• Maxipaxi

Ska barnen få klä sig som de vill?

En del föräldrar ger total frihet för barnen ang. hur de ska uppföra sig, hur de ska klä sig etc., s.k. "fri uppfostran".

Vad säger ni, ska barnen få klä sig hur som helst? Som en liten hjälp på traven bifogar jag en länk:

img820.imageshack.us/img820/7347/0008461616.jpg

• Svar på tråden Ska barnen få klä sig som de vill?
  • La Lola

Näe....
    Huvva vilken hemsk text!!!!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lady Dahmer

du har missförstått fri uppfostran. Den innebär nämligen inte att barnet är fri FRÅN uppfostran eller fri att göra som denne vill.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Maxipaxi
    Lady Dahmer skrev 2010-08-30 09:28:33 följande:
    du har missförstått fri uppfostran. Den innebär nämligen inte att barnet är fri FRÅN uppfostran eller fri att göra som denne vill.
    Du har ingen uppfattning i sakfrågan, märker jag...

Är du kanske rädd för att bestämma över ditt barn? Ansvarsångest?
  • A L V

Svar: Nej, jag anser inte att barn ska få klä sig hur som helst.

• Hannah76

Mina barn får klä sig hur de vill, det är en av de få saker de helt kan påverka själva, och uttrycka sin personlighet. Men eftersom vi har regler för våra barn och uppfostrar dem (=fri uppfostran..) så har inte problem uppstått. Frihet under ansvar och guidning. Jag skulle inte låta mina barn ha på sig utmanande kläder. Det kan man hindra på annat sätt än just när de väljer kläder.

• Runguska

Jag tycker att barnet kan få välja vad det ska ha för dagen, däremot ska inte "garderoben" vara barnets val rakt igenom. Alltså, har barnet kläder hemma som är okej så tycker jag att det ska få matcha som det själv vill. Däremot inte välja exakt vad det vill ha från affären.

• Lady Dahmer
    Maxipaxi skrev 2010-08-30 09:32:44 följande:
    Du har ingen uppfattning i sakfrågan, märker jag...

Är du kanske rädd för att bestämma över ditt barn? Ansvarsångest?
    oj nu tolkar vi fritt ur fantasin ser jag. *asg*

nej varför skulle jag vara rädd att bestämma över mitt barn?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Maxipaxi
    Lady Dahmer skrev 2010-08-30 09:38:09 följande:
    oj nu tolkar vi fritt ur fantasin ser jag. *asg*

nej varför skulle jag vara rädd att bestämma över mitt barn?
    Tja, för att du inte svarar på frågan i ingressen, t.ex.
  • 071001

Nej, Siri får inte klä sig precis hur hon vill men hon får vara med och välja.

• Milkina cerka

N E J, ingen av mina flickor skulle få ha el. fått ha top:en i länken på ts:en( oops, nu borde jag skrivit flickA.. den stora flyttade ju hemifrån i helgen).
    Men nej, den lilla kommer inte få ha sådana kläder o. inte heller tex. sådana där hemska byxor med "foxy" o. liknande på rumpan, gräsligt.

Runguska skrev 2010-08-30 09:35:30 följande:
    Jag tycker att barnet kan få välja vad det ska ha för dagen, däremot ska inte "garderoben" vara barnets val rakt igenom. Alltså, har barnet kläder hemma som är okej så tycker jag att det ska få matcha som det själv vill. Däremot inte välja exakt vad det vill ha från affären.
    Precis!
    Jer Bogu tako omilje svijet da je i sina svojega jedinorodnoga dao, da ni jedan koji vjeruje ne pogine, nego da ima zivot vjecni
Svar på tråden Ska barnen få klä sig som de vill?