• tiara

Tips på sovsäck att ha i barnvagnen?

Vi funderar på att köpa en sovsäck till vår minsta dotter (snart 1,5 år) att ha i vagnen i stället för en åkpåse. De sover ute i vagnen hela vintern på dagis. Det ska vara en sovsäck som det går att ta hål för selen i. Jag har sökt en del på Internet och ser att bl a Haglöfs (Slumber toddler) har en sån. Stadium verkar också ha en om jag förstår rätt (Everest). Och så har jag hittat en som heter Vaude twinny 110 som ser ganska ok ut.

Någon som har nån av dessa eller har tips på någon annan bra och varm sovsäck som det dessutom går att ta hål för barnvagnsselen i?

• Svar på tråden Tips på sovsäck att ha i barnvagnen?
  • 3xm

Jag skulle oxå vilja ha tips på olika sovsäckar.

Även kläder. Vilka kläder är bäst i att sova i ute i vagnen under vintern?
    Min 16 månaders son ska sova 2 gånger om dagen ute i vagnen på dagis.
    Såg att Stadium hade fått in en tun fleeceoverall.  Funderar på att köpa en sån. Vad ska dom ha på fötterna?

• Familjen L

Jag har den från stadium, till min dotter. Nu sover hon dock inte i vagn längre, så nu ligger den bara och väntar på att det kommande syskonet kan använda den. Men vi var iaf väldigt nöjda med den. Den har hål för barnvagnsselen och den var varm och gosig för min dotter, då hon sov i vagn. Jag är nöjd med den. Så den rekommenderar jag helt klart. Men vet inte om de har kvar just denna som var just till barnvagn men också som vanlig sovsäck.

• tiara
    Familjen L skrev 2010-08-29 20:27:01 följande:
    Jag har den från stadium, till min dotter. Nu sover hon dock inte i vagn längre, så nu ligger den bara och väntar på att det kommande syskonet kan använda den. Men vi var iaf väldigt nöjda med den. Den har hål för barnvagnsselen och den var varm och gosig för min dotter, då hon sov i vagn. Jag är nöjd med den. Så den rekommenderar jag helt klart. Men vet inte om de har kvar just denna som var just till barnvagn men också som vanlig sovsäck.
    Var i Sverige bor ni? Vi bor ganska långt norrut med relativt kalla vintrar med andra ord. Vet du vilken temp den klarar? Går den att "hänga" över stolsryggen, så att den inte glider ner när barnet sitter i vagnen?
  • 3xm
    Familjen L skrev 2010-08-29 20:27:01 följande:
    Vad hade hon för kläder i den när hon sov?
  • Familjen L

MJ79 & Mecke Mecke: Vi bor i Uppland. Enligt prisjakt.nu så klarar sovsäcken 5grader så att ha den just under vintern är inte det bästa. Men den och filt av något slag blir ju varmt och gosigt.
    www.prisjakt.nu/produkt.php

Det finns så man hänger över ryggstödet, så inte sovsäcken åker ner. Nu vet jag dock inte om just denna Everest Dreamer Baby finns kvar i stadiums sortiment. Jag hittar inte den på deras hemsida, men det är iaf den som jag har.

Min dotter hade sina flecekläder på sig, tröja och byxor. Även mössa och vantar hade hon på sig. Nu hade hon de vanliga dagis innekläderna under flecekläderna. Sen på fötterna hade jag lagt ner varma och sköna hemmastickade raggsockor. Min dotter frös inte. När det var som kallast så användes fotsäcken till vagnen också, för att göra det varmare och hindra blåst.

• Duefigli

Vi har också Stadiums dramer baby och den har varit SUVERÄN! Sonen har sovit ute i alla väder och aldrig blivit kall. Brukar ha på honom ullfrotté eller fleece, samt varma sockor och en skön mössa. 

Stadiums sovsäck såldes på deras outlet förra året, men vi köpte den i vanlig butik. Priset - 299 kr är ju oslagbart! 

• Fredriks Mamma

Varför använder ni inte åkpåse?

• Mrs girl

vi har everest sovsäcken och är jättenöjda med den. min tjej sov i den hela förra vintern upp till -15. då hade hon overall mm, sovsäck och footsack. använder den redan nu när det börjar kyla lite och nu har hon bara en fleectröja oc mössa men är ändå varm å gosig. hon är 1 nu så hon va liten när vi började med den. bor i dalarna så här blir kallt. rekomenderar den verkligen.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • Duefigli
    Fredriks Mamma skrev 2010-09-02 22:54:57 följande:
    Varför använder ni inte åkpåse?
    Den (baby dreamern iaf) är som en åkpåse, men längre och rymligare tycker jag, samt fantastiskt varm. Har även hål för sele. 
  • Fredriks Mamma

Ok,

Duefigli skrev 2010-09-03 08:37:01 följande:
    Den (baby dreamern iaf) är som en åkpåse, men längre och rymligare tycker jag, samt fantastiskt varm. Har även hål för sele. 
    Ok, men t ex elodie details åkpåsar är 110 cm... vilken är då "bäst" , åkpåsen eller s.k. sovsäck??
  • Duefigli
    Fredriks Mamma skrev 2010-09-03 10:14:55 följande:
    Ok,Ok, men t ex elodie details åkpåsar är 110 cm... vilken är då "bäst" , åkpåsen eller s.k. sovsäck??
    Jag har aldrig testat elodies påsar.
    Det som jag gillade med sovsäcken jämfört med den åkpåse jag haft tidigare (som iofs inte var direkt superbra) var att åkpåsen var lättade att få tättslutande uppe vid halsen och runt huvudet. Priset är också en STORT plus, vi betalade under 300 kr! Vad gäller temperaturen så tyckte jag att den funkade  bra även vid rätt många minusgrader. Förskolepersonalen kommenterade hur varm den verkade vara, och de rekommenderade den till fler föräldrar.

• LitenIsa

Även vi har använt oss av sovsäcken från stadium. Mina barn sover ute i vagnen hela vintern och vad jag vet så har dem aldrig frysigt. har sovit med fleeceställ och raggsockar samt mössa och vantar (eftersom händerna jämt åker upp ur sovsäcken ).

Någon gång då det var riktigt snorkallt i vintras sov dem med overallen på sig i sovsäcken.

fördelen mot en åkpåse modell "lyx" är ju helt klart priset. 299kr tror jag vi gav för våra sovsäckar. Kan helt klart rekommendera dessa.

Någon undrade om dem går att fästa över ryggstödet på vagnen och det går.

• LitenIsa

Kanske ska förtydliga att dem sover ute på vintern på dagis och på dagtid. Inte på natten . Finns väl risk att någon missuppfattar annars och anmäler mig för vanvård

• Knastroll82

Jag hade One Tree Hill åkpåsar åt sonen förra vintern, finns i två modeller, en tjockare och en tunnare.
    Den tunnare funkade utmärkt ned till nollgradigt ungefär, och sedan använde vi den tjockare.
    Han hade vanliga kläderna under, ett par tossor, vantar och mössa sant en tunnare fleeceoverall när det inte var så kallt.
    Sen när det blev riktigt kallt hade han en filt i åkpåsen samt en varmare overall, och när det blåste drog vi på footsacken på vagnen. Och mössa, vantar, tossor såklart.
    När det var riktigt APKALLT hade vi ett liggunderlag i vagnen med (uskuret ur ett stort liggunderlag, och med hål tagna för sele).

Den tunnare funkar också jättebra på vår/höst med vanliga kläderna på sig. Det som är bra är att det går att ta bort hela "locket" på den åkpåsen om det blir för varmt, så det blir en sittdyna istället.

De har så man kan vika över ryggstödet samt hål för sele.

Vi bor i dalarna.

• Jonna79
    LitenIsa skrev 2010-09-03 13:52:27 följande:
    Kanske ska förtydliga att dem sover ute på vintern på dagis och på dagtid. Inte på natten . Finns väl risk att någon missuppfattar annars och anmäler mig för vanvård
    Glad
  • Fredriks Mamma

OK, det låter ju lovande. Men hur är den att använda i vagnen när de inte sover, t ex en tur på stan....
    Är det  "snyggt" eller är det bara knöligt?

Svar på tråden Tips på sovsäck att ha i barnvagnen?