• Isamia

Kroniskt trötthet eller hypotyreos? (eller annat?)

Jag har länge (över 7mån) varit dålig (trött, svag, återkommande halsont mm) och har googlat mycket om det (då de inte hittar några fel på mig på VC) och hittat möjliga diagnoser... Tror mest på hypotyreos/hypometabolism (trots att TSH värdet är inom normalreferens) ELLER kroniskt trötthet (ME/CFS). MEN - min fråga till er som har dessa sjukdomar:
    Är ni emellanåt friska/pigga i flera veckor (ibland över 2 veckor i mitt fall)??

Jag menar mest er med ME/CFS men även hur det var med er som har hypo - INNAN ni fick diagnosen och behandling för det (och därmed blev friska...).

• Svar på tråden Kroniskt trötthet eller hypotyreos? (eller annat?)
  • Probably the best    in the

Be VC om dina provsvar (samt referensintervaller) och skriv här.
    Man är trött och sliten och får lätt infektioner vid hypo och det finns dessutom studier som visar att kronsik trötthet kan hänga ihop med hypotyreos.
    Frisk blir man inte. Men kan kan få medicin så man mår bra.

• Isamia
    Probably the best in the skrev 2010-08-30 14:34:05 följande:
    Be VC om dina provsvar (samt referensintervaller) och skriv här.
    Man är trött och sliten och får lätt infektioner vid hypo och det finns dessutom studier som visar att kronsik trötthet kan hänga ihop med hypotyreos.
    Frisk blir man inte. Men kan kan få medicin så man mår bra.
    Mina värden är (i mars i år):
    TSH 1.2
    Tyroxin 13
    Trijodtyronin 4.2

Men nu var inte det min fråga... jag vet redan MYCKET om hypo och att det är möjligt att jag har det (typ2) även om mina värden ser normala ut på blodprov. Jag väntar på testsvar från Scandlab men i väntan på har jag lite funderingar...
    Och det är bl a att: Är ni andra med någon av dessa sjukdomar emellanåt pigga (som en frisk människa) i flera dagar i sträck, ibland uppemot 1-2veckor? Eller är ni alltid mer eller mindre utmattade??
    För i mitt fall tycker jag det är så märkligt att jag varierar så mycket i mitt mående.... Senaste 2månaderna  har t ex varit så här:

Dålig (småont i halsen, utmattning, svaghet, influensakänsla) i början av juli, jobbade bara halvtid till semestern började i mitten på juli.

Sedan mycket bättre och orkade hur mycket som helst under ett par-tre veckors tid (t o m träna!).Solig

Sen dålig igen plötsligt! Och sämre o sämre under de senaste 2 veckorna (eller 1 ½ vecka ungefär). Slutet av förra veckan, ända fram till igår var jag sååå dålig och svag... åsså plötsligt idag vaknar jag upp som en normalpigg och så gott som helt frisk människa!!!!??? Förvånad

Något som jag lagt märke till är hur det verkar följa menscykeln... Mellan mens o ägglossning är jag alltid mer eller mindre dålig, och efter ägglossning mår jag bättre/bra.
  • Deiia

Jag har ME/CFS . Har varit sjuk i snart 12 år och haft diagnos i 7 år.

Första året så hade jag "skov" när jag blev sämre och sämre. Någon dag emellanåt var jag lite bättre och kallade själv sjukdommen "varannandagsjukan". Skoven varade flera veckor ibland och sedan hade jag en bättre period. Nu efter alla år har jag också bättre och sämre perioder men aldrig någon enda dag som jag kan känna mig frisk.

Det mest utmärkande symptomet, och som skiljer ME/CFS från t.ex. utbrändhet är sjukdomskänsla (ofta med feber) efter fysisk aktivitet. Man blir SÄMRE av träning! Det är frustrerande.

Hoppas att du inte har ME - det är en sjukdom som påverkar ens vardag fullständigt. Om man sedan lägger till den okunskap som finns hos den svenska läkarkåren, så blir det en kamp med dom, både före och efter diagnos.

• Isamia

Hmm, det känns inte riktigt som ME heller för jag känner mig FRISK när jag har mina bra perioder. Har vart väldigt pigg och kry nu i 1 och 1/2 veckan men så bara sköljde det över mig idag igen (kände det under natten att det va på g).
    Hormonellt är det nog på mig, det sa även naturläkaren som jag besökte förra veckan. Men vad man ska göra åt det vet jag inte ännu... suck

• MajaLarsson

Ts: Har du fått provsvaren fån scandlab än? Gjorde du bara sköldkörteltestet eller testade du binjurarna oxå?

Kan inte svara på om jag är piggare i perioder... Jag kan med lite envishet försöka rycka upp mig men det brukar bara ¨hålla nån dag...

• iii

Kronisk trötthet och kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS) är inte samma sak. Kroniskt trötthet är ett symptom som kan passa in på flera diagnoser.

Jag har ME, och det är väldigt olika hur det utvecklas hos folk. Hos vissa kommer det smygande, medan andra insjuknar mer akut. För mig började det som smygande, men jag vägrade lyssna på min kropp när den sa ifrån så till slut kollapsade jag. Då var jag helt plötsligt fruktanvärt dålig, kunde inte ta hand om mig själv och hade inga bra dagar alls.

Efter flera år så har jag blivit mycket bättre, och det kommer numera mest i skov. Dessa skov utlöses av överansträngning, fysisk eller mental. Hur mycket man klarar av innan man räknas som överansträngd skiljer sig också åt mellan individer och stadier i sjukdomen. Jag är alltid lite tröttare än friska människor, men under mina bra perioder så mår jag ändå bra. Ofta så bra att jag tror att jag inbillat mig allt om att jag var sjuk från början. Men problemet är att när man försöker leva som alla andra så rasar man ganska fort igen och påminns om verkligheten.

Som någon skrev ovan, det som är det typiska med ME är att man blir sämre av motion. Det brukar oftast vara det som man rekommenderas när man klagar över trötthet men det orsakar mer skada än nytta.

• Isamia

Nej jag har inte fått testsvaren än från Scandlab. Tog både sköldkörtel och binjureprov... Det har gått två veckor imorn, sedan jag skickade iväg proverna. Det stod att det skulle ta 2-3vevkor innan man får svar...

Vad gäller det där med att bli sämre av motion... Under mina dåliga perioder -ja. Under mina bra perioder -nej.

• iii
    Isamia skrev 2010-09-08 20:38:23 följande:
    Nej jag har inte fått testsvaren än från Scandlab. Tog både sköldkörtel och binjureprov... Det har gått två veckor imorn, sedan jag skickade iväg proverna. Det stod att det skulle ta 2-3vevkor innan man får svar...

Vad gäller det där med att bli sämre av motion... Under mina dåliga perioder -ja. Under mina bra perioder -nej.
    Är det något som triggar dina dåliga perioder?
  • Isamia

Nej inte vad jag kan koppla iaf... Det som jag börjar se ett mönster av, som sagt, är att det alltid är bättre vid ägglossning (några dagar före och ca en vecka efter) och blir sämre nån gång kring mens och ett tag efter mens.... Nu har jag dock ingen mens och det bör va ganska många dagar framåt i tiden innan jag ska få det... men det kanske ändå börjar redan nu då jag är "på väg" mot mens...

Tänkte på en grej - vid hypometabolism är ju kroppstemperaturen sänkt och den är som lägst vid mens och högst vid ÄL... Kanske finns det ett samband där?!

Svar på tråden Kroniskt trötthet eller hypotyreos? (eller annat?)