• Isamia

Kroniskt trötthet eller hypotyreos? (eller annat?)

Jag har länge (över 7mån) varit dålig (trött, svag, återkommande halsont mm) och har googlat mycket om det (då de inte hittar några fel på mig på VC) och hittat möjliga diagnoser... Tror mest på hypotyreos/hypometabolism (trots att TSH värdet är inom normalreferens) ELLER kroniskt trötthet (ME/CFS). MEN - min fråga till er som har dessa sjukdomar:
    Är ni emellanåt friska/pigga i flera veckor (ibland över 2 veckor i mitt fall)??

Jag menar mest er med ME/CFS men även hur det var med er som har hypo - INNAN ni fick diagnosen och behandling för det (och därmed blev friska...).

• Svar på tråden Kroniskt trötthet eller hypotyreos? (eller annat?)
  • helenvaupptaget
    Isamia skrev 2010-09-08 21:06:13 följande:
    Nej inte vad jag kan koppla iaf... Det som jag börjar se ett mönster av, som sagt, är att det alltid är bättre vid ägglossning (några dagar före och ca en vecka efter) och blir sämre nån gång kring mens och ett tag efter mens.... Nu har jag dock ingen mens och det bör va ganska många dagar framåt i tiden innan jag ska få det... men det kanske ändå börjar redan nu då jag är "på väg" mot mens...

Tänkte på en grej - vid hypometabolism är ju kroppstemperaturen sänkt och den är som lägst vid mens och högst vid ÄL... Kanske finns det ett samband där?!
    har du kommit någon vart ännu? fått några provsvar?
  • Isamia

Ja. Har fått provsvaren från Scandlab nu... De visade extremt låga nivåer av kortisol och därmed även av hormonet T3... jag har med andra ord uttröttade binjurar!

• helenvaupptaget
    Isamia skrev 2010-09-17 13:12:38 följande:
    Ja. Har fått provsvaren från Scandlab nu... De visade extremt låga nivåer av kortisol och därmed även av hormonet T3... jag har med andra ord uttröttade binjurar!
    Hur ska du gå till väga då? medicin??
  • Isamia

I första hand ska jag pröva med kosttillskott/naturläkemedel - Adrekomp (binjurestärkande med binjurepulver), lakritsrot, jod, vitaminer, L-tyrosin osv. Jag har kontakt med en jätteduktig naturläkare/homeopat och har redan börjat må bättre...

OM det inte skulle göra mig frisk så får jag väl försöka med någon läkare... att få hydrokortison utskrivet...

• helenvaupptaget
    Isamia skrev 2010-09-17 16:55:51 följande:
    I första hand ska jag pröva med kosttillskott/naturläkemedel - Adrekomp (binjurestärkande med binjurepulver), lakritsrot, jod, vitaminer, L-tyrosin osv. Jag har kontakt med en jätteduktig naturläkare/homeopat och har redan börjat må bättre...

OM det inte skulle göra mig frisk så får jag väl försöka med någon läkare... att få hydrokortison utskrivet...
    okej ! :)
  • Isamia

Det går upp o ner..... väldigt varierande energinivå - ibland skitdålig och svag,yr, kraftlös osv och ibland är jag normalpigg i flera dagar/veckor! men det komemr alltid tillbaka det där dåliga måendet. Dock var det flera månader jag hade ont i halsen, det verkar ha försvunnit. Jag ahr inte ständiga infektioner längre.

Jag sade upp mig från jobbet i slutet på oktober, jag orkade inte längre. Har gått arbetslös sen dess. Med läkaren hade vi kommit överens om några veckor tidigare att remissa mig till endokrinologen så jag tyckte att det va väl  bara att vänta på tid för det då och gick inte till läkaren vid det laget. Hade vart där så många ggr och de hittar aldrig nåt fel på mig och jag fick alltid gå därifrån utan svar/utan hjälp. Så jag tänkte det va bättre att jag bara va arbetslös o vilade på det viset...

Efter att ha läst mer om psykosomatisk sjukdom så tror jag att det kan va det jag lider av. Dvs när själen/psyket är stressad/inte mår bra så ger det kroppsliga (=somatiska) symtom. Hormonobalanser mm. Så nu har jag förstått att jag måste jobba mer med det PSYKISKA för att bli bättre även fysiskt... och samtidigt tar jag kosttillskott i form av vitaminer, mineraler, lakritsrot (ska hjälpa binjurarna) osv för att hjälpa den fysiska biten (inbillar jag mig iaf och jag måste få känna att jag gör NÅT på den biten också).
    Så nu har jag bett läkaren att få gå till en terapeut. KBT-terapeut blir det... väntar på tid för det.

• SusanE

ah..

om jag förstått det rätt så rekomenderar scanlab eventuella läkare som kan hjälpa till - fick du kontakt med en?

om inte - varför inte?

Terapi är ju bra men otillräckligt,
    varför har du inte fått tillsatt T3 tillsammans med T4 (Levaxin) ?

Jag genomgår något liknande kamp med sjukvården men den processen är tyngre än medeltida korståg  :/
    notera varje dag, vikt, mående, mat, tider, aktiviteter etc... Det är vedertaget känt bland läkare att kortisolbrist och hypo kan ge allvarligare effekter om dom inte hjälper dig... själv kör jag med uteslutningsmetoden nu....
    om det inte är detta? VAD är det då? bevisa för mig vad helst dom vill om inte - ge min version en chans ... max 2 månaders väntetid.

glöm inte att vi har vårdgaranti i vårt land... och du har även rätt att byta läkare - vårdcentral / privatläkarecentral etc.. även angränsande landsting om du så vill!

att det varierar kan bero på lakritsrot och kost/&aktivitetshållning. naturläkemedel är trots allt inte statiskt innehållande eventuella nödvändigheter..

testat adrekomp?

om man mår fysiskt dåligt tillräckligt länge så självklart visar det på det psykiska måendet - samtidigt har du aldeles rätt när du skriver att det psykiska måendet tar sig fysiska åkommor om man inte "behandlar" den biten...

tyvärr så har hyofysen och hypo även inverkan på det psykiska måendet.

Har du testat kortisolnivåenrna på sjukhus också?
    ny tid till sjukvården?
    Glöm ej - vårdgarantin - MAX 2 månaders väntetid...

styrketankar till dig

• Isamia

Tack för svaret.

Nej jag tog aldrig kontakt med nån läkare som Scandlab rekommenderade. De är så låmgt bort och kostar.... så jag tänkte ge det ett försök själv först. Har blivit bättre ju men när jag blir dålig igen brukar jag alltid fundera starkt på att ringa upp nån av dom! Men sen så brukar jag tvivla på det i mitt fall eftersom jag har så otroligt varierande mående - kan det verkligen va hypo då??

Och eftersom jag inte jag fått diagnos hypo av nån läkare så får jag inte heller nåt läkemedel (ang din fråga om T3/Levaxin)

Jag har dock tagit "Thyroplex för women" nu i några veckor och vart så mycket bättre! Vet dock inte säkert om det beror på den... har samtidigt lagt till DHEA och pregnenolone och några nya mineraler o vitaminer som  jag beställt från BIOVEA i England.

Adrekomp har jag prövat men blir så yr/trött av den så har jag inte tagit den på ett bra tag.

De har tagit blodprov på kortisolet på VC men de visade helt normala värden. :( 

Jag försöker äta LCHF , har gjort sedan innan jul, men det blir ju inte till 100% (svårt rent socialt och dessutom när man är så trött o därmed sötsugen!).

Har de senaste tre veckorna vart så pass pigg att jag t o m kunnat motionera och TRÄNA (crosstrainer o sånt)! Men så plötsligt idag blev jag dålig igen, det bara sköljer över mig med enorm svaghet och trötthet! Dock släppte det lite då jag vilade ett par timmar. Nu känner jag mig bättre men inte bra...
    Detta kan förstås ha berott på att jag va ute o slarvade i fredags kväll. (festade) Det är ju inte bra för utmattade binjurar!! I know... men så måste man ju få LEVA också... annars blir man ju helt deprimerad!!

• Anne-Sofie
    Hej på er <3

Jag försöker få igång något stort så vården
    ej kan blunda för oss längre.
    Tyvärr är vi alldeles för många obehandlade/felbehandlade
    vilket vi inte kan acceptera längre.

Jag har en blogg på http://dinamediciner.se/bloggare/anne-sofie
    Där jag även startat en namninsamling.

Jag ska upp på regeringsnivå med detta!!!!

Kram på er 
  • SusanE

ok.. klart man måste leva :)

tycker ändå det låter positivt..

Tack Annsofi..

• Annika Persson

Hej

Jag är ofta trött, en trötthet som inte riktigt ger med sig trots vila, och misstänker Addison sjukdom hos mig själv.
    Några av mina labtester har varit rödmarkerade dvs. under normalvärdet. Mina sköldkörtelhormoner ligger lågt ibland, dvs. mellan 7 och 10 medan normalvärdet ligger på 12, samt binjurehormonet kortisol har legat på 202 vid ett par provtagningar. Indikation på en liten uttorkning finns i provsvar.
     Mina symptom är illamående, buksmärta (de har inte funnit något fel på magen), lite stresskänslig, lätt yrsel ibland, depressionsbenägenhet, m m.
    Läkaren meddelar mig, att jag inte behöver vara orolig för Addison sjukdom. De har gjort ett synechtentest, som visade under gränsvärdet före läkemedlet, och över gränsvärdet efter läkemedlet.
    Dessutom har jag blivit mobbad av läkare pga. min trötthet och andra diffusa symptom. De skyller på levnadsföring, men jag säger att jag lever sunt, sundare än många. Röker inte, dricker inte alkohol, och så motionerar jag.  
    Jag ber om svar här.        

• Golvad

Jag känner igen mig i det du skriver och det är ingen lek. När mitt kortisolvärde var som högst så var det över 700 (!!), jag har fått höra att det ska vara mellan 50 och 100. De ville skicka mig till Malmö för akut inläggning och hade aldrig varit med om så höga värden. Det pratades om att forska och mina organ sviktade.
    Jag vill inte skrämma dig, men det känns i hela min kropp när jag läser din historia.
    Kräv hjälp!
    Jag fick höra av sista läkaren att det var ett under att jag överlevt så länge med alla mina dåliga värden, kroppen ville lägga av och jag vågade inte sova tillslut ifall jag inte skulle vakna igen.
    Idag funkar det mesta, men jag får även leva med kraftiga efterdyningar av detta och en del av mina organ är skadade för livet. Jag säger detta för att du ska ta din kropp på allvar och kräva hjälp. 
    Jag fick även ett kass bemötande och så många hypotetiska diagnoser av alla de slag.

Med klump i bröstet önskar jag dig all hjälp du någonsin kan få, men lyd ett gott råd: Ge inte upp! Det är bara du som kan kämpa för dig...
    Hoppas du får hjälp!!!!

Svar på tråden Kroniskt trötthet eller hypotyreos? (eller annat?)