• pluvdo

Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?

Ja, främst till er som skriver "pga av", vad tänker ni att "pga" är en förkortning för?

Förklara för mig.

• Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?
  • Korsriddaren
    mindless skrev 2010-09-04 02:28:15 följande:
    Det har jag gjort och frågan kvarstår. Varför hänvisar du till att levnadsbeskrivning är utrum? Varför är det relevant för frågan om vad cv har för genus?
    Men herre gud, måste jag rita en teckning? Flört Det är inte relevant i sakfrågan, nej. Det var dock ett svar på en kommentar jag fick, där någon citerade vad jag skrivit tidigare. Detta togs sedan upp i ett antal efterföljande inlägg.
    Ditat scientia vitam!
  • Itchy
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 02:32:35 följande:
    Men herre gud, måste jag rita en teckning? Flört Det är inte relevant i sakfrågan, nej. Det var dock ett svar på en kommentar jag fick, där någon citerade vad jag skrivit tidigare. Detta togs sedan upp i ett antal efterföljande inlägg.
    Rita en teckning! SNÄÄÄÄÄÄÄLLA RITA EN TECKNING!!!
    I'd rather be pissed off than pissed on...
  • mindless
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 02:32:35 följande:
    Frågan är knappast jätteviktig, varför det känns lite fånigt att lägga så mycket energi på den. Samtidig blir jag lite irriterad när du beskyller mig för bristande läskunnighet, särskilt som det du skriver inte stämmer.

Ditt inlägg 271 var en replik på en väldigt kort fråga: "Menar du att det ska heta en CV eller?" (inlägg 255; ett inlägg som inte, vilket du vill hävda, var en kommentar på något du skrivit). Inget annat hade dryftats i den frågan, ingen annan hade diskuterat vad cv betyder. Det är i det läget du skriver att folk säger "ett cv" lite lättvindigt, men att man då bör betänka att cv betyder levnadsbeskrivning och att man knappast säger "ett levnadsbeskrivning".

Jag tolkade detta som att du härledde genus ur översättningens genus. En rimlig tolkning, särskilt som du verkar göra exakt samma sak i 329 (där du kritiserar språkrådets val av "ett cv" med argumentet att "levnadslopp" är en dålig översättning). I 345 bemöter du dessutom Giftgrodans invändning mot att härleda genus ur översättningar med orden "Vad finns i sammanhanget som talar emot detta tycker du?"

Nu verkar du mena att översättningens genus inte är relevant och det är gott så (även om jag undrar varför det tog dig tre inlägg att ge mig detta svar). Varför du över huvud taget gav dig in i resonemang kring vilket genus översättningen har är dock fortfarande höljt i dunkel, men vill du inte berätta så får jag nöja mig med det (att hänvisa till inlägg som inte existerar är ett klent svar). Jag skulle dock uppskatta om du inte la skulden för dina märkliga resonemang på mig.
  • sussey

På tal om språk och tidningar som diskuterades tidigare i tråden, jag läste något intressant i tidningen idag. "...som har lätt till..." ;)

sussey.blogg.se ~ Meja 090723 ~
  • Grizelda
    sussey skrev 2010-09-04 20:58:34 följande:
    På tal om språk och tidningar som diskuterades tidigare i tråden, jag läste något intressant i tidningen idag. "...som har lätt till..." ;)
    oj... om det inte var t ex uttrycket  "som har lätt till tårar" är det ju alldeles eländigt. Tänker på tjejen som fick blommor, och på kortet stod det "du är min ända" .
  • Grizelda
    Shira skrev 2010-09-03 19:08:36 följande:
    Substantiv är namn på ting, så som klocka, boll och ring!
    Namn på far, namn på mor, namn på syster, namn på bror, namn på hästar, namn på kor, namn på gatan där jag bor! (Ramsa för att minnas var det ska vara stor bokstav )
  • Itchy
    Grizelda skrev 2010-09-05 00:05:43 följande:
    Namn på far, namn på mor, namn på syster, namn på bror, namn på hästar, namn på kor, namn på gatan där jag bor! (Ramsa för att minnas var det ska vara stor bokstav )
    Jaha, så det är det som skåningarna håller på med medan vi andra lär oss viktiga saker.
  • Grizelda
    Itchy skrev 2010-09-05 01:01:05 följande:
    Jaha, så det är det som skåningarna håller på med medan vi andra lär oss viktiga saker.
    Att koka krösamos och gråta när ni sk-ter, eller?
  • Itchy
    Grizelda skrev 2010-09-05 01:02:50 följande:
    Hahahaha!!!
  • Jagbyttenick
    Helt rätt Grizelda!
    I'm a loser baby, so why don't you kill me
  • Ullio

Korsryttaren, jag får nöja mig med att kunna språket, skulle vara härligt att KUNNA det dock! Borde ha tänkt på det tidigare. ;)

• Blackbird
    Grizelda skrev 2010-09-05 00:04:15 följande:
    oj... om det inte var t ex uttrycket  "som har lätt till tårar" är det ju alldeles eländigt. Tänker på tjejen som fick blommor, och på kortet stod det "du är min ända" .
    Conscience is dead
  • Korsriddaren
    Ullio skrev 2010-09-05 04:16:27 följande:
    Korsryttaren, jag får nöja mig med att kunna språket, skulle vara härligt att KUNNA det dock! Borde ha tänkt på det tidigare. ;)
    Vem är korsryttaren?
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Antar att ni inte varit i Skåne. Det där låter mer som något som kommer från Småland.
    Ditat scientia vitam!
  • Grizelda
    Korsriddaren skrev 2010-09-06 02:20:48 följande:
    Antar att ni inte varit i Skåne. Det där låter mer som något som kommer från Småland.
    Jo, jag har varit i Skåne. Jag har knappt varit någon annanstans än i Skåne i hela mitt liv, till och med. Det var liksom hela poängen, att jag skämtade med en smålänning.
  • Itchy
    Korsriddaren skrev 2010-09-06 02:18:46 följande:
    Vem är korsryttaren?
    Antar att det var menat som en ordlek på korsriddaren och paragrafryttaren. Verkar vara samma person.
  • Korsriddaren
    Itchy skrev 2010-09-06 18:29:21 följande:
    Antar att det var menat som en ordlek på korsriddaren och paragrafryttaren. Verkar vara samma person.
    Det känns jag inte vid.
    Ditat scientia vitam!
  • Ullio

Haha, eller så var det rent och skärt klanteri. Riddare - ryttare, lätt att mixa..

• Korsriddaren
    Ullio skrev 2010-09-07 18:32:08 följande:
    Haha, eller så var det rent och skärt klanteri. Riddare - ryttare, lätt att mixa..
    Ja det är ju ingen som helst skillnad. Foten i munnen

Flört
    Ditat scientia vitam!
  • Ullio

Haha, vet inte vad jag ska skylla på, men vi tar trötthet, det brukar vara så..

Svar på tråden Ni som skriver pga av - Vad tror ni pga är en förkortning för?