Jag håller verkligen med om allt som skrivs i den här tråden. Det som SVT visade igår var definitivt inte professionell coaching, men självklart finns det i vår yrkesgrupp precis som i alla andra, goda och mindre goda exempel.
Det olyckliga i hela AF-projektet är enligt mitt sätt att se det, att Arbetsförmedlingen inte kvalitetssäkrat sin anbudsförfrågan. Alla som tyckte att de kunde coacha, kunde faktiskt få uppdraget och fick också det. För 1 år sedan var vi över 1100 jobbcoachföretag som arbetade för AF, medan vi idag är ca. 850. En bra liknelse kan faktiskt vara att "bara för att jag äger en komplett verktygslåda, kan jag inte serva min grannes nya Ferrari".
Professionell coaching är en beprövad och effektiv metodik, som rätt utförd kan skapa helt nya möjligheter för klienten. Jobbcoachingens mål är att lyfta fram och tydliggöra klientens nuvarande situation, få klienten att välja ut ett önskat läge där han eller hon vill vara när perioden är slut, eller som anställd, och sedan succesivt arbeta med att eliminera de eventuella hinder som finns på vägen dit, samt lyfta fram klientens resurser för att nå sitt mål, och att tydliggöra dessa för honom eller henne.
Coaching är inte en talang utan ett yrke, som naturligtvis blir effektivare om du som coach dessutom har fallenhet intresse för ditt yrke, men så är det i alla yrken generellt.
Det går dessutom att ställa krav på sin coach. Börja med att ställa kravet att han eller hon skall vara certifierad.
Då vet du att din coach har stor erfarenhet av att coacha, vilket naturligtvis påverkar ditt resultat i rätt rikting.