Tandlossning vid 30
Hej
Jag undrar om det är ngn som kan hjälpa mig med info eller lite hopp.
Har varit hos tandläkaren o fått veta att jag har tandlossning med 5 mm tandköttsfickor o 2 mm nedbrytning av käkbenet (från där det ska sitta mot tanden). Har fått en total chock o mår jättedåligt av detta, orkar knappt ta hand om min sjumånaders bebis o går runt o gråter o oroar mig för att tänderna ska trilla ut närsomhelst hela tiden. Har knappt vågat äta ngt på flera veckor då jag tycker det känns obehagligt i framtänderna, vilket iofs kan bero på att jag nu borstar o använder mellanrumsborstar o tandtråd två-tre ggr om dagen på det inflammerade tandköttet.
Har slutat röka tvärt i hopp om att slippa tappa mina tänder såhär ung o har inplanerade behandlingar hos tandhygenist för att förhoppningsvis kunna avbryta sjukdomen. Att det har gått såhär långt kan bero på att jag under flera år tidigare har ätit antidepressiva o haft muntorrhet samt mkt rökning under många år.
Dock tycker jag inte att varken tandläkare eller tandhygenist gav mig ngn info om hur läget ser ut, dvs om jag i detta skede riskerar att tänderna kan falla ut eller om det måste gå längre för det. Finns det ngn som har varit med om ngt liknande? Dvs 2 mm nedbrytning o har fått behålla tänderna? Hur lång tid kan jag förvänta mig att jag får ha dem kvar om sjukdomen inte läker? O kommer jag att kunna behålla dem om man får stopp på tandlossningen?
Jag gör ju allt jag kan för att försöka stoppa detta o rökstoppet har inte varit lätt, men är det redan försent för mig?
Mår så dåligt över detta o känns som om mitt liv blivit meningslöst om jag kommer att förlora tänderna. Kan inte njuta av varken att vara med min bebis eller min man längre, då det enda jag tänker på är hur hemsk jag kommer att se ut o att jag inte vill att min man ska behöva vara med mig då.
Tar tacksamt emot tips o råd.