• Izzies matte

Vad kommer ske med tiden?

Hej!
    Jag var på utredning i våras och fick då svaret att jag hade höga testosteronhalter. Nu i Aug när jag var hos KK igen så sa hon - Ja du har ju lite PCO.
    Det fattade inte jag vid första utredningen! Skäms
    Därför behöver jag nu lite svar på frågor som har börjat bubbla upp!
    * Kommer testosteronhalten öka hela tiden nu?
    * Kommer jag också drabbas av övervikt?
    * Är mina svullna bröst en del av PCO:n?

De frågar jag kom på just nu...

Är tacksam för svar!

Vänligen
    Izzies matte!

Jag ger aldrig upp!
  • Svar på tråden Vad kommer ske med tiden?
  • LiselottePCOS

Du kommer inta att drababs av allt som du läser  om. Du får ta en sak i taget. 

Troligen kommer du inte behöva blir överviktig iom du vet om att du hör till en grupp som har ökad tendens till övervikt , runt 40% av alla med PCOS har övervikt, och kan anpassa din livsstil till din kropp. Bra kost och motion är basen för behandling vid PCOS.Har du öervvriktga släktingar skulle jag kunna tänska mig risken är större. Jag själv har överviktg mamma, bror och mostrar samt kusiner. Men ingen annan i släkten  har PCOS. 

Troligen kommer teostreonhalten inte att öka mer, brukar inte göra det vid PCOS. De felsta har en lätt för höjd nivå som har PCOS ett annat intressant hormon är SHBG (Sex hormon bindande protein ) som oskadliggör manligt hormon hos kvinnor och ofta är lågt vid PCOS.

Vet inte om dian svullna bröst har med PCOS att göra, har du högt prolaktinvärde? har läkaren tagit prov på prolaktin ? det är ett hormon som ska finnas i hög nivå vid ammning och gravidet som hämmar ägglossning. Kan även bli högt av stress. Det är vanligare med högt prolaktin och PCOS har det själv i perioder.

• Izzies matte

Åh tack för dina svar!!

Har inte tagit något prolaktin-prov... Ska ta upp det med KK om det håller i sig för länge.
    Jag förstår inte riktigt det med SHBG.. oskadliggör det manliga hormon, borde det inte oskadliggöra testosteron då??

Min mamma och hennes syster har varit lite större sedan sina graviditeter men jag ser inte dem som överviktiga. Har hela livet motionerat och tänkt på vad jag äter, men det svajar med hur jag mår. Vissa perioder äter jag mindre för jag mår dåligt, andra äter jag mer för jag mår dåligt. Har haft lite ätstörningar i tonåren som tenderar att bubbla upp när jag mår dåligt.. Kämpar med det för varken under- eller övervikt är ju vidare bra när man vill bli mamma!

PCO/PCOS är väl genetiskt eller hur är det?? Har jag alltid haft det eller började det i tonåren iom första mensen??

Tack igen!

• LiselottePCOS

PCOS är genetiskt, du är född med de anlagen och kombinationerna är många som ger PCOS.

Ja SHBG gör att mindre  teosteron är fritt/ aktivt,är SHBG  för lågt blir det mer fritt / aktivt teosteron i blodet. PCOS kvinna har ofta lågt SHBG vilket är dåligt.

Svar på tråden Vad kommer ske med tiden?