• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Jobbcoach.Vad är det för larv egentligen?

Ser just på någon dokumentär om folk som är jobbcoacher och ska hjälpa folk att få jobb, men det mesta verkar vara larv. Som att dansa och hålla på och fjanta sig. Ska det leda till jobb? Har då verkligen svårt att tro på det.
    Fast vem vet, det kan ju finnas personer som har fått jobb utav coacher.

• Svar på tråden Jobbcoach.Vad är det för larv egentligen?
  • seejtaan

inte fått jobb via coach men fick mitt CV och PB förbättrat!
    kändes dock ganska skönt att ha någon att prata med eftersom arbetsförmedlingen består av ett gäng mongos som aldrig har tid för en.

• fruis

De som dansade var iof inte arbetssökande utan coacher utan utbildning men ändå. Jag sitter och retar mig på jobbcoachen som inte ens kan uttala sin egen titel

• lövet2

På vår arbetsförmedling har jobbcoatcherna haft mycket roligt för sig. Bl a får de arbetssökande sitta på golvet och rulla en boll mellan varandra, och så har de fått bygga modeller med sugrör ...

• Birry

Tittar på programmet just nu, håller på att få hjärnblödning - har vi betalat skattepengar för detta!???

lövet2 skrev 2010-08-29 20:32:19 följande:
    På vår arbetsförmedling har jobbcoatcherna haft mycket roligt för sig. Bl a får de arbetssökande sitta på golvet och rulla en boll mellan varandra, och så har de fått bygga modeller med sugrör ...
    Va seriöst. Det får man ju verkligen jobb av. Jobb som sugrörsskulptör.
  • fruis

Jag undrar så vad den unga jobbcoachen tänker om sig själv när hon ser programmet? Jag tycker hon låter så aggressiv och de av hennes klienter hon träffat hittills är så defensiva. Ett samband månne?

Birry skrev 2010-08-29 20:35:28 följande:
    Tittar på programmet just nu, håller på att få hjärnblödning - har vi betalat skattepengar för detta!???
    Verkar inte bättre.
  • Posh

Träffade en jobbcoach en gång. Det var en taskig erfarenhet. Han var totalt ointresserad av att lyssna på vad jag hade att säga, utan ville enbart att jag skulle gå.
    Han sträckte sig till att erbjuda sig att följa med mig på intervju på ett ställe som behövde en (underbetald) slav i receptionen trots att jag förklarade att den typ av jobb var det jag hade haft innan arbetslösheten och verkligen INTE passade för.
    Jag har all förståelse för att man får ta de jobb som finns som arbetslös men är det inte meningen att en jobbcoach ska coacha dig till ett arbete du lämpar dig för?

Kändes som ett skämt

Kul ska det vara
  • Professionell Coach

Jag håller verkligen med om allt som skrivs i den här tråden. Det som SVT visade igår var definitivt inte professionell coaching, men självklart finns det i vår yrkesgrupp precis som i alla andra, goda och mindre goda exempel.
    Det olyckliga i hela AF-projektet är enligt mitt sätt att se det, att Arbetsförmedlingen inte kvalitetssäkrat sin anbudsförfrågan. Alla som tyckte att de kunde coacha, kunde faktiskt få uppdraget och fick också det. För 1 år sedan var vi över 1100 jobbcoachföretag som arbetade för AF, medan vi idag är ca. 850.  En bra liknelse kan faktiskt vara att "bara för att jag äger en komplett verktygslåda, kan jag inte serva min grannes nya Ferrari".

Professionell coaching är en beprövad och effektiv  metodik, som rätt utförd kan skapa helt nya möjligheter för klienten. Jobbcoachingens mål är att lyfta fram och tydliggöra klientens nuvarande situation, få klienten att välja ut ett önskat läge där han eller hon vill vara när perioden är slut, eller som anställd, och sedan succesivt arbeta med att eliminera de eventuella hinder som finns på vägen dit, samt lyfta fram klientens resurser för att nå sitt mål,  och att tydliggöra dessa för honom eller henne.

Coaching är inte en talang utan ett yrke, som naturligtvis blir effektivare om du som coach dessutom har fallenhet intresse för ditt yrke, men så är det i alla yrken generellt.

Det går dessutom att ställa krav på sin coach. Börja med att ställa kravet att han eller hon skall vara certifierad.
    Då vet du att din coach har stor erfarenhet av att coacha, vilket naturligtvis påverkar ditt resultat i rätt rikting.

• ChoopChoopSong

Det "proffessionell coach" skriver är sant. Felet är inte att det finns "jobbcoacher", utan att Arbetsförmedlingen egentligen inte har någon aning om vad som menas med coach eller coachning. De anlitar alla och envar tycker sedan att de har gjort sitt. Arbetslösa hålls sysselsatta och ett sträck till, försvinner ur statistiken...

Det är dessutom skillnad på coachning och rådgivning.

I en tid med hög arbetslöshet, behövs fler coacher, men rätt sorts coacher och fler "riktade" insatser. Inte bara "här får du en coach - varsågod", lika lite som meningslösa sysselsättningsprogram som inte leder någon vart. Vägen mot ett "riktigt" jobb ska vara utvecklande, inte förnedrande. En del har svårare att få ett riktigt jobb (pga t ex sjukdom, funktionshinder), men de kan fortfarande behöva coachning eller rådgivning - det finns så många olika typer av coachning och rådgivning!

(Jag är inte coach själv, men har jobbat på liknande sätt samt känner en som gör det).

Svar på tråden Jobbcoach.Vad är det för larv egentligen?