• Svartangel

Varför heter det "olycksdrabbad vägsträcka"?

Vi åkte hem idag från fjällen och kom fram till våran hemort där det står "olycksdrabbad vägsträcka" en bit. Undrar vad som egentligen menas med det och vad som gör det till olycksdrabbad?!

Svackigt, svängigt, fuktigt? Hittar liksom inget på nätet om det, men vore intressant om någon vet =)

Tack på förhand

• Svar på tråden Varför heter det "olycksdrabbad vägsträcka"?
  • Posh

Det har skett många olyckor där.

Kul ska det vara
  • hernameispekka

Är inte säker, men sätter de inte upp skyltar på sånna ställen där det har hänt många olyckor förr? Typ för att få folk att vara extra försiktiga?

• Svartangel

jo jo, vet jag också att det gjort.. men varför just den sträckan får en sådan skylt? Händer ju olyckor på alla vägsträckor, men varför just vissa är extra drabbade menar jag..

• La Lola

Låter som du åkt förbi ett ställe där jag bor.....

Här där jag bor är vägen feldoserad, kurvig, dålig sikt osv....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Frontline
    Svartangel skrev 2010-08-29 23:09:56 följande:

jo jo, vet jag också att det gjort.. men varför just den sträckan får en sådan skylt? Händer ju olyckor på alla vägsträckor, men varför just vissa är extra drabbade menar jag..

Ehhh

Just den vägen är det kanske mycket mer olyckor en på en annan väg.
    Mycket ljur, enformig väg mm kan vara mycket det beror på.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Minus75

Det kan finnas ett antal skäl till varför det kan sättas upp sådana skyltar:
    - Farliga korsningar med skymd sikt
    - Det finns en massa fasta hinder som stora träd eller berg intill vägen som man kan köra in i om man råkar köra av vägen. (det är ju skillnad mot att köra av intill en åker tex)
    - Vägen är kurvig med skymd sikt, men många chansar och skär kurvorna ändå
    - Hög hastighet med avsaknad av mitträcke
    - Av erfarenhet kan man veta att många gör omkörnngar på olämpliga ställen. (Kanske ortsbor som ogillar turister som masar sig fram längs "deras" vägar?)
    - Kanske finns svackor där det bildas is lätt?

Som sagt, det finns många skäl och man bör nog vara lite extra uppmärksam om man kör där.

• Svartangel
    La Lola skrev 2010-08-29 23:12:08 följande:
    Låter som du åkt förbi ett ställe där jag bor.....

Här där jag bor är vägen feldoserad, kurvig, dålig sikt osv....
    Jo kan stämma.. När jag tänker efter så är de kurvor med nerförsbacke samtidigt osv. Men samtidigt så tycker man ju att motorvägen ska va den säkraste av alla vägar. Har aldrig sett detta på en landsväg eller motortraffikled som jag kallar "två-etta" där det är 100-110, först enfiligt, sen tvåfiligt osv
  • Bebbe2010

Det är väl helt enkelt sträckor där fler olyckor än vanligt skett?

Det var kusligt, längs en sträcka på E45 i Dalsland (som på många sätt är ett dåligt skämt till väg) hade de ett tag satt upp kors på alla ställen där folk dött. Det var en tankeställare, fanns ett kors nästan i varje kurva.

• hernameispekka
    Bebbe2010 skrev 2010-08-29 23:50:13 följande:
    Det är väl helt enkelt sträckor där fler olyckor än vanligt skett?

Det var kusligt, längs en sträcka på E45 i Dalsland (som på många sätt är ett dåligt skämt till väg) hade de ett tag satt upp kors på alla ställen där folk dött. Det var en tankeställare, fanns ett kors nästan i varje kurva.
    Så är det häromkring också (kommer dock inte ihåg vart) :/ Usch det är hemskt!
Svar på tråden Varför heter det "olycksdrabbad vägsträcka"?