• one fine day

Maldiverna med 8 mån baby?

Vet inte om vi skall våga...men mina svärföräldrar bjuder på en drömresa till Maldiverna, ngt jag hela mitt liv drömt om....men då blir vår lilla son bara 8 månader gammal...14 timmars flyg....ohhh...så kluven!

Har ngn flugit med ett litet barn så långt?

Hur är Maldiverna för en sån liten baby?

tack tack!

• Svar på tråden Maldiverna med 8 mån baby?
  • ELHU

Kan tänka mig att Maldiverna är som vilken plats som helst i världen - mkt sol o bad, säkert god mat!

Flygresan... vi kom hem från Mallorca i fredags.. På planet både ner o hem fanns mkt barnfamiljer!
    Vi har själv en som snart blir 5 år o den andra 6 år.. de satt stilla, sov något, spelade nintendo DS, läste lite..

Fanns flera spädisar som tjöt till o från hela resan.. o den varade i luften ca 3 timmar..

Jag personligen skulle inte ge mig på en sådan resa.. Barnet kommer ju inte ha några minnen av den resa heller.
    Vill själv ge mig på långresa med mina barn, men vi är inte redo för det ännu! Dels för restimmarna och dels för att en sådan påkostad resa vill jag barnen ska uppskatta o få minnen av.

Är du resvan så känner du bäst själv hur du bör göra, åka eller ej..

• Tigerwoman

Vi var på Maldiverna då vår dotter var 9 månader och det var en jätte-lyckad resa! Dock tror jag det är viktigt att välja en lite större ö, som har lite mer variation på klientel och inte bara har smekmånadspar och där ingenting är barnanpassat what-so-ever. Vi var på Kuredu och där fanns t ex barnstolar i restaurangerna och det gick bra att köra barnvagn fram och tillbaka som barnet kunde sova i osv. Det enda som är jobbigt med Maldiverna och småbarn är att du måste ta med ALLT hemifrån, för du kan absolut inte vänta dig att det ska finnas blöjor och burkmat. På Kuredu fanns det en ganska bra liten affär, men de hade bara blöjor sporadiskt och fanns det så fanns det kanske två paket i fel storlek. Och barnmat kunde man glömma. Vi hade med oss 40 (!!) burkar barnmat hemifrån, snacka om tungt bagage..... Flygresan var inga problem, MEN, MEN, MEN kom ihåg att ska ni åka sjöflyg så TA MED såna där små hörselskydd för sjöflygen är ofantligt högljudda. Jag satt i 45 minuter och höll för öronen på vår dotter, som sov hela resan som tur var. Jag tycker absolut ni ska åka, Maldiverna var helt underbart (även med småbarn), men ta med blöjor, barnmat och hörselskydd (om ni åker sjöflyg). Att stanna hemma för att man har småban har liksom aldrig varit ett alternativ för oss, våra barn har börjat resa från det att de varit 6-7 veckor gamla och det har alltid gått jättebra!

• Jagsjälv

Ert barn kanske som sagt inte får ut något av resan , men det får ni! Och jag tror inte barnet lider av att få mysa med mamma, pappa och famor och farfar. Åk! Har själv alltid drömt om Maldiverna...

• Kinne79

Klart ni ska åka. Ni är ju 4 stycken som kan hjälpas åt på flygresan. Kanske kan ni och farföräldrarna sitta långt från varandra om bebisen skulle skrika så kan ni varva och olika personer kan bli störda

• Hanna36

Jag har varit på Maldiverna, och jag har även rest mkt med barn. Jag hade inte valt ett sånt land med en sån liten, finns mycket tropiska sjukdomar där!

~ Mamma till 3 goingar ~
  • one fine day
    Tigerwoman skrev 2010-08-31 16:03:36 följande:
    Vi var på Maldiverna då vår dotter var 9 månader och det var en jätte-lyckad resa! Dock tror jag det är viktigt att välja en lite större ö, som har lite mer variation på klientel och inte bara har smekmånadspar och där ingenting är barnanpassat what-so-ever. Vi var på Kuredu och där fanns t ex barnstolar i restaurangerna och det gick bra att köra barnvagn fram och tillbaka som barnet kunde sova i osv. Det enda som är jobbigt med Maldiverna och småbarn är att du måste ta med ALLT hemifrån, för du kan absolut inte vänta dig att det ska finnas blöjor och burkmat. På Kuredu fanns det en ganska bra liten affär, men de hade bara blöjor sporadiskt och fanns det så fanns det kanske två paket i fel storlek. Och barnmat kunde man glömma. Vi hade med oss 40 (!!) burkar barnmat hemifrån, snacka om tungt bagage..... Flygresan var inga problem, MEN, MEN, MEN kom ihåg att ska ni åka sjöflyg så TA MED såna där små hörselskydd för sjöflygen är ofantligt högljudda. Jag satt i 45 minuter och höll för öronen på vår dotter, som sov hela resan som tur var. Jag tycker absolut ni ska åka, Maldiverna var helt underbart (även med småbarn), men ta med blöjor, barnmat och hörselskydd (om ni åker sjöflyg). Att stanna hemma för att man har småban har liksom aldrig varit ett alternativ för oss, våra barn har börjat resa från det att de varit 6-7 veckor gamla och det har alltid gått jättebra!
    tack för din berättelse och dina tips, såååå uppskattade!

Tack alla för era åsikter, värdefulla är de!

Svärföräldrarna kan bjuda bara nu då de fick ngt sånt erbjudande från svärmors jobb, så det känns som nu eller aldrig.

jag tror vi skall resa....nästan 100%, men har några dagar till för att bestämma oss...
  • one fine day
    Hanna36 skrev 2010-09-01 23:01:01 följande:
    Jag har varit på Maldiverna, och jag har även rest mkt med barn. Jag hade inte valt ett sånt land med en sån liten, finns mycket tropiska sjukdomar där!
    finns det? kan man vaccinera barnet eller?
  • Lallamen
    Hanna36 skrev 2010-09-01 23:01:01 följande:
    Nja, det stämmer väl inte alls det. Just Maldiverna har i princip inga tropiska sjukdomar. Ingen Malaria, gula feber, kolera, rabies osv. De har heller inga landlevande giftiga djur.

• Lallamen

Grattis till en så underbar present. Vi var på Maldiverna på vår bröllopsresa och jag skulle så gärna vilja åka tillbaka. Visst - resan är lång men ni är ju som sagt fyra stycken som kan hjälpas åt. Vi åkte till USA då äldste sonen var 9 månader och det funkade suveränt bra. Hade själv inte åkt med honom då han var 1,5-3 år för då var han alldeles för rastlös, klättrig och springig för att det skulle fungera så länge.
    Maldivernas klimat är ju så fantastiskt skönt och jag kan tänka mig att det är alldeles strålande för en sådan liten. Just att det aldrig blir för varmt utan det håller sig inom några få graders skillnad natt som dag.

Sedan stämmer det som Tigerwoman skrev. Ta med allt!!!!! Även om något skulle råka finnas i affären så är det svindyrt och då menar jag galet svindyrt  

Ha det riktigt riktigt underbart 

• Tigerwoman

Nej, precis som Lallamen säger, finns det inga tropiska sjukdomar på Maldiverna!  Vilka sjukdomar syftar du på HannaPanna?

Svar på tråden Maldiverna med 8 mån baby?