? Är detta ok eller ej? Om det ej är ok ska man ta upp det med våra grannar eller direkt med bostadsvärden?

• Svar på tråden Rasta hund på bakgård??
  • bollanmollan

Är det för alla att vara där? Eller är det er tomt?

• Michisen

Jag tycker inte att det känns okej eftersom ni inte gör det, uppenbarligen. Det stör er ju att er dotter ska leka bland hundkiss och hundbajs - gå till grannarna först och fråga om de kan tänka sig att rasta hunden i koppel istället för att släppa hunden på bakgården som ni delar.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • NizzY

tycker absolut att hunden få vistas där ute precis som alla andra familjmedlemar men att göra sin behöv så nära hemmet är kanske inte det optimala och det förstör gräsmattan i slutändan+ att det kommer komma upp en doft där för eller senare, så vid inte området som hunden kissar på är stor... skulle nån olycka hända där då och då är det jo inte hela världen men att de regelbundet rasta sin hund där hade jag inte acepterat ...och då är jag hundägare själv

• Åsiktskvinnan

Sätt upp ett staket så hunden inte gör något på er sida, om inte grannarna sätter upp ett staket på sin sida efter du bett dom såklart. =)

• Tecken

Sätta upp staket får man inte göra hur som helst, krävs tillstånd från värden/föreningen.

Mitt tips: Prata med grannen. Kommer ni ingen vart, gå vidare med det. Prata med värden/föreningen.

• Ängeln 80

Det är en gemensam  baksida för dessa 2 lägenheter.. Dem använder inte utrymmet annars utan går bara ut för att rasta hunden... Även på våran sida om man nu kan säga så när inget staket finns..

• LyckligtSlut

Tar de upp efter hunden så är det väl okej om det inte är hundförbud? Lämnar de bajs efter sig så får ni väl prata med dem om det. Kiss är ju t ex på träd, lyktstolpe och ni behöver ju inte leka med dottern så att hon behöver luta sig mot en stolpe.

Låter kanske som att jag är sarkastisk men är inte det. Hundar kissar ju mot saker och urin är rent och de få ställen en hund kissar mot på en gård kan man ju undvika? Ni delar ju med dem som sagt.

PMS året runt :(
  • bollanmollan

Ok, men om dom går utanför er lägenhet så skulle jag nog säga till. Får ni plantera? då skulle jag sätta en buskgräns mellan.

• Ängeln 80
    bollanmollan skrev 2010-08-29 14:35:18 följande:
    Ok, men om dom går utanför er lägenhet så skulle jag nog säga till. Får ni plantera? då skulle jag sätta en buskgräns mellan.
    Dem går precis utanför hela tiden.. Idag satt vi inne och åt frukost och han står precis utanför typ 1,5m och rastar hunden... Å ja han såg oss...
  • bollanmollan
    Ängeln 80 skrev 2010-08-29 14:37:39 följande:
    Dem går precis utanför hela tiden.. Idag satt vi inne och åt frukost och han står precis utanför typ 1,5m och rastar hunden... Å ja han såg oss...
    Usch, otrevligt. Verkar dom vara ok annars eller är det såna som vill tjafsa?
  • Ängeln 80
    bollanmollan skrev 2010-08-29 14:38:35 följande:
    Usch, otrevligt. Verkar dom vara ok annars eller är det såna som vill tjafsa?
    Nja dem säger inte så mycket å knappt dem hälsar..
  • Flamma

Fråga visevärden.

Tror absolut inte att det är OK.

MELVIN -05 & MEYA -10
  • LyckligtSlut
    Ängeln 80 skrev 2010-08-29 14:37:39 följande:
    Men VET de att ni hatar det?
    PMS året runt :(
  • bollanmollan

Undrar vad dom skulle tycka om ni spelade fotboll utanför deras fönster??
    Nä ska inte vara så barnslig , men det är lika konstigt. Stackars hund och inte få gå en promenad istället för att vanka på nån lite plätt. blir ju tråkigt sen när snön kommer och det är gult överallt.

• Ängeln 80
    Flamma skrev 2010-08-29 14:40:13 följande:

Fråga visevärden.

Tror absolut inte att det är OK.

Ja jag får nog allt ringa å höra.. För vi är inte nöjda med detta..

Tycker även synd om hunden som aldrig får gå på längre promenader verkar det som iaf..Nu kan jag ju inte vara helt hundra på detta men både jag och mannen är hemma och har inte sett hunden komma längre bort än till tomtgränsen..
  • Flamma
    Ängeln 80 skrev 2010-08-29 14:44:03 följande:
    Ja jag får nog allt ringa å höra.. För vi är inte nöjda med detta..

Tycker även synd om hunden som aldrig får gå på längre promenader verkar det som iaf..Nu kan jag ju inte vara helt hundra på detta men både jag och mannen är hemma och har inte sett hunden komma längre bort än till tomtgränsen..

För vi går ner och bara kissar hunden på kvällen, precis innan vi ska sova, och har det kört ihop sej på morgonen har hon fåttt gå ner och lätta på trycket innan den rätta promenaden.

Men på gården tror jag inte det är ok....

MELVIN -05 & MEYA -10
  • Jessan

Snacka med grannen först tycker jag, innan du drar in hyresvärden.
    Förstår om det känns jobbigt/pinsamt att behöva säga till, men ta det med hyresvärden EFTER att du har pratat med grannarna om du inte märker någon bättring!

Lycka till!

• Lathundarna

Prata med grannen? Hunden kan vara gammal, skadad, senil, ja gud vet allt vilket kan vara en bidragande faktir till att den inte rastas som "normala" hundar (nu spekulerar jag bara). Men hundägare är lika lite tankeläsare som icke-hundägare, så jag skulle rekommendera att prata med grannen innan ni gör nåt annat. Kanske har de tagit er tystnad som att det är är okej? Prata med dem, håll er på en bra nivå (undvik att "attackdyka" deras hundägande, hunden, etc då de flesta hundägare tycker att deras hund är en liten "nussedutt" - oavsett om det handlar om en chihuahua eller st berhard - och kan ta väldigt illa vid sig) och försök komma fram till en gemensam lösning.

Svar på tråden Rasta hund på bakgård??