• one fine day

Maldiverna med 8 mån baby?

Vet inte om vi skall våga...men mina svärföräldrar bjuder på en drömresa till Maldiverna, ngt jag hela mitt liv drömt om....men då blir vår lilla son bara 8 månader gammal...14 timmars flyg....ohhh...så kluven!

Har ngn flugit med ett litet barn så långt?

Hur är Maldiverna för en sån liten baby?

tack tack!

• Svar på tråden Maldiverna med 8 mån baby?
  • evaoregon
    Lallamen skrev 2010-09-02 11:18:07 följande:
    Nja, det stämmer väl inte alls det. Just Maldiverna har i princip inga tropiska sjukdomar. Ingen Malaria, gula feber, kolera, rabies osv. De har heller inga landlevande giftiga djur.
    Dengue feber finns ju.
  • Hanna36
    one fine day skrev 2010-09-02 11:11:13 följande:
    finns det? kan man vaccinera barnet eller?
    Eh ,ja. det har en helt anna sjukdomsflora där, med tropiska sjukdomar. Man måste väl vaccinera sig innan man åker? Själv fick jag ta kolera, hepatit, malaria osv. minns inte exakt vad det var nu.. där finns ju även skorpioner, giftormar osv.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • evaoregon
    Hanna36 skrev 2010-09-02 20:47:47 följande:
    Eh ,ja. det har en helt anna sjukdomsflora där, med tropiska sjukdomar. Man måste väl vaccinera sig innan man åker? Själv fick jag ta kolera, hepatit, malaria osv. minns inte exakt vad det var nu.. där finns ju även skorpioner, giftormar osv.
    Varken kolera eller malaria finns där, men du kanske kombinerade Maldiverna med  något annat resemål som det behövdes för? Hepatit A och B är det alltid bra att vaccinera sig mot.  Dengue feber finns dock och emot det finns det inget vaccin.

Vaccinlänk

www.vaccination.nu/vaccin/MV.cfm
  • Hanna36
    Lallamen skrev 2010-09-02 11:18:07 följande:
    Nja, det stämmer väl inte alls det. Just Maldiverna har i princip inga tropiska sjukdomar. Ingen Malaria, gula feber, kolera, rabies osv. De har heller inga landlevande giftiga djur.
    När jag åkte till Sri Lanka/Maldiverna var det iaf det vi fick vaccinera oss mot!!?? Man var tvungen att skaka ur skorna innan man tog på sig dom pga skorpionerna... ??
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36

Vi åkte till Sri Lanka och maldvierna samtidigt... man fick inte komma in i landet om man inte hade intyg på att man vaccinerat sig mot kolera.. polio var jag tvungen att ta oxå kom jag på nu... men det är som sagt några år sen jag var där, det kan ju ha ändrats då?

~ Mamma till 3 goingar ~
  • evaoregon
    Hanna36 skrev 2010-09-02 21:50:29 följande:
    Vi åkte till Sri Lanka och maldvierna samtidigt... man fick inte komma in i landet om man inte hade intyg på att man vaccinerat sig mot kolera.. polio var jag tvungen att ta oxå kom jag på nu... men det är som sagt några år sen jag var där, det kan ju ha ändrats då?
    Då berodde det nog på att ni åkte till Sri Lanka för varken malaria eller kolera finns på Maldiverna och har inte funnits där för några år sedan heller.  Polio är ju en grundvaccination som man alltid bör ha även om sjukdomen finns på väldigt få platser numera. 
  • Hanna36
    evaoregon skrev 2010-09-02 22:12:57 följande:
    Då berodde det nog på att ni åkte till Sri Lanka för varken malaria eller kolera finns på Maldiverna och har inte funnits där för några år sedan heller.  Polio är ju en grundvaccination som man alltid bör ha även om sjukdomen finns på väldigt få platser numera. 
    När jag åkte dit 1988 så var det iaf vad som krävdes så! Men som sagt, det har tydligen ändrat sig, vilket ju bara är positivt!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • kar0liiinan

Jag tycker att ett barn ska vara så pass stort att det kan tala om att det är törstigt när man åker till ett land som är så pass varmt!...

Svar på tråden Maldiverna med 8 mån baby?